پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۰۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱
خبرنگاری هر چند حرفه ای جذاب به نظر می رسد اما مملو از مسائل و مشکلاتی است که آن را در زمره طاقت فرساترین مشاغل قرار می دهد.

شعارسال: به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، خبرنگار کسی است که پس از اتمام دوره آموزشی تخصصی یا اتکا به ذوق و استعداد و علاقه شخصی به عرصه تولید انواع محصولات خبری در مطبوعات، خبرگزاری و شبکه های اطلاع رسانی سنتی و جدید پا می گذارد.

خبرنگار در مورد هر سوژه ای که دارای اولویت و اهمیت یا جذابیت باشد و همچنین با منافع و نیازهای خبری مخاطب گره بخورد، در انواع حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، هنر و... خبر، عکس، فیلم و تحلیل تهیه می کند.

خبرنگار تنها یک واژه نیست بلکه یک راه است و شخصیتی حقوقی و ماهیتی منحصر به فرد می یابد. خبرنگار شخصی جریان ساز است که خود را درگیر مسائل و مشکلات جامعه می کند. خبرنگار تاریخ را به رشته تحریر در می آورد و به تعبیری نبض تپنده تاریخ است.

خبرنگار رسالت خود را در راستای آبادانی و اطلاع رسانی در جوامع بشری می شناسد و مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را واکاوی می کند تا برای خود و دیگران راهی را به انواع واقعیت های تلخ و شیرین بیابد. وی مسائل و نیازهای جامعه را درک می کند و به انتشار و رفع آنها همت می گمارد. همچنین می توان گفت خبرنگار حلقه ارتباط حاکمیت و مردم است. سخنان و نیازهای مردم را به گوش دولت می رساند و نیز مردم را از اقدامات دولت مطلع می سازد.

با وجود اینکه خبرنگار سعی در ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی انسان ها دارد اما خود با مشکلات و چالش های بسیاری مواجه است؛ چالش هایی که حتی می تواند آینده این حرفه را تهدید کند. از جمله این چالش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

** امنیت شغلی برای بسیاری از خبرنگاران بی معنا است

از جمله مسائل و مشکلات خبرنگاری نبود امنیت شغلی است. هیچ تضمینی برای آینده شغلی طیف وسیعی از فعالان این عرصه وجود ندارد و هر روز ممکن است به دلیل انتشار خبری و یا به دلیل عبور از خط و خطوط قرمز و از همه این ها مهمتر ناتوانی مالی رسانه ای توقیف شود. بنابراین خبرنگار هر آن ممکن است شغل خود را از دست داده و بیکار شود.

از دید برخی صاحبنظران عرصه خبر و روزنامه نگاری، نبود امنیت شغلی خبرنگاران یا به دلیل فشارهای سیاسی و امنیتی است یا به دلیل مسائل اقتصادی و بی ثباتی در این زمینه. بسیاری از خبرنگاران و متولیان مطبوعات در کشور ما با مشکل اقتصادی مواجهند و همین وضع سبب می شود پس از چندی، فعالان رسانه ای کار خود را متوقف کنند.

نداشتن امنیت شغلی خود بار روانی بسیاری به دنبال دارد و از آن جمله نتایج آن می توان به بی انگیزگی، اختلال در کار به عنوان واکنش به محیط ناامن، خودسانسوری، ضعف روحیه همکاری و فقدان هم افزایی، بی اعتمادی، رواج ریاکاری و تقلب و خطاکاری،‌رانت گرایی و گرایش به رفتارهای غیرقانونی اشاره دارد.

تبعات و بار روانی فقدان امنیت شغلی برای زنان خبرنگار به مراتب بیش از مردان است. زنان در زندگی خانوادگی مسوولیت هایی سنگینی برعهده دارند و علاوه بر آن الزامات ایام بارداری و وظایف نگهداری از نوزادان می تواند در فضای نبود امنیت شغلی آن ها را برای همیشه از حرفه شان جدا سازد.

** وقتی چالش های معیشتی همزاد خبرنگاران است

حقوق اندک فی نفسه مسائل متعددی را به همراه دارد. یکی از این موارد روی آوردن خبرنگاران به شغل دوم است. میزان عایدی کم باعث شده خبرنگاران تنها به یک شغل بسنده نکنند و به منظور تامین مالی خود و خانواده به مشاغل دیگر و البته نه از روی علاقه روی آورند. در این عرصه زوج های خبری بسیاری را می توان یافت که حقوق حداقلی دارند و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.

مشکلات اقتصادی خود رسانه ها نیز وابستگی بسیاری را به گروه ها و جریانات گوناگون به همراه دارد و این در حالی است که طبیعتا رسانه ای علاقمند نیست دست خود را زیر تیغ گروه و حلقه ای خاص قرار دهد و زیر سایه شائبه جانبداری و سوگیری های خبری خاص اعتبار خود را به حراج بگذارد.

** رسانه و سدی به نام سانسور

‌انواع سانسور خبری به دلیل ترس از عواقب نشرِ حقایق و ابعاد گوناگون مسائل خاص و حساس از مشکلات عمومی خبرنگاران در همه کشورها است. در این شرایط، منافع یا مطامع فردی و گروهی بر مصالح عمومی سیطره می یابد.

وقتی فساد در کشوری سیتماتیک می شود به رسانه نیز نفوذ پیدا می کند یا زمانی که حکومت ها به سمت تمامیت خواهی حرکت می کنند این وضعیت سبب می شود رسانه از روشن سازی واقعیات به دلایل مختلف خود داری کند و نتواند استقلال و آزادی و بی طرفی را در انتشار مطالب حفظ کند.

در این شرایط، خبرنگار خود را در شرایطی متصلب و مسلوب الاراده می بیند که به رغم وظایف سنگین مدنی و سیاسی به توجیه کننده منافع گروه یا طبقه ای خاص یا حاکمان جامعه مبدل شده است.

** خبرنگاری و چالش آموزش

ورود افراد غیرحرفه ای و غیرمتخصص هر چند دانشگاهی، از میزان کیفیت کار خبری در بسیاری از رسانه ها کاسته است تا جایی که بسیاری از صاحبنظران می گویند بخش مهمی از مشکلات عرصه رسانه و خبرنگاری به سطح پایین سواد اهالی این عرصه باز می گردد. این در حالی است که همه عرصه ها به ویژه خبرنگاری با شتاب زیادی به سمت تخصصی شدن پیش می رود.

با این که این معضل بیشتر مربوط به مدیران رسانه ها است اما حل و رفع آن و ارائه آموزش های با کیفیت به تازه واردان و علاقمندان این عرصه می تواند در ارتقای کیفیت کار خبری موثر باشد. این موارد تنها اشاره ای گذرا به مسائل و مشکلات کار خبرنگاری است. علاوه بر آنچه گفته شد باید به نابرابری های موجود در عرصه فعالیت رسانه اشاره کرد که بر بار معیشتی و روانی رو دوش خبرنگاران می افزاید. همچنین باید این واقعیت را یادآور شد که خبرنگاری در گستره جهانی و فی ذات حرفه ای پرخطر است و خبرنگار خود را در برابر طیف وسیعی از تهدیدات وجودی و روانی می بیند. با توجه به آنچه گفته شد مباحث عمیق بسیاری در این زمینه وجود دارد که توجه به آنها و ارائه راه حل برای آنها می تواند در تحول اوضاع اهالی رسانه موثر باشد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 16 مرداد 1397 ، کدخبر:82994118 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
مخصوصا در شرایط جنگی و وضعیت نابسامان آب و هوایی سخت تر هم میشه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین