پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه: اینکه می‌گویند کسانی می‌خواهند ایشان (بابک زنجانی) را بکشند، حرفی ناصحیح است و تشویش اذهان عمومی است. نمایندگان از همه نسبت به قانون واقف‌تر هستند و خود قانون را وضع کرده‌اند پس باید بدانند که علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه برعهده قاضی است.
شعارسال: سه پرونده درخصوص دادستان سابق تهران وجود داشت، در یک مورد حکم و در مورد دیگر کیفرخواست صادر شد و در پرونده سوم حکم صادر شده اما هنوز قطعی نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اینکه می‌گویند کسانی می‌خواهند ایشان (بابک زنجانی) را بکشند، حرفی ناصحیح است و تشویش اذهان عمومی است. مگر کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، خودشان قصد این کار را دارند که این حرف‌ها را بیان می‌کنند؟

به گزارش «ایران»، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای روز گذشته در هشتاد و پنجمین نشست خبری خود، در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی براظهارات برخی افراد در مورد بابک زنجانی میلیاردر نفتی و اینکه او هنوز گردنکشی می‌کند و بدهی‌های خود را تسویه نمی‌کند، اظهار کرد: هیچ‌کس حق ندارد به یک فرد ولو آنکه متهم باشد، توهین کند. برخی مسائلی که از سوی بعضی تریبون‌ها نسبت به این متهم گفته می‌شود، صحیح نیست و اگر شکایت کند، می‌تواند زننده آن حرف‌ها را تحت تعقیب قضایی قرار دهد.

وی افزود: ازهیچ جا و هیچ سیستمی، چنین چیزی مطرح نشده و از آنجا که این افراد بدون قرینه (شواهد) قابل اعتماد این حرف‌ها را می‌زنند، دادستان می‌تواند مدعی شود. معاون اول دستگاه قضا با بیان اینکه هیچ کس حق ندارد به یک فرد هر چند متهم توهین کند، اظهار داشت: برخی مطالبی که اخیراً از برخی تریبون‌ها که بعضاً مسئول نیز هستند نسبت به این متهم گفته می‌شود، صحیح نیست.

* علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سؤال دیگر «ایران» در مورد تقاضای نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای برگزاری علنی جلسه دادگاه بابک زنجانی گفت: نمایندگان از همه نسبت به قانون واقف‌تر هستند و خود قانون را وضع کرده‌اند پس باید بدانند که علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه برعهده قاضی است. البته محاکمه میلیاردر نفتی 11 مهرماه برگزار می‌شود و تغییری در مورد رسیدگی پرونده حاصل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر جلسه دادگاه علنی باشد، متأسفانه براساس مصوبه قانون قبل از صدور قطعی حکم، قابل انتشار در رسانه‌ها نیست.

محسنی اژه‌ای گفت: عنوان متأسفانه را استفاده کردم چون به عنوان یک فرد، نه یک مسئول، مدافع آن هستم که جلسات دادگاه از طریق رسانه‌های عمومی پخش شود. وی در مورد اموال و بدهی‌های میلیاردر نفتی گفت: متهم وکالت‌هایی به شرکت نفت برای برداشت طلب داده که قوه قضائیه نیز روی آن نظارت می‌کند.

* پرونده سعید مرتضوی

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص پرونده سعید مرتضوی که آیا نامبرده اعتراض کرده است، گفت: اگر محکومان علیه، 20 روز پس از ابلاغ رأی اعتراض نکنند، حکم قطعی می‌شود و دیگر حق اعتراض ندارند. سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه سه پرونده برای دادستان سابق تهران وجود داشت، گفت: در یک مورد حکم و در مورد دیگر کیفرخواست صادر شد و در پرونده سوم حکم صادر شده اما هنوز قطعی نشده است.

* موضوع مبادله جیسون رضائیان

وی درباره تبادل جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست اظهار کرد: این موضوع در برخی محافل مطرح شده اما در قوه قضائیه هنوز مطرح نشده است. محسنی اژه‌ای ادامه داد: از آنجا که این موضوع در قوه قضائیه مطرح و رسیدگی نشده، هیچ نظری در این مورد نداریم و باید ببینیم موضع و خواسته‌های آنهایی که به دنبال این امر هستند، چیست؟

معاون اول قوه قضائیه درباره حکم جیسون رضائیان گفت: امروز نیز این موضوع را جویا شدم اما هنوز حکم ابلاغ نشده است. پاسخ معاون اول قوه قضائیه به نامه عفت مرعشی در مورد بازداشت مهدی‌ هاشمی، سؤال دیگر خبرنگاران بود که سخنگوی قوه قضائیه گفت: در این مورد موضوع را به دادستان گفته‌ام و دیگر صحبت جدیدی ندارم.

* تمدید قرار بازداشت بقایی

سخنگوی دستگاه قضا در مورد تمدید قرار بازداشت موقت حمید بقایی معاون احمدی‌نژاد گفت: از بیان جزئیات اتهام معذورم، اما قرار بازداشت موقت وی تمدید شد و هنوز در بازداشت بسر می‌برد. محسنی اژه‌ای گفت: اما درباره برخی اموال وی که گفته‌اند در خارج کشور است، باید بگوییم صحیح نبوده و در پرونده چنین چیزی مطرح نیست.

* بازداشت 2 نفر در پرونده آزار کودکان استثنایی

محسنی اژه‌ای در رابطه با پرونده آزار کودکان استثنایی در یک محل نگهداری در ملارد (استان البرز) گفت: در این رابطه گزارشی به ما رسیده و دادستان و برخی مقامات آن را پیگیری کردند که تخلفاتی مشاهده شد و 2 نفر در این رابطه بازداشت شدند. وی تصریح کرد: علاوه بر این دو نفر، چند نفر نیز تحت تعقیب هستند و پرونده در حال رسیدگی و تحقیقات است.

* شکایت در مورد مسأله بورسیه‌ها

محسنی اژه‌ای درخصوص پرونده بورسیه‌ها گفت: مسأله بورسیه‌ها دو بخش است یک بخش آن کسانی هستند که برای آنها کمیته‌ای تشکیل شده و تصمیماتی در موردشان گرفته شده و تعدادی از آنان اعلام کرده‌اند که هیچ مشکلی ندارند و تقریباً سیاسی کار کرده‌اند و بخش دیگر آن هم تعدادی که هیچ شرایطی برای بورسیه نداشتند و بورسیه صورت نگرفته که تعداد آنها نیز محدود است. وی گفت: اعلام کردیم اگر کسی شکایت کند از این جهت قابل رسیدگی است به همین منظور تعدادی در دادسرای تهران به خاطر تضییع حقوق خود شکایت کردند.

* پرونده «گل شرق» در دادگاه

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی اینکه پروژه‌ای در جزیره کیش با عنوان گل شرق شکل گرفت که در پرونده‌ای که برای آن تشکیل شد پای تعدادی از مسئولان دولتی وقت به میان آمده است به طور مثال یک زمین هزار میلیاردی به مبلغ 40 میلیارد تومان فروخته شده است، گفت:‌ پرونده‌هایی در این خصوص تشکیل شده و به دادگاه رفته و در دادگاه در حال رسیدگی است بین مبلغی که زمین فروخته شده و ارزش آن هم اختلاف فاحش وجود دارد و همین طور زمان بازپرداخت این مبلغ نیز مدت طولانی را شامل می‌شود. وی در مورد برخورد با دارندگان امضاهای طلایی گفت: مکرر عرض کردم که فساد به بار آمده یک طرف برمی‌گردد به مشتری زیاده‌خواه که برای منافع شخصی خود رشوه می‌دهد و اقدام خلاف قانون می‌کند.

اژه‌ای تأکید کرد:‌ اعتقاد خودم این است که اگر افراد فاسد و زیاده‌خواه که قانون را برنمی‌تابند، به صورت علنی محاکمه و معرفی کنیم بسیار بازدارنده‌تر از حبس و مجازات‌های نقدی خواهد بود.

* پرونده مرگ یکی از فعالان کارگری

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص مرگ شاهرخ زمانی از فعالان کارگری گفت: از نظر شکل ظاهری اولیه، این فرد سکته کرده اما علت آن چه بوده، این موضوع در حال بررسی است و باید پزشک نظر بدهد و رئیس زندان، دادگاه و قاضی نمی‌توانند در این زمینه اظهارنظر کنند و اقدامات لازم را برای بررسی علت سکته انجام داده‌ایم.

* محاکمه 45 نفر از متهمان بانک صادرات

معاون اول دستگاه قضا در مورد آخرین وضعیت پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی هم تصریح کرد: متهمان متعددی در این پرونده هستند که هنوز رسیدگی نشده و قاضی جدید باید مطالعه کند اما ۴۵ نفر از متهمان دیگر این پرونده از مدیرعامل اسبق بانک صادرات تا برخی مدیران و کارکنان بانک صادرات محاکمه آنها آغاز شده و سه جلسه دادگاه تنها به خواندن کیفرخواست اختصاص داشته و با توجه به اینکه تمامی متهمان با قرار وثیقه آزاد هستند، به ترتیب رسیدگی می‌شود.

* در گردنه حیران 500 ساختمان ساخته شده

وی در مورد مجوزهای صادر شده در گردنه حیران گفت: در منطقه حیران که یک منطقه گردشگری برای استفاده مردم است، متأسفانه مجوزهایی جهت ساخت و ساز داده شده است.

این مقام قضایی ادامه داد: این مجوزها از سال 82 صادر و ساخت و ساز در حیران آغاز شده است. بر اساس آمار حدود 500 ساختمان در این منطقه ساخته شده که عمدتاً ساختمان‌های مسکونی هستند.

اژه‌ای با بیان اینکه از میان 500 ساختمان تنها 31 یا 32 مورد فاقد مجوز بوده‌اند، گفت: برخی از این ساختمان‌ها حتی از 15 دستگاه مختلف اجازه ساخت داشتند. در این ارتباط به یکی از آقایان که شاکی بود گفتم مگر شما در گذشته در وزارتخانه نبوده‌اید چرا برخورد نکرده‌اید.

* وزارت ارتباطات فرصت خواست تا شبکه‌های مجازی را پالایش کند

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مربوط به نامه سال گذشته وی به وزیر ارتباطات در مورد فیلترینگ گفت: آن زمان که نامه را نوشتیم؛ رئیس کارگروه تشخیص مصادیق محتوای مجرمانه بودم که اکنون دادستان کل کشور عضو و رئیس آن محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: آن زمان وزارت ارتباطات فرصت خواست تا به صورت هوشمند شبکه‌های مجازی را پالایش کند که ما نیز استقبال کردیم اما آنها دو بار این زمان را تمدید کردند و گفتند در تلاش هستیم و هزینه‌هایی نیز صورت گرفته است. اژه‌ای یادآور شد: اما اگر جلوی مفاسد فضای مجازی اکنون گرفته نشود، شاید بعدها خیلی با مشکل مواجه شویم. وی درخصوص موضوع ایجاد فراخوان در فضای مجازی برای حمایت از رئیس عرفان حلقه گفت: ما قبل از اینکه حکم قطعیت پیدا نکرده است، نمی‌توانیم درخصوص آن صحبت کنیم. سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با موضوع مؤسسات مالی غیرمجاز و اینکه برخی از آنها پس از درخواست صاحبان سرمایه برای دریافت پول یک سوم ارزش پول را پیشنهاد داده‌اند، گفت: اعتقاد ما این است که مسأله و مسئولیت اصلی در رابطه با مؤسسات مالی و اعتباری برعهده بانک مرکزی است، اگرچه برخی از این مؤسسات مجوز خود را از بانک مرکزی نگرفتند و از تعاونی اعتبار گرفتند با این حال رسیدگی به تخلفات آنها از فیلتر بانک مرکزی عبور می‌کند. محسنی اژه‌ای اضافه کرد: برخی از این مؤسسات پس از اخذ سپرده از مشتریان خود، سپرده‌ها را به ملک تبدیل کردند و اکنون که بازار ملک با رکود مواجه است کسی خواستار خرید املاک نیست، برای همین این مؤسسات در بازپرداخت سود سپرده‌ها دچار مشکل شده‌اند.

با اندكي اضافات و تلخيص بر گرفته از روزنامه ايران سال بيست و يكم شماره 6033 ، 30 شهريور 1394 ‌، صفحه 21 .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین