پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۵۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
آبخیزداری علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع حوضه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک می‌باشد. به عبارت دیگر آبخیزداری طراحی و مدیریت حوزه به‌منظور حفاظت و استفاده صحیح و پایدار از منابع طبیعی با توجه ویژه به منابع آب و خاک است.

شعار سال: دکتر «محسن یوسفپور» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان آبخیزداری را مجموعهای از اقدامات مکانیکی، بیولوژیکی، بیومکانیکی و مدیریتی در حوضههای آبخیز دانست و اظهار کرد: در آبخیزداری اهدافی چون کنترل فرسایش و رسوب، کنترل سیل، تثبیت و پایدارسازی رانش زمین، تقویت سفرههای آب زیرزمینی و تقویت پوشش گیاهی دنبال میشود.

وی با بیان این‌که گیلان بنا بر ویژگیهای طبیعی‌اش یکی از استانهای پرباران کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: این موهبت الهی که در عین حال یک فرصت است، میتواند در شرایطی به تهدیدی برای منابع پایه استان تبدیل شود، از این‌رو با آبخیزداری میتوان از شدت تهدیدات آن کاست و به حفظ آب و خاک که در سرسبزی و طبیعت گیلان نقشآفرین است، کمک کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، سیل، رانش زمین، انباشت رسوبات در بستر رودخانهها، تالاب و انهار کشاورزی، نداشتن تعادل دام و مرتع، خشکسالی، فرسایش خاک، فقر پوشش گیاهی و... را از جمله تهدیدات استان از منظر آبخیزداری دانست.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تا پیش از سال 70، آبخیزداری منحصراً در حوضههای آبخیز واجد سد فعالیت میکرد و در همین راستا یک واحد آبخیزداری در شهرستان رودبار شهر منجیل داشتیم که امور آبخیزداری مربوط به حوضه آبخیز سفیدرود را انجام میداد، اما در سال 70 بنا بر نیاز کشور به آبخیزداری در کل حوضههای آبخیز اعم از واجد سد و فاقد سد، معاونت آبخیزداری در جهاد سازندگی وقت کار خودش را آغاز کرد و پس از ادغام وزارتخانههای جهاد سازندگی و کشاورزی، این مأموریت به سازمان جنگلها محول شد.

«محمدباقر رفعتی»، معاون فنی و آبخیزداری ادارهکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان نیز در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت بالغ بر 50 حوضه آبخیز در استان گیلان، یادآور شد: حوضه آبخیز گرکانرود و ناورود در شهرستان تالش، حوضه آبخیز شفارود در شهرستان رضوانشهر، حوضه آبخیز مرغک و خالکایی در شهرستان ماسال و شاندرمن، حوضه آبخیز ماسولهرودخان در شهرستان فومن، حوضه آبخیز پسیخان در شهرستان شفت، حوضه آبخیز پلرود در شهرستانهای سیاهکل، رودسر و املش و زیرحوزههایی از حوضه آبخیز سفیدرود در شهرستان رودبار مهم‌ترین حوضههای آبخیز استان را از حیث سیلخیزی، رسوبزایی و فرسایش خاک تشکیل میدهد.

وی احداث سدهای خاکی کوچک و ایجاد بندهای توری سنگی(گابیونی)، سنگیملاتی، خشکهچین و چوبی چپری را از جمله اقدامات مکانیکی آبخیزداری دانست که با هدف کنترل سیل و رسوب، تعدیل شیب آبراهه و تقویت منابع آبی سطحی و زیر سطحی صورت میگیرد.

این مقام مسئول، با بیان این‌که اقدامات بیولوژیکی شامل نهالکاری(مثمر و غیر مثمر)، علوفهکاری، بذرکاری و کپهکاری می‌شود، اظهار کرد: حفاظت خاک، کنترل فرسایش، تقویت سفرههای آبی زیر سطحی، تولید فضای سبز و افزایش درآمد آبخیزنشینان از جمله اهداف مورد نظر در این روش است.

رفعتی، اقدامات بیومکانیکی را تلفیقی از اقدامات مکانیکی و بیولوژیکی دانست و خاطرنشان کرد: معاونت فنی و آبخیزداری ادارهکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در بالغ بر 90 درصد حوضههای آبخیز ورود کرده و به طور میانگین در 50 درصد حوزه ها اقدامات مکانیکی، بیولوژیکی، بیومکانیکی و مدیریتی انجام گرفته است که بی‌تردید با فراهم شدن اعتبارات لازم و نیروی کار متخصص، این اقدامات با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و در نتیجه حفاظت از منابع آب و خاک استان به صورت صد درصدی تحقق پیدا میکند.

معاون ادارهکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، از اجرای بالغ بر 30 پروژه مکانیکی و بیومکانیکی در سطح 11 شهرستان استان در طی سال جاری خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین این پروژهها اجرای اقدامات آبخیزداری در حوضه آبخیز آلنزه شهرستان ماسال است که با مشارکت آژانس همکاریهای بینالمللی ژاپن(جایکا) انجام میشود. پروژه مذکور در راستای احیای اکوسیستم تالاب انزلی به مرحله اجرا در میآید.

رفعتی به تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و بروز خشکسالی در کشور و به تبع آن استان اشاره کرد و گفت: اقدامات آبخیزداری میتواند راهکاری پیشگیرانه و مطمئن برای مبارزه با خشکسالی در درازمدت باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 8 بهمن 97، کد مطلب: 97030803752: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین