پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۶۳
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
یک استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآنی معتقد است که زنان در اصلاح الگوی مصرف خانواده نسبت به مردان سهمی 80 درصدی دارند.
شعارسال: مرجان نجفی گفت: اگر زنان الگوی مصرف را در مسائل مختلف منزل یعنی از خوراک و پوشاک گرفته تا تهیه وسایل خانه بر اساس الگوی اسلامی مصرف، رعایت کنند، این موضوع به عنوان الگوی عملی برای فرزندان خواهد بود .

وی افزود: تجربه نشان داده است در خانواده هایی که این گونه مادران مدیریت داخلی منزل را به عهده دارند، معمولا در زندگی خود صرفه جویی داشته و در عمل نیز زندگی موفق تری دارند و حتی اگر از نظر مالی در سطوح بالای اقتصادی قرار بگیرند، هیچ گاه دچار اسراف و ریخت و پاش های اضافی در زندگی خود نمی شوند.
این پژوهشگر قرآنی همچنین گفت: نقش بانوان در اصلاح الگوی مصرف زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که این بانوان به عنوان مادر و همسر الگوی مصرف را در عمل رعایت کنند. چون ممکن است بسیاری از افراد هنگام بحث های نظری سخنان زیبایی را مطرح کنند اما اگر در مرحله عمل اتفاق بیافتد؛ یک الگوی واقعی خواهد بود.
وی همچنین پرداختن به ظاهر زندگی را یکی از آسیب های الگوی مصرف دانست و بر اهمیت نقش زنان به عنوان مادر و همسر در اصلاح الگوی مصرف تاکید کرد.
نجفی توضیح داد یکی از مشکلاتی که امروزه در میان مردم وجود دارد، پرداختن به ظاهر زندگی است که متاسفانه به عنوان یک ارزش اجتماعی تلقی می شود و اگر کسی بخواهد در این زمینه تعادل را رعایت کند، نه تنها در جامعه پذیرفته نیست بلکه متهم به عناوینی چون خساست و تنگ نظری می شود.
عضو هیات علمی دانشکده اصول الدین تهران تاکید کرد: افرادی که تلاش می کنند تا بدون توجه به این آسیب اجتماعی، یک زندگی متعادلی را داشته باشند، علاوه بر پس انداز و مشارکت در اقتصاد کشور، می توانند هزینه های اضافی را برای مصارف جمعی و کمک به نیازمندان خرج کنند.
وی که پایان نامه خود در مقطع دکتری را با موضوع «بررسی الگوی اقتصاد خانواده در قرآن و روایات» ارائه داده، افزود: متاسفانه بانوان در بسیاری از موارد تعیین کننده زندگی های تجملی هستند. چون در خانه مدیریت مسائلی مانند وسایل زندگی، زیور آلات و پوشاک به زنان مربوط می شود.
نجفی با تاکید بر تعیین شان و فرهنگ خانواده در اصلاح الگوی مصرف و دوری از هرگونه افراط و تفریط گفت: به عنوان نمونه تعداد لباس های اعضای یک خانواده مهم نیست بلکه نحوه نگهداری از این لباس ها در الگوی مصرف بسیار مهم است و کم خریدن در چنین مواردی را نمی توان صرفه جویی تلقی کرد.
این پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم همچنین با بیان مثال هایی گفت: مدیریت زنان در خانه در خرید مواد غذایی و میزان تهیه غذای مورد نیاز و همچنین نحوه نگهداری آن از مسائلی است که زنان می توانند از اسراف در نان و مواد غذایی و در نتیجه هزینه های همسران خود جلوگیری کنند.
وی استفاده صحیح از منابع اقتصادی را ضرورتی برای اقتصاد خانواده دانست و افزود: این موضوع در همه زمینه ها مصداق دارد و زنان علاوه بر اصلاح الگوی مصرف در مسائلی مانند غذا و پوشاک باید الگویی در سایر مسائل مربوط به خانواده مانند تفریح و مسافرت باشند و از افراط و تفریط در این زمینه بپرهیزند.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: متاسفانه تعریف اعتدال در جامعه سلیقه ای است در حالی که با بررسی آیات و روایات می توان دستور اسلام و قرآن را در این زمینه فرا گرفت و برای اعتدال در اصلاح الگوی مصرف از روش های ائمه اطهار(ع) و فرهنگ اسلامی در حوزه فقه و احکام بهره گرفت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ چهارشنبه 11 فروردین 1395، کد مطلب: 82016649، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین