پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۴۱۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، بند ششم سیاست‌های کلی علم و فناوری و راهبرد کلان نهم نقشه جامع علمی کشور که در آنها گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی همراه با تحکیم استقلال کشور و جلوگیری از تحقق اهداف نظام سلطه براساس اصل عزت، حکمت و مصلحت مورد تأکید قرار گرفته و به‌منظور اجرای دستور مورخ ۹/۶/۱۳۹۵ مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) درخصوص مراودات و مبادلات علمی، آموزشی و پژوهشی با سایر کشورها، سند حاضر با عنوان «سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» به شرح ذیل به تصویب رسید.
شعار سال : مصوبه «سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» که در جلسه ۸۰۵ مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۹۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

مقدمه:

در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، بند ششم سیاست‌های کلی علم و فناوری و راهبرد کلان نهم نقشه جامع علمی کشور که در آنها گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی همراه با تحکیم استقلال کشور و جلوگیری از تحقق اهداف نظام سلطه براساس اصل عزت، حکمت و مصلحت مورد تأکید قرار گرفته و به‌منظور اجرای دستور مورخ ۹/۶/۱۳۹۵ مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) درخصوص مراودات و مبادلات علمی، آموزشی و پژوهشی با سایر کشورها، سند حاضر با عنوان «سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» به شرح ذیل به تصویب رسید:

ماده ۱- اهداف کلان:

مراودات و مبادلات علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری بین‌المللی که در این سند به اختصار «روابط علمی بین‌المللی» نامیده می‌شود، دارای اهداف کلان ذیل است:

تحقق دیپلماسی علمی فعال برای کسب دانش‌ها و فناوری‌های برتر و نوپدید و مورد نیاز اولویت‌دار کشور و همچنین افق‌گشایی علمی براساس مبانی معرفتی اسلام

ارائه،‌ بسط و تعمیق مطلوب معارف و علوم انسانی و اسلامی در مجامع علمی بین‌المللی به‌ویژه جهان اسلام

استفاده هماهنگ و منسجم از ظرفیت‌های علمی کشور جهت ارتقاء سطح علمی و فناوری سایر جوامع و کشورهای همسو

ترویج، انتشار و انتقال دستاوردهای علمی و فناوری کشور در چارچوب منافع ملی و سیاست‌های کلان نظام

مقابله با نفوذ و انحصارطلبی علمی نظام سلطه و حفاظت و صیانت هوشمند از سرمایه‌های انسانی و علمی کشور

ماده ۲- راهبردها:

۱. هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های ذی‌ربط و سیاست‌گذاری یکپارچه برای توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی

۲. تقویت و توسعه شبکه‌های صیانت‌شده فراملی میان دانشمندان، دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل و خارج از کشور

۳. توسعه هوشمند و الهام‌بخش روابط علمی با سایر کشورها با تأکید بر مزیت‌های نسبی کشور به‌ویژه در علوم اسلامی

۴. تسهیل دستیابی به دانش طراحی و تولید با رویکرد بومی‌سازی فناوری‌های راهبردی و مورد نیاز با پیشگیری از آسیب‌های احتمالی آن

ماده ۳- اقدامات ملی:

۱. تقویت و بهره‌‌برداری از ظرفیت سفارتخانه‌ها، رایزنی‌های فرهنگی و سایر نهادهای فعال در عرصه بین‌المللی برای توسعه هوشمند نظام روابط علمی بین‌المللی(۱)

۲. طراحی و پیاده‌سازی سامانه امن ثبت اطلاعات، رصد، پایش و ارزیابی روابط علمی بین‌المللی کشور (۱)

۳. تعیین ضوابط و تسهیل هدفمند عضویت و نقش‌آفرینی تأثیرگذار سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، مراکز علوم دینی، انجمن‌های علمی و صنفی، پژوهشگران و فناوران در مجامع و رویدادهای علمی بین‌المللی(۲)

۴. تعیین چارچوب و ضوابط ارائه و نشر دستاوردهای مهم و برون‌دادهای علمی اولویت‌دار در عرصه‌های بین‌المللی از طرق مختلف از قبیل پایگاه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی، شبکه‌های اجتماعی، مقالات، شناخت‌نامه‌ها، پایان‌نامه‌ها، کنفرانس‌ها و رویدادهای کارآفرینی به‌منظور رعایت منافع ملی و ایجاد فضای امن ارتباطی(۲)

۵. توسعه بازار محصولات و خدمات علمی و فناورانه به‌ویژه دانش‌بنیان در کشورهای هدف کمک‌های علمی و فناوری به کشورها و جوامع همسو با بهره‌گیری هدفمند از دیپلماسی و کمک‌های توسعه‌ای کشور(۳)

۶. ترجمه، نشر و گسترش منابع و دستاوردهای علمی و فرهنگی ایرانی- اسلامی به‌ویژه علوم انسانی و معارف اسلامی با بهره‌گیری از توانمندی‌های حوزه‌های علمیه و سایر مراکز آموزشی و پژوهشی کشور(۳)

۷. توسعه و به‌کارگیری روش‌ها و ابزارهای ترویج زبان فارسی به‌منظور ارتقای جایگاه زبان فارسی در بین زبان‌های بین‌المللی علمی (۳)

۸. توسعه ساز و کار جذب، اقامت و بهره‌گیری ضابطه‌مند از ظرفیت و توان دانشمندان، پژوهشگران، فناوران و دانشجویان خارجی به‌ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور (۴)

۹. سامان‌دهی، حمایت و هدفمند کردن پذیرش دانشجویان غیرایرانی و اخذ بورس‌های تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور مبتنی بر اولویت‌های تعیین‌شده در اسناد بالادستی نظام (۲ و ۴)

۱۰. توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی ازقبیل دوره‌های آموزشی و دانشگاهی، پروژه‌ها و مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، مجلات علمی و سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای خارجی(۴)

تبصره: تدوین و تصویب ضوابط مربوط به این اقدام مطابق بند ۲ ماده ۴ سند عمل خواهد شد.

۱۱. پیاده‌سازی پیوست فناوری در قراردادهای بین‌المللی و طرح‌های مهم ملی و نظارت بر آن(۴)

۱۲. صیانت از پژوهشگران و فناوران، دستاوردهای علمی و حقوق مالکیت فکری آن‌ها در عرصه‌های بین‌المللی و آگاه‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم (۲ و ۳)

ماده ۴- راهبری و نظارت:

۱. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه نظارت بر این سند و سایر اسناد بین‌المللی در عرصه روابط علمی و فرهنگی را با همکاری مبادی مسئول بر عهده دارد.

۲. ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور براساس تبصره ۴ ماده ۵ آیین‌نامه ستاد، با حضور و حق رأی وزیر امور خارجه و وزیر اطلاعات، وظیفه تصویب ضوابط لازم را بر عهده دارد.

تبصره: حسب موضوع، عالی‌ترین مقام سایر دستگاه‌های مرتبط با حق رأی به جلسات ستاد دعوت می‌شود.

۳. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسئولیت اجرایی‌سازی مفاد این سند را برعهده دارد.

ماده ۵- این سند مشتمل بر یک مقدمه، ۵ ماده و ۲ تبصره در جلسه ۸۰۵ مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۹۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ تصویب لازم‌الاجراست و مصوبات و سیاست‌های مغایر، لغو و بلااثر خواهند بود. ص/۸۰۵.۲

حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از شورای عالی انقلاب رهنگی، تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1397، کدخبر: 2021، www.sccr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین