پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی معتقد است، دولت باید شفاف و صادقانه حرف بزند و تغییراتی در برخی مدیریت‌ها ایجاد کند.

شعارسال:معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی معتقد است، دولت باید شفاف و صادقانه حرف بزند و تغییراتی در برخی مدیریت‌ها ایجاد کند.

 محمدرحیم نوروزیان در جلسه‌ای با عنوان فرصت‌های از دست رفته و بایسته‌های پیش رو در دفتر حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان، اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی و تفاوت انسان با سایر موجودات در فکر و اندیشه بوده و ویژگی اندیشه نیز پرسشگری و جستجو است، بنابراین باید تفاوت اندیشه را به رسمیت بشناسیم که اصلی اساسی و خدادادی است.

وی با بیان اینکه اندیشه‌ها متفاوت بوده و عالم عرصه تضاد است، عنوان کرد: مبنای حرکت عالم بر اساس تضاد است و این تضاد به معنی تناقض نیست و عده‌ای در این خصوص اشتباه می‌کنند. باید تنوع اندیشه را به رسمیت بشناسیم، بدفهمی ناشی از این مساله و اینکه تضاد را با تناقض یکی می‌دانیم، ما را دچار اشکال می‌کند. همه چیز را سیاه و سفید دیدن اشکال اساسی است. بسیاری از مسایل جامعه با هم همپوشانی دارند و نمی‌توان آن‌ها را تفکیک کرد. تفاوت در فکر و اندیشه تفاوتی رسمی و اصلی است.

نوروزیان بیان کرد: بسیاری از گرفتاری‌های ما در کشور و عالم از نفهمیدن این موضوع است، نمی‌توان اجبار کرد که همه یک گونه فکر کنند. اگر ما به این اختلاف‌نظر و اندیشه اعتقاد نداشته باشیم، به نوعی آزادی انسان را زیر سوال می‌بریم. انسان حق انتخاب دارد، اگر ما این را منتفی بدانیم، آزادی انتخاب را در بشر منتفی کردیم. به این دلیل که کشور ما مذهبی است، متاسفانه بسیاری از اوقات به این تفاوت نگاه‌ها جنبه دینی می‌دهند که این کار را مشکل می‌کند، برداشت‌های متفاوتی را به وجود می‌آورد و حق و باطل می‌شود.

معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی افزود: آن‌ها انتخابات و رای را که امری انسانی و توافقی است، حق و باطل می‌کنند که این امر بسیار خطرناک است، بعد از آن همه چیز دینی و ضددینی می‌شود. از همین جا زمینه تکفیر ایجاد می‌شود. رجوع به دموکراسی و صندوق رای به این دلیل بوده که اختلاف اندیشه به رسمیت شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما از دوره مشروطه دو نحله فکری و گرایش بوده و هست، تصریح کرد: یک نگاه، به مسایل مختلف نگاه وسیع‌تری داشته و نگاهی دیگر بسته است. اکنون نیز ما با این دو مواجه هستیم. صحنه انتخابات سال ۹۶ عرصه کاملا مشخصی در رابطه با تقابل این دو دیدگاه بود، در یک طرف تمام مقدسات را به کار گرفتند تا رقیب خود را از پا دربیاورند که در نهایت مردم تصمیم خود را گرفتند. مردم ایران هوشمند هستند، آن‌ها رویکرد دوم را ترجیح دادند. افراط و تفریط و اشکالات در هر دو دیدگاه وجود دارد. هرجا که شرایط فراهم بوده، مردم رویکردی را انتخاب کردند که نگاه موثق‌تر و موثرتری داشته است.

نوروزیان ادامه داد: آن‌ها از یک سال و نیم قبل انتخابات را شروع کردند، به صورت رسانه‌ای گفتند که کار دولت تمام است و رئیس‌جمهور برای اولین بار یک دوره‌ای است. این فضای شدیدی بود که تبدیل به یک شمشیر دولبه کردند اما دولت بایددر فضای بعد از پیروزی از این فرصت‌ها استفاده می کرد. انتخابات بسیار سختگیرانه بود. ما شلوغ‌ترین صندوق‌ها را در مشهد داشتیم که کار را سنگین می‌کرد، نظارت و کنترل شدیدی بر صندوق‌ها بود. ناظرها زیاد بودند اما باز عده‌ای بیان کردند که باید بازشماری کنیم.

معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نباید به راحتی زیر بار بازشماری رفت، هر جناحی که می‌خواهد باشد، ما به کارمان اعتماد داریم، اگر درست کار کردیم باید پای آن بایستیم مگر اینکه سند معتبری وجود داشته باشد. انتخابات و رقابت بسیار نفسگیر و سخت بود. بعد از انتخابات آن‌ها برای فرار به جلو بیان می‌کنند که بیشترین تخلفات در این دوره صورت گرفته، در حالی که بیشترین تخلفات را خودشان انجام دادند. انتخابات سنگین و پرهزینه‌ای بود اما ما چه استفاده‌ای از فردای پس از پیروزی کردیم؟

وی اضافه کرد: آن‌ها فضای شدیدی ایجاد کردند که حتی یک درصد هم احتمال ندادند که شاید رقیبشان رای بیاورد، با این فضا به شدت از آن بالا به پایین افتادند اما دولت باید از این فضا استفاده می کرد.دولت باید برنامه می‌داشت اما دوباره همان چینش را با همان افراد انجام داد. باید تغییرات اساسی در پست‌ها و مدیریت‌ها شکل می‌گرفت که اتفاق نیفتاد. دولت می‌توانست اصلاحات بزرگی انجام دهد؛ شاید بعد از ۱.۵ سال تا انتخابات آینده بتواند جراحی‌هایی انجام دهد.البته وزرایی را تغییر داد اما در آن نیز جای حرف وجود دارد. باید از اول این کار را انجام می‌داد اما این فرصتی بود کهاز دست داد.

نوروزیانعنوان کرد: دولت می‌توانست محبوبیت خود را بعد از آن شرایط گسترش دهد؛ دولت باید جوان‌گرایی انجام می‌داد، آیا دولت از به کارگیری یک وزیر جوان ضرر کرده است؟ چه اشکالی داشت که این تعداد بیشتر شود؟ دولت باید به بانوان نیز توجه بیشتری می‌کرد، نه اینکه ما خانمی را معرفی کنیم اما در صورتی که مردی وجود داشته باشد، به کار گرفته شود.

معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: دولت باید توجه بیشتر به احزاب کند. در حال حاضر احزاب گلایه‌هایی دارند که خود آن‌ها نیز قابل نقد هستند، البته اگر بخواهیم با دولت احمدی‌نژاد که ویرانه تحویل گرفتیم، مقایسه کنیم، وضع بهتر است. دولت در بسیاری از موارد باید موضع‌گیری، توضیح و شفاف‌سازی انجام می داد و باید با مردم شفاف و صادقانه صحبت می‌کرد.

وی افزود: دولت می‌توانست و می‌تواند برخی آیین‌نامه‌ها را اصلاح کند، همچون این آیین‌نامه که سخنران‌های روز قدس و 22 بهمن را شورای هماهنگی تبلیغات اعزام می‌کند که برخی از این افراد مخالف دولت هستند، این آیین‌نامه باید اصلاح شود. دولت باید در زمینه این آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها وارد می‌شداما اینگونه نشد. دولت در خصوص اختیارات استانداران و فرمانداران کارهایی انجام داد اما هنوز بی‌اختیار هستند.به این دلیل کهبرای یک انتصاب از چند جا دخالت می‌شود و نظر می‌دهند. استاندار و فرماندار مسئول اول شهر و استان است که باید اختیار داشته و پاسخگو باشد.

نوروزیان بیان کرد: دولت باید رویکرد و تعامل مناسب با مجلس می‌داشت، نه اینکه نماینده احساس نماید که باید از سیر تا پیاز مسئله دخالت کند، در این صورت اختیاری برای دولت و وزارت کشور باقی نمی‌ماند. ما در برخورد مایوس نیستیم، البته هزینه بالا رفته و سخت شده اما نیروهای سیاسی حامی دولت باید فشار بیاورند و مطالبه کنند وگرنه در سال آینده در انتخابات با خطر جدی مواجه می‌شویم که ریزش رای مردم است.

معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه دولت باید شفاف و صادقانه حرف بزند و تغییراتی در برخی مدیریت‌ها ایجاد کند، تصریح کرد: امکان این تغییرات وجود دارد.شفافیت و اصلاحات جسورانه در بودجه و ساختارهای اداری از دیگر کارهایی است که باید انجام شود. شفاف‌سازی بودجه یکی از کارهای خوب دولت بود، پارسال در 7 دی نیز دولت به دلیل همین شفاف‌سازی ضربه خورد. ساختارهای اداری ما بسیار مشکل دارد.

وی بیان کرد: برخورد با مفاسد اقتصادی در درون دولت باید بدون تعارف صورت گیرد، اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی ندارد و باید برخورد جدی شود. دولت باید از موازی‌کاری جلوگیری کند. دولت تنگناها، مشکلات و ملاحظاتی دارد. در برخی مواقع نمی‌تواند کاری انجام دهد زیرا کشور بهم می‌ریزد اما می‌تواند کارهایی در این حوزه‌ها انجام دهد بدون اینکه اتفاقی بیفتد. دولت باید در زمینه دولت الکترونیک پافشاری و جدیت داشته باشد زیرا باعث جلوگیری از فساد و شفافیت می‌شود. پافشاری و جدیت در اجرای قانون جلوگیری از منع انتشار اطلاعات نیز در این دولت اجرایی شد که بسیار مطلوب است اما دستگاه‌ها به راحتی اطلاعات نمی‌دهند.

نوروزیان گفت: یکی از موارد مهم تمرکز بر انتخابات آتی و فضاسازی برای مشارکت حداکثری مردم است. ما در خصوص انتخابات آتی به شدت نگران این هستیم که مشارکت مردم با وجود این فضا تغییر کندکه برای کل نظام آسیب‌ساز است.تلاش برای افزایش مشارکت در انتخابات آتی محوری اساسی است.

معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه دولت باید به تقویت نهادهای مدنی به ویژه شوراها توجه داشته باشد، عنوان کرد: باید به شوراها اختیارات داده شود. استثناها در کشور باید حذف شده و یکسان‌سازی صورت گیرد. توجه بیشتر به واگذاری امور به بخش خصوصی نیز از دیگر موارد است. باید قانون در خصوص اربعین که مساله‌ای کاملا مردمی است، اصلاح شود. ما همچنان تصور داریم که تمام مشکلات جهان اسلام را دولت باید حل کند.

وی خاطرنشان کرد: باید برای خنثی کردن نقشه دشمن تلاش شود. آن‌ها در حال طراحی هستند تا رقبای خود را سلاخی کنند، دولت باید واکنش نشان دهد. نباید مردم را به سمت مسایلی برد که قرار است در سال ۹۸ فتنه‌ای انجام شود و بستر آن انتخابات است که اگر افرادی وارد این عرصه شدند، فتنه خواهد بود.

نوروزیان ادامه داد: مشکل ما این است که مسایل را دینی و مذهبی کرده و رقیب را در موضع ضددین قرار می‌دهند. گروه‌های اصلاح‌طلب همیشه به این امر متهم هستند، بنابراین باید بدانند که در این چارچوب و فضای دینی با مردم کار کنند و جلوی افراد افراطی را بگیرند. برخی اقدامات افراطی در دوره رئیس دولت اصلاحات کمر اصلاحات را شکست. اصلاح‌طلبان باید در چارچوب این جامعه مذهبی کار انجام دهند.

معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: اگر در کشور فضا باز باشد، همه حرف بزنند و مداراصورت گیرد، امید به پیشرفت وجود دارد والا اگر تمام امکانات عالم را به ما بدهند اما فضا بسته باشد به هیچ‌جا نمی‌رسیم. آمریکا دشمن است، با اروپا نیز باید دشمن باشیم و با کشورهای عربی هم مشکل داریم و نباید ارتباط برقرار کنیم، پس باید چه کاری انجام دهیم؟

نوروزیان در خصوص قانون منع به کارگیری بازنشستگان، گفت: روح و جهت‌گیری این قانون کاملا درست است اما خواستند که به عبارتی پوست خربزه زیر پای دولت بیندازند، می‌توانستند بیان کنند، بعد از این هر استانداری که بیاید بازنشسته شود یا اینکه یک سال فرصت دهند. دولت برای پیرسالی زیر سوال بود، بنابراین برای لابی و رایزنی در خصوص استانداران نرفت وگرنه می‌توانست کاری انجام دهد.

وی در رابطه با شایعاتی در زمینه کاندیدا شدن برای نمایندگی مجلس، خاطرنشان کرد: من هیچ برنامه‌ای برای مجلس ندارم و فضای مجلس در ذهن من نیست. اولویت اول همه ما باید تمرکز روی این باشد که مردم اعتماد کنند پای صندوق رای بیایند، افراد را بعدا می‌توان مشخص کرد. من تاکنون برنامه‌ای نداشتم.

نوروزیان تصریح کرد:باید کاری صورت گیرد که وضعیت مردم بهتر شود. اصلاح‌طلبان می‌خواهند حساب خود را جدا کنند اما آقای روحانی به پای آن‌ها نوشته شده است. شاید بهترین راه این باشد که گروه‌های مختلف فشار بیاورند. باید ضمن انتقاد از دولت، حمایت هم کرد. نباید بگوییم به دولت کاری نداریم. دولت خود اصلاح‌طلبان و آینده آن‌ها است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار13دی 97، کدخبر: 97101306964،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین