شعار سال: با پهلوگیری یک کشتی ایرانی در بندر کاسپین کریدور بینالمللی حمل و نقل ترکیبی چین – قزاقستان – ایران در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی بهطور رسمی راهاندازی شد تا با افزایش ظرفیت مبادلات تجاری بین کشورهای حاشیه دریای خزر، زمان حمل و هزینههای مبادلات هم همزمان کاهش یابد. مجتمع بندری کاسپین بهعنوان بزرگترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد کشور است که با هدف توسعه صادرات کشور به کشورهای حاشیه دریای خزر و بویژه روسیه، در مسیر خدماترسانی به کشتیهای تجاری داخلی و خارجی قرار گرفته و نقش مؤثری در فعالسازی کریدور شمال جنوب دارد و مسیر تجاری جدید اروم چی، اکتائو، انزلی را که خط ترانزیتی جدیدی میان ایران و چین با طول زمان و هزینه تردد کمتر است، را عملیاتی میکند.
تلاش این است که به مردم سخت نگذرد
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مراسم افتتاح چند طرح در منطقه آزاد انزلی با اشاره به جنگ اقتصادی دشمنان علیه نظام اسلامی و ملت ایران گفت: تمام تلاش ما این است که زندگی بر مردم سخت نگذرد و کسی در فشار نباشد. امریکا به اشتباه فکر میکند کشور بزرگی مثل ایران را میتواند با تحریمها به زانو درآورد. وی با تصریح اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری زور نمیگوید و اهل شنیدن حرف زور هم نیست، افزود: ایران اسلامی، میخواهد کشوری مستقل باشد، از حقوق خود در چارچوب اصول ملی استفاده کند و زیر بار تحمیل هیچ فشاری هم نمیرود.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: امریکاییها تصورشان این است که با فشار آوردن بر اقتصاد کشور، میتوانند مثلث شومی که با عربستان و صهیونیستها ایجاد کردهاند، به ایران تحمیل کنند. طبیعی است که در این شرایط و دشواریها، منابع درآمدی ایران را یا از بین ببرند یا محدود کنند یا اینکه امکان دسترسی به منابع ما را از بین ببرند.
به گفته جهانگیری، تلاش بعدی آنان، این است که نظام بانکی ما را تحت فشار قرار دهند و در کشتیرانی که مرکز حمل و نقل چندین تن کالاست، محدودیت ایجاد کنند؛ این موارد تحریمهایی است که دشمن انجام میدهد.در مقابل تحریمهای دشمن، فرصتهایی استثنایی در اختیار ما قرار دارد و نباید اجازه دهیم شوکهایی که دشمن به لحاظ اقتصادی وارد میکند، مردم را اذیت کند.
کاهش 10 روزه زمان انتقال کالا
رضا مسرور مدیرعامل منطقه آزاد انزلی مسیر بینالمللی حمل و نقل ترکیبی چین – قزاقستان – ایران را بخش مهمی از جاده ابریشم نام برد که میتواند در ادامه به اروپا متصل شود. به گفته مسرور کریدور جدید 10 روز از زمان مسیر جنوب کوتاهتر است و 12 روزه کالا را جابهجا میکند.
مسرور افزود: احیای جاده ابریشم جزو اولویتهای کشور چین است و آنها تمایل زیادی برای سرمایهگذاری و توسعه سریع کریدور شمال جنوب دارند و امسال با آماده شدن خط ریلی رشت –آستارا منطقه آزاد انزلی به یکی از مراکز مهم تجاری و گردشگری و حمل و نقلی تبدیل میشود.
اتصال ریلی رشت به بندر کاسپین یکی از مهمترین پروژههای زیر ساختی در بخش انتقال کالا بوده و با توجه به توانمندیهای هیأت چینی، امکان توافق جهت احداث خط راهآهن رشت به بندر کاسپین با سرمایهگذاری شرکت چینی وجود دارد.
مسرور با اشاره به اینکه نخستین کشتی که روز گذشته وارد بندر کاسپین شد، حامل 40 کانتینر لوازم یدکی خودرو است گفت: با ساخت کامل این بندر منطقه آزاد انزلی به هاب
داد و ستد کالا و مبادلات بخشی از تولیدات کشور چین به کشورهای همسایه غربی ایران و برعکس تبدیل میشود.با توجه به حجم مبادلات تجاری ایران و چین تلاش میکنیم تا یک مسیر از کریدور جاده ابریشم را از مسیر چین – آکتائو – انزلی که یکی از مسیرهای مورد توجه است، را از ایران عبور دهیم.
توسعه کاسپین بخشی از کریدور شمال-جنوب است
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیزپس از افتتاح و بهرهبرداری از چند پروژه صنعتی، بندری و گردشگری استان گیلان اظهار داشت: همافزایی بنادر کاسپین و انزلی در واردات و صادرات کشور در بخشهای مختلف، رضایت صاحبان کالا و تجار را فراهم میکند.
سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 6 تیر 97، کد مطلب: 471840، www.iran-newspaper.com
ورود نخستين محموله قطعات محصولات سايپا به بندر انزلي
منبع خبر : سایت خبری شعار سال
http://shoaresal.ir/fa/news/137425/ورود-نخستين-محموله-قطعات-محصولات-سايپا-به-بندر-انزلي
س.د76