پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۳۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴
شهرستان فیروزکوه با وجود همه ظرفیت‌های بالقوه و منابع سرشار طبیعی به‌دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، از رشد اقتصادی نامتوازن، نبود بازار کار و توسعه نیافتگی رنج می‌برد.

شعار سال: فیروزکوه یکی از شهرستان‌های استان تهران است که با دو هزار و 383 کیلومتر مربع وسعت، داشتن دو شهر فیروزکوه و ارجمند، دو بخش مرکزی و ارجمند، پنج دهستان (پشتکوه، شهرآباد و حبله رود از بخش مرکزی و دهستان‌های دوبلوک و قزقانچای از بخش ارجمند) و 109 آبادی، براساس سنجش میزان آلودگی در ایستگاه هواشناسی فیروزکوه، یکی از شهرهای دارای هوای پاک در دنیا شناخته می‌شود. همچنین طبیعت بکر و جلوه‌های طبیعی فیروزکوه چون کوهستان پربرف و زیبا در زمستان، دشت‌ها، رودخانه‌ها، تنگه‌ها، چشمه‌های آب معدنی، 138 اثر تاریخی و فرهنگی (65 اثر به ثبت ملی رسیده)، منطقه شکار ممنوع «کاوه ده» و شکارگاه‌های طبیعی و حیات وحش متعدد (با بیش از شش هزار رأس انواع وحوش و جانوران)، از ظرفیت‌های مهم برای جذب و توسعه گردشگری در این شهرستان است.

توجه به زیرساخت‌های گردشگری
«ابراهیم اکبری»، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فیروزکوه اظهارداشت: توسعه گردشگری این شهرستان مستلزم آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، چرا که فیروزکوه از این لحاظ ضعیف است و باید از ظرفیت‌های گردشگری آن بخوبی استفاده شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فیروزکوه افزود: درست است که میراث فیروزکوه عبارت گردشگری را یدک می‌کشد، اما برای استعلام و انجام هر کاری در مورد توسعه گردشگری شهرستان به تهران وابسته است و باید در این خصوص فکری اساسی شود.
وی توسعه گردشگری فیروزکوه را در گرو حذف بوروکراسی اداری دانست و گفت: برای راه‌اندازی یک واحد گردشگری در این شهرستان سرمایه‌گذار مجبور است برای گرفتن استعلام‌ها به تهران مراجعه کند که اگر تمهیداتی در نظر گرفته شود که کار وی در فیروزکوه انجام شود، سرمایه‌گذار با رغبت بیشتری کار را ادامه خواهد داد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فیروزکوه با اشاره به اینکه تأمین زیر ساخت‌های گردشگری این شهرستان باید در اولویت مسئولان منطقه و استان قرار گیرد، افزود: فیروزکوه تنها در یک روز تعطیل، پذیرای نزدیک به 35 هزار نفرهمراه با حدود 10 هزار خودرو در مناطق گردشگری چون «تنگه واشی» است که ارائه خدمات به این تعداد گردشگر نیازمند زیر ساخت‌های زیادی است.
وی صنعت گردشگری، کریدور و محور مواصلاتی کشور به سمت شمال و مرکز علمی در حوزه تقویت مدیریت شهری در فیروزکوه را از ظرفیت‌های ویژه این شهرستان برشمرد و گفت: این رویکردها، مدیریت شهری در حوزه گردشگری را می‌طلبد که باید بخوبی از فرصت‌ها استفاده کرد.
اکبری خواستار نگاه ویژه به اداره میراث ‌فرهنگی این شهرستان با توجه به وجود جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی فراوان در آن شد و ادامه داد: اقدامات خوبی در حوزه میراث ‌فرهنگی و گردشگری فیروزکوه صورت گرفته و باید با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز از ظرفیت‌های موجود بیش از پیش بهره‌برداری کرد.

رونق گردشگری و درآمدزایی
«مهدی یوسفی جمارانی» فرماندار فیروزکوه نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص طرح‌ها و برنامه‌های این شهرستان برای رونق گردشگری و درآمدزایی برای مردم منطقه، اظهار داشت: فیروزکوه، بخصوص در روستاها، از ظرفیت بالایی در حوزه‌های کشاورزی و گردشگری برخوردار است و با توجه به اینکه آینده درآمدزایی و توسعه پایدار روستاها در گرو گردشگری مبتنی بر بومگردی است، اگر امروز این صنعت را مورد توجه قرار دهیم، ویژگی فرهنگی روستا حفظ و اشتغال ایجاد خواهد شد که تأثیر بسزایی در مهاجرت مردم به سمت روستاها خواهد داشت. وی افزود: در این خصوص همایش آموزشی شوراهای اسلامی شهرستان فیروزکوه را با موضوع توسعه گردشگری و بومگردی برگزار کردیم تا دهیاران و شوراهای اسلامی با ظرفیت‌های این بخش آشنا شوند. امیدواریم شوراها نیزتلاش کنند تا با همکاری مردم، اشتغال و درآمد پایدار در روستاها را بخصوص در حوزه گردشگری ایجاد کنند.

تلاش برای ماندگاری گردشگران
فرماندار فیروزکوه با تأکید براینکه تاکنون از ظرفیت‌های گردشگری منطقه بخوبی استفاده نشده و بیشتر شاهد عبور مسافر از این شهرستان هستیم، اظهار داشت: به منظور جذب گردشگران و ماندگاری آنان در فیروزکوه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که با مشارکت سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی پیگیر رفع مسائل و مشکلات این بخش هستیم. همچنین در یکسال گذشته دو مجموعه بومگردی در این شهرستان بهره‌برداری شده و برای منطقه «تنگه واشی» نیز به علت موقوفه بودن اراضی میان دو تنگه، طرحی از سوی اوقاف و نمایندگان موقوفه، ارائه شد و در جلسات مختلف کلیات بررسی و با توجه به اینکه این طرح در جهت رفع مشکلات موجود در خصوص امکانات رفاهی و تفریحی، تسهیل و استفاده بهینه از ظرفیت‌های منطقه تنگه واشی و اشتغالزایی ارائه شده، پس از طی مراحل اداری و کسب مجوزهای مربوطه، اجرا خواهد شد.

فراهم شدن زمینه‌های سرمایه گذاری
یوسفی جمارانی با اشاره به اینکه در یکسال گذشته فرمانداری فیروزکوه به‌عنوان نهاد هماهنگ‌کننده دستگاه‌های اجرایی تلاش کرد تا دستگاه‌های دولتی شهرستان را در جهت حمایت و کمک به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف منطقه تشویق کند، تصریح کرد: از جمله این اقدامات تشکیل کمیته بررسی طرح‌های سرمایه‌گذاری و انتصاب مسئولی در فرمانداری صرفاً جهت رسیدگی به مسائل و درخواست‌های سرمایه‌گذاران در شهرستان بوده که این جلسات جهت هماهنگی، تسریع و تسهیل در امر سرمایه‌گذاری با حضور مدیران و نمایندگان ادارات مربوطه برگزار می‌شود تا در یک نشست مشترک، هدف سرمایه‌گذاران از طرح بررسی شده و در صورت نبود موانع قانونی، طرح به مرحله اجرا برسد.
وی با تأکید بر اینکه مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران در کنار همراهی و حمایت دولت، راهکار استفاده بهینه از این ظرفیت‌های طبیعی و ایجاد درآمد پایدار برای مردم شهرستان است، گفت: با برنامه‌های اجرا شده و در حال اجرا امیدواریم ضمن افزایش آگاهی عموم مردم و مسئولان در این خصوص، بیش از پیش زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران و اجرای طرح‌های توسعه گردشگری و تفریحی در منطقه آماده کنیم.
فرماندار فیروزکوه در خصوص موقعیت این شهرستان، یادآور شد: زیاد بودن وسعت فیروزکوه نسبت به سایر شهرستان‌ها معمولاً دارای تأثیراتی بر راهبردها و میزان و تنوع دسترسی به منابع طبیعی و معدنی است و همین‌طور خدمت‌رسانی به روستاها و مناطق شهرستان را نیز با مشکل مواجه کرده است. در بحث جمعیت، ظرفیت خوبی در توازن جمعیت روستایی و شهری داریم، به‌طوری که نیمی از جمعیت شهری و نیمی دیگر روستایی است. اما کاهش جمعیت در این شهرستان به دلایل مثبت رخ نداده و ناشی از نبود زیرساخت‌های مناسب، رشد اقتصادی نامتوازن، ظرفیت بازار کار و... بوده است. وی افزود: در صورت اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان، برای چهار هزار و 256 نفر اشتغال مستقیم و برای 11 هزار نفر دیگر نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود. با توجه به نرخ بیکاری شش درصدی فیروزکوه، در صورت تحقق این طرح‌ها، نه تنها بیکاری در منطقه نخواهیم داشت، بلکه شاهد مهاجرت افراد و خانواده‌ها از دیگر نقاط به این شهرستان برای کار کردن خواهیم بود که رونق اقتصادی منطقه را رقم خواهد زد. اما پیش از آن باید زیرساخت‌های لازم پیش‌بینی و فراهم شود.

موانع رشد منطقه
فرماندار فیروزکوه درمورد موانع رشد منطقه، کمبود اعتبارات و جمعیت را مهم‌ترین عوامل دانست و تصریح کرد: توزیع اعتبارات و تخصیص ابزارهای مورد نیاز برای ارائه خدمات در این شهرستان بخصوص در بخش بهداشت و درمان، صرفاً با درنظر گرفتن جمعیت با توجه به پراکندگی روستاها، وسعت شهرستان، متغیر بودن جمعیت در شهرستان در فصول گرم و سرد و واقع شدن در دورترین نقطه از مرکز استان، مناسب نیست و خود این موضوع شهرستان را با مشکلاتی مواجه کرده است. امید است، ظرفیت‌های موجود و بالفعل معطل مانده در فیروزکوه بدون بخشی نگری و با نگاهی نو در مدیریت شهرستان فعال و مسائل و مشکلات آن حل شود که اگر این ظرفیت‌ها با هماهنگی و همدلی اجرایی شود، توسعه متوازن و پایدار در این شهرستان محقق خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 5 آبان 97، شماره: 487475


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
0
0
فیروزکوه بزودی دچار خشکسالی دوره ای می شود و نابود می گردد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین