پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۱۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
معاون کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: گسترش بخش خدمات برای ایجاد اشتغال فراگیر و پایدار به علت موقعیت اقلیمی، محدودیت منابع طبیعی و زیر ساخت ها نسبت به دیگر مشاغل موثر و نتیجه بخش تر است.

شعارسال: معاون کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: گسترش بخش خدمات برای ایجاد اشتغال فراگیر و پایدار به علت موقعیت اقلیمی، محدودیت منابع طبیعی و زیر ساخت ها نسبت به دیگر مشاغل موثر و نتیجه بخش تر است.

سید کمال الدین میرهادی ، در خصوص بالا بودن نرخ بیکاری استان نسبت به میانگین کشوری اظهار کرد: عوامل موثر در بیکاری استان اصفهان شامل افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی نسبت به سایر استان های کشور، مهاجرت از استان های همجوار به استان و خشکسالی سال های اخیر است.

وی افزود: در اصفهان شاخص های جاذبی مانند منابع، امکانات زیر بنایی، رفاهی و واحدهای صنعتی باعث جذب مهاجران شد. بالاترین نرخ بیکاری استان در شهرهای صنعتی مانند شاهین شهر و زرین شهر و کمترین نرخ بیکاری در شهرهای کوچک با امکانات و منابع کمتر است.

معاون کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: صنعت می تواند مولد اشتغال و توسعه فضای کسب و کار باشد، اما ایجاد تنش در حوزه اقتصاد فعالیت صنعتی، نرخ اشتغال و بیکاری استان را تحت شعاع قرار می دهد.

میرهادی افزود: از ابتدای امسال وضعیت صنعت با رفع رکود سال های قبل بهبود یافت و با مجموعه فعالیت ها نرخ بیکاری تابستان با کاهش 3.4 درصدی به14 درصد رسید که این رقم سه برابر میانگین نرخ بیکاری کشوری در مدت مشابه سال قبل در استان است، ولی نسبت به میانگین کشور یک درصد کاهش داشتیم.

وی افزود: مشاغل به سه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی تقسیم می شود خدمات شامل گردشگری، سلامت، آموزشی آی تی و آی سی تی و تمام فعالیت های خدماتی در سطوح مختلف است.

معاون کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: رشد اشتغال طبق سرشماری های مرکز آمار در حوزه خدمات از بخش صنعت پیشی گرفت. گسترش بخش خدمات برای ایجاد اشتغال فراگیر و پایدار به علت موقعیت اقلیمی، محدودیت منابع طبیعی و زیر ساخت ها نسبت به مشاغل زیست محیطی استان منطبق و نتیجه بخش است.

میرهادی افزود: هدف طرح اصلی دولت و وزارتخانه معروف به کاج به معنای کارانه اشتغال جوانان افزایش، تثبیت مهارت و ایجاد اشتغال فراگیر است. این طرح در دو بعد اجرایی معطوف به فارغ التحصیلان دانشگاهی از مقطع فوق دیپلم به بالا در رده سنی 25 تا ۳۳ سال و مهارت آموزی برای افراد جویای کار از دیپلم تا تحصیلات آکادمیک در رده سنی 23 سال است.

وی ادامه داد: وزراتخانه در قالب طرح کارورزی و با استفاده از ظرفیت محیط های کار فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب بنگاه های اقتصادی کرده و طی دوره 4 تا 6 ماهه مهارت لازم را آموزش می دهد. در حین آموزش کمک هزینه آموزشی به مبلغ 270 تا 350 هزار تومان از وزارت خانه دریافت و از بیمه مصدومیت بدنی برخوردار می شوند.

معاون کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: مزیت کارورزی اگر افراد فارغ التحصیل بعد از دوره کارورزی از دو سال معافیت بیمه ای برخوردار می شوند. در سال جاری سهمیه کارورزی با افزایش مشارکت بنگاه ها و فعالان اقتصادی تحقق می یابد.

میرهادی افزود: سهمیه استان در حوزه کارورزی 4725 نفر و طرح در مدت سه ماه به صورت جدی شروع شده است. طبق آخرین آمار ۱۲ هزار نفر در این طرح ثبت نام و ۵ هزار نفر واجد شرایط و هزار نفر در حال آموزش هستند. محدودیتی در تعداد جذب افراد نداریم و پروسه کارورزی هم چنان ادامه دارد. البته مردم با منافع طرح آشنایی کمی دارند.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال تا شهریور ماه حدود 23هزار نفر توسط مراکز کاریابی در حوزه اشتغال طبق سامانه رصد و به کار گمارده شده اند. البته این سامانه مدتی قطع و تعدادی از دستگاه های اجرایی اطلاعاتشان را در حوزه اشتغال در سامانه ثبت نکردند.

معاون کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: دولت نیازمند نیروی انسانی جوان و متخصص و با تجربه است. برنامه وزارت خانه برای اشتغال بانوان ثبت مشاغل خانگی و جذب بیشتر آقایان در طرح تکاپو، حوزه مشاغل صنعت و کشاورزی است.

میرهادی افزود: طبق آمار تا پایان سال گذشته سهم بخش خدمات از اشتغال استان ۴۵.۴ درصد، در بخش صنعت ۴۳.۶درصد و بخش کشاورزی ۱۱ درصد است. از تعداد ۱۵ هزار نفری که اطلاعات آنها در سامانه درصد وارد شده ۹۴۴۴ نفر مرد و ۵۷۵۳ نفر زن بودند. نرخ فارغ التحصیل های دانشگاهی۲۰.۸ درصد است.

وی افزود: طبق تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری سهم استان اصفهان برای تامین مالی اعتبارات جهت پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی و ایجاد واحدهای جدید و توسعه واحدهای موجود و سرمایه در گردش مبلغی بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان و سهم استان در اشتغال پایدار حدود ۴۰۰ میلیارد تومان و در حوزه تسهیلات و اعتبار کارگروه اشتغال ۱۰۰ میلیارد تومان است.

معاون کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: فعالان اقتصادی می توانند با مراجعه به دستگاه های اجرایی تخصصی از این تسهیلات استفاده کنند، هم چنین برای اشتغال پایدار وام با کارمزد ۶ درصد در نظر گرفته شده و طبق تبصره ۱۸ قانون بودجه نرخ تسهیلات طرح اشتغال فراگیر ۱۸درصد، که با توجه به نوع و محل اجرای طرح، یارانه ۲ تا۶ درصدی دریافت می کنند.

میرهادی افزود: برنامه جدید ایجاد و حفظ فرصت های شغلی طرح کارورزی و بخش اعتبارات اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری است که بر اساس مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی از محل صندوق توسعه ملی یک میلیارد و 500 میلیون دلار جهت توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر تسهیلاتی به صورت وام با سود ۶ درصد ارایه می دهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 27 آذر 1396، کدخبر: 96092715090، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین