پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۰۸۷
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲
جيمز متيس، وزير دفاع آمريکا در نشست کميته فرعي مجلس سنا در پاسخ به يکي از سؤال‌کنندگان درباره آمادگي ارتش آمريکا برای جنگ با ايران مدعي شد: «ما گزينه‌هاي نظامي خود را به خاطر اظهارات و تهديدات خصمانه ايران حفظ کرده‌ايم و اين برنامه‌ها همچنان فعال هستند».

شعارسال: جيمز متيس، وزير دفاع آمريکا در نشست کميته فرعي مجلس سنا در پاسخ به يکي از سؤال‌کنندگان درباره آمادگي ارتش آمريکا برای جنگ با ايران مدعي شد: «ما گزينه‌هاي نظامي خود را به خاطر اظهارات و تهديدات خصمانه ايران حفظ کرده‌ايم و اين برنامه‌ها همچنان فعال هستند».

اين اظهارات درست يک روز پس از اعلام تصميم پرزيدنت ترامپ در خروج از برجام مطرح شد. شروع جنگ آمريکا عليه ايران چيزي نيست که واقعا متيس مانند بسياري از رهبران نظامي ارشد آمريکا خواهان آن باشد. فقط مقامات غيرنظامي ترامپ به‌طور خاص و جان بولتون، مشاور امنيت ملي جديد به‌طور فزاينده بر جنگ عليه ايران تأکيد دارند. براي نمونه جان بولتون معتقد است که تنها راه تضمين عدم دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي تغيير حکومت از طريق بمباران‌کردن اين کشور است. از زماني که جان بولتون به پست مشاور امنيت ملي دست يافته مشاوران ميانه‌رو را برکنار و تندروهايي مانند فرد فليتز، تحليلگر سابق سيا و کارمند يکي از مراکز امنيتي ضد مسلمان را جايگزين کرده است. جان بولتون در سال 2015 در مقاله‌اي در نيويورک تايمز به‌عنوان «راه توقف بمب ايران، بمباران ايران» نوشت: «درباره تقابل نظامي آمريکا با تهران؛ حقيقت تلخ اين است که فقط اقدام نظامي مانند حمله اسرائيل به رآکتور عراق ( 1981) و رآکتور سوريه (که کره‌شمالي آن را ساخته بود) مي‌توانست جلوي دستيابي ايران به توانمندي هسته‌اي را بگيرد». اما اين مسئله به اين معنا نيست که جيمز متيس موافق سياست‌هاي ايران است. او در گذشته مانند بسياري از تفنگداران در واکنش به انفجار سربازخانه نيروي دريايي آمريکا در بيروت مواضع تندي اتخاذ کرد. در دوران باراک اوباما، هنگامي که از او درباره سه تهديد بزرگ امنيتي آمريکا سؤال شد، پاسخي کوتاه داد: «ايران، ايران و ايران». متيس همواره در انتقاد از ايران از عبارت «نفوذ بدخواهانه» استفاده کرده است. محکوميت اقدامات ايران و جنگ با اين کشور دو چيز متفاوت هستند.

در سال 2011 هنگامي که جيمز متيس به‌عنوان رئيس فرماندهي مرکزي آمريکا ايفاي نقش مي‌کرد، در واکنش به يک پاورپوينت مفصل به تشريح برنامه چگونگي حمله به ايران به‌وسیله نيروي دريايي آمريکا با جنگنده‌هاي F/A-18 Hornets، واکنش نشان داد و اين خوش‌بيني حمله هوايي را رد کرد. نگراني‌هاي متيس در سال‌هايي که وزير دفاع شده و از زمان انتصاب جان بولتون به سمت مشاور امنيت ملي افزايش پيدا کرده است. در‌حالي‌که متيس خواهان مقابله با نفوذ ايران است او در ارزيابي اخير وزارت دفاع از وضعيت نظامي آمريکا و تهران، نگراني خود را درباره جنگ با اين کشور بيان کرده است. بر طبق گزارش دسامبر Rand Cope، آمريکا به 21 اسکادران (گردان هوايي) جنگنده نيروي هوايي، پنج اسکادران جنگنده‌هاي نيروي دريايي، چهار اسکادران نيروي دريايي، سه نفربر زرهي، کشتي‌هاي جنگي، کشتي‌هاي تدارکات، هواپيماي تدارکات و توپخانه‌هاي زمين به هوا براي شکل‌گيري يک جنگ بزرگ با ايران، نياز دارد. به تعبير ديگر آمريکا براي جنگ با ايران به نيمي از اسکادران جنگنده‌هاي هوايي خود نياز دارد. يکي از افسران بازنشسته نيروي هوايي آمريکا گفت: «نزديک به 30 درصد از جنگنده‌هاي نيروي هوايي توانايي مأموريت ندارند و آنها با کمبود خلبانان باتجربه روبه‌رو هستند.».

در سال 2016 دانيل آلين، معاون رئيس ستاد ارتش تأييد کرد که فقط يک‌سوم نيروهاي آمريکا از سطح قابل قبول آمادگي برخوردار هستند. در سال 2016 جان پاکستون گزارش داد که نيمي از واحدهاي نيروي دريايي آمريکا از کمبود پرسنل، تجهيزات و آموزش رنج مي‌برند. رابرت فارلي، يک متخصص امنيت ملي دانشگاه پترسون معتقد است: «هيچ سؤالي درباره اينکه آمريکا مي‌تواند زيرساخت‌هاي نظامي و هسته‌اي ايران را نابود کند، وجود ندارد. نيروي دريايی و هوايي آنها با وجود سيستم‌هاي دفاعي آسيب خواهند ديد. اگرچه ممکن است قادر نباشيم که توانمندي‌هاي موشک بالستيک آنها را نابود کنيم ولي مي‌توانيم آنها را به عقب برگردانيم». او افزود: «با توجه به امکانات موجود در فردو و نطنز ما مجبور هستيم تا از بمب‌افکن‌هاي بي2 و هواپيماي بدون سرنشين مسلح به مهمات عظيم استفاده کنيم. در پايان عمليات هوايي، اگر‌چه توانمندي هسته‌اي و نظامي ايران ضربه خواهد ديد اما نگراني برنامه‌ريزان ارشد نظامي اين است که لشکرکشي آمريکا پايان جنگ نيست بلکه آغاز آن است».

ژنرال جيمز دابيک، بازنشسته ارتش در مؤسسه مطالعات جنگ و استاد پيشين در برنامه مطالعات امنيتي دانشگاه جرج تاون و يکي از متفکران استراتژيک ارتش استدلال کرد که جنگ آمريکا با ايران فقط به حمله آمريکا يا واکنش‌هاي فوري ايران محدود نخواهد بود؛ تهران تسليم ما نخواهد شد. ما نبايد به جنگ با ايران برويم و فکر کنيم از اين طريق آنها تسليم ما خواهند شد. القاعده و طالبان تسليم ما نشدند. دشمنان تسليم ما نخواهند شد. آنها معتقدند که با جنگ هوايي عليه ايران مي‌توانند زمينه فروپاشي نظام ايران را فراهم کنند. هيچ دليلي وجود ندارد که جنگ به سبک عراق بتواند منجر به تغيير حکومت ايران شود. فارلي گفت: «حتي يک تهاجم تمام‌عيار و استفاده‌نکردن از نيروي زميني منجر به سرنگوني حکومت ايران نخواهد شد. در‌حالي‌که ارتش ايران در اين حمله خسارت مي‌بيند اما حمله آمريکا فقط زمينه تعميق و گسترش درگيري را فراهم خواهد کرد». او افزود: «شکل‌گيري و اجراي استراتژي خروج از جنگ احتمالا دشوارترين کار ما خواهد شد. اگرچه آمريکا از توانمندي متعارف برتري برخوردار است اما ايران در زمينه‌های غيرمتعارف توانايي گسترده‌اي دارد. ايران از حملات ناگهاني و استفاده از حزب‌الله عليه اسرائيل و گزينه‌هاي ديگر در يک دوره زماني طولاني عليه آمريکا استفاده خواهد کرد. همه اين موارد بايد فاکتور گرفته شود که اگر حتي ما بتوانيم قابليت هسته‌اي آنها را نابود کنيم، بايد از خود بپرسيم که آيا ارزشش را دارد يا خير؟ در واقع اين سؤال همچنان از سوی افسران ارشد نظامي و به طور خاص جيمز متيس، وزير دفاع در جلسات خصوصي مطرح مي‌شود».

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار: 9تیر1397 ، کدخبر: 190346: www.sharghdaily.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین