پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۷۴۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
چند روزی است که بانک پاسارگاد مورد هجمه سنگین و ناعادلانه گروه های خاص و معلوم الحال، قرار گرفته است. نقدهایی که علی الظاهر برای دفاع از حقوق سهامداران بوده ،ولی عموما با نیاتی دیگر و بشکلی التقاطی ، پایه های نظام اقتصادی کشور را هدف قرار داده اند. یک کلام، ریشه ها و خواستگاه های این گونه نقدها را نه در صورت های مالی و شیوه فعالیتی بانک پاسارگاد، بلکه در نیت نقد کننده و گراهای داده شده در انتهای گزارش، جستجو کنید. در صورت نیاز و برای ختم داستان(یک بار برای همیشه)، فاش گویی های مستدل و محکمه پسندی که حیات حرفه ای منتفعان پشت پرده را هدف گرفته باشد، ارایه خواهیم نمود. فاش گویی هایی که مسلما مورد استقبال و تائید دستگاه های قضایی و نظارتی، خواهد بود.
شعار سال : کمتر کسی است که نظام بانکی، پولی و مالی و در کل،نظام اقتصادی کشور را بشناسد و از قوت و قدرت بانک پاسارگاد کم اطلاع باشد. ورای ارایه تائید حرفه ای بودن این بانک توسط خواص اقتصادی،مدیریتی و سیاسی کشور ، شاهد این امر هستیم که حتی در سطح شهروندی  و کسبه بازار و بنگاه های خرد نیز، صلاحیت ها، جوان گرایی، تخصص محوری و مشتری مداری،بانک هزاره سوم، زبانزد عام و خاص است.
اما بانکی با این سطح از پایداری و جایگاه تثبیت شده داخلی و خارجی (مقبولیت و مشروعیت بین المللی)، در چند روز اخیر،مورد همجه گوناگون قرار گرفته است . هجمه هایی که در نگاه اول، هشدار دهنده به شهروندان برای صیانت از دارایی ها و پس اندازهای خود بوده و در خفا ، دنبال کننده سه جریان زیر است :
- ضربه به اقتصاد ملی بواسطه ضربه به یکی از پایدارترین بانک های کشور.
- ایجاد آشوب و هرج و مرج بواسطه تشویش در افکار عمومی و تزلزل باورها و اعتماد عمومی،نسبت به نظام بانکی ،پولی و مالی کشور.
- تخریب مدیران حرفه ای نظام پولی و بانکی کشور و تسویه حساب شخصی با آنها یا خیال خام کسب منفعت بواسطه ایجاد اضطرار (شما بخوانید باج گیری).

با هجمه های صورت گرفته بیشتر آشنا شویم :
قصد القای توهم توطئه وجود ندارد و ممکن است برخی از وقایع مورد اشاره، ذاتا و ریشه ای، ارتباطی به بی تقوایی ها ، منافق صفتی ها و تسویه حساب ها ،نداشته باشد، اما در پهنه و شرایط مکانی- زمانی خاصی به وقوع پیوسته که حداقل در لایه اول بررسی ها،می بایست این جریانات تخریبی را بشکلی مرتبط با یکدیگر تحلیل نمود. بر این اساس، ضروری است که اندیشمندان محترم، در گام نخست با برخی از مهمترین این شایعات و نقل ها ،آشنا شوند.

*** داستان شعبه آمل و شایعات اسیدپاشی و ترور و .... : پیرمردی معترض در یکی از شعب بانک در شهرهای شمالی، بدلیل نارضایتی پیش آمده و در اقدامی نسنجیده و هیجانی و بدور از شان سنی و موقعیتی خود، اقدام به پاشیدن روغن روی لباس و صورت ، رئیس شعبه بانک و مامور نیروی انتظامی مستقر در شعبه می کند. ورای این که علل حادثه چه بوده و چگونه مدیریت شده است، در عرض کمتر از سه ساعت، شایعه سازان، خبر را در حد ترور در بانک پاسارگاد بزرگ نموده و باعث جلب افکار و کنجکاوی های عمومی به سمت بانک پاسارگاد می شوند.
خبری که در همان ساعات اولیه توسط روابط عمومی بانک شفاف شده و ضمن تشریح جزئیات، اشاره به آمادگی بانک جهت ارایه خدمات درمانی برای مصدومان احتمالی و همچنین پیگیری حقوقی واقعه داشت.

*** داستان سازی پایگاه خبری 90 اقتصادی : مرحله دوم این پازل با داستان سازی و ناپختگی پایگاه خبری 90 اقتصادی دنباله گیری شد. این پایگاه نسبتا موفق خبری در حوزه مباحث اقتصادی، با طرح مباحث تشکیکی در خصوص تعداد شرکت های بانک پاسارگاد و دانشگاه خاتم ، اقدام به طرح سوال در این خصوص نموده بود. ضمن احترام به این پایگاه خبری و رسالت رسانه در گفتمان سازی و تقویت رابطه شناخت و قدرت و نقد اصلاحی جامعه و ساختارها و نظام های مختلف آن، باید پرسید که کدام دانشجوی سال اول حوزه خبر نمی داند که نقد رسانه می تواند با یک یا چند نیت و هدف ایجاد اصلاح و بهبود ، باج طلبی و باج خواهی و حتی از روی کم فهمی و سو برداشت صورت پذیرد؟
قضاوت در خصوص نیت و هدف 90 اقتصادی را به خوانندگان محترم و فرهیختگان آشنا به این مسائل واگذار می کنیم، اما هر چه بوده، نیت 100 درصد خالصی نبوده است. چرا که طرح هر مسئله ای (حتی اگر درست هم باشد)، مکان و زمان سنجی خاص خود را دارد. باید پرسید:
- پایگاه معظم نود اقتصادی، چند نوبت با بانک پاسارگاد ارتباط داشته و در این خصوص طرح مسئله و پرسش کرده است؟ آیا صرف بیان حدس ها و گمان ها، دلیلی بر زیر سوال بردن یکی از موفق ترین بانک های کشور می شود؟
- آیا عزیزان ما در 90 اقتصادی نمی دانند که دانشگاه داری، جز ضرر مالی و یا حداکثر هم تراز کردن درآمدها و هزینه ها(آنهم به سبک کیفی بانک پاسارگاد)، ثمر دیگری نداشته و اهداف توسعه ای آن مدنظر می باشد؟
- آیا نود اقتصادی نمی داند که در صورت وجود سو نیت در مدیران بانک پاسارگاد ، می توانستند تمامی این شرکت ها را در یک یا چند شرکت مشخص، بازسازماندهی نموده و ظاهر را آنگونه که باید باشد، بازمهندسی کنند؟
- بعید می دانیم که کارشناسان سایت معظم نود اقتصادی از ماهیت توسعه گرایی بانک پاسارگاد مطلع نباشند؟
- بعید می دانیم که عزیزان پایگاه خبری نود اقتصادی ، از حجم مسئولیت های اجتماعی بانک پاسارگاد بی اطلاع باشند؟
- چرا عزیزان 90 اقتصادی در زمان نزدیکی به مجمع سالیانه، یاد شرکت های یک بانک افتاده اند، این حکایت،حکایت آقای ریش قرمز را به ذهن نزدیک می کند(مسلما از عاقبت ایشان هم مطلع می باشید).
- چرا پایگاه معظم 90 اقتصادی،دامنه بررسی های خود را گسترش نداده و سرفصل های وام های اعطای توسط بانک پاسارگاد(مقصد وام ها) را بررسی نکرده است؟ چرا نسبت بین جذب سپرده و وام اعطایی در این بانک را واکاوی ننموده است؟و صدها سوال و شاخص قابل پرسش دیگر؟
- سوال کلیدی قابل طرح این است که عزیزان نود اقتصادی، به چه میزان از اقدامات بانک پاسارگاد و تعاملات این بانک با بانک مرکزی در خصوص کاهش شرکت ها و قول و قرارهای فی مابین مطلع هستند؟ اگر به قدر کفایت مطلع نمی باشند،چرا بیان سخن کرده اند؟ اگر مطلع هستند، پس قصد زیر سوال بردن اقدامات نظارتی بانک مرکزی و یا القای ستیزه گری بانک پاسارگاد وجود دارد؟ مباحث متاخر مورد اشاره، مسلما فتح باب جدیدی را طلب می کند.
- ...
اینها تنها بخش کوچکی از سوالات قابل طرح در این خصوص می باشد. در صورت نیاز(که ان شالله پیش هم نمی آید)، تعاملات و برخی مسائل با دیگر بانک ها را افشا نموده و به قضاوت افکار عمومی می گذاریم(سرنخ شاید غیر مرتبط: داستان بانک ملی). در کل و یک کلام، رسانه یک ضرورت و قدرت است، اما مسلما رسانه داری هم آداب و الزامات خاص خود را دارد.

*** داستان آمدنیوز : یک روز بعد از انتقادات پایگاه 90 اقتصادی، کانال تلگرامی معاند آمدنیوز(صدای مردم)، اقدام به حمله و هجمه تخریبی بر علیه بانک پاسارگاد نمود. آمد نیوز مدعی شده است که در جلسه ای با حضور وزیر اقتصاد ، مشخص گردیده که بانک پاسارگاد ورشکسته است و برای بازپرداخت سود سرمایه های مردم، در اقدامی غیرقانونی اقدام به تاسیس 82 شرکت نموده و با توقف عملکرد تجاری این بنگاه ها ،بانک قادر به پرداخت هزینه های خود و همچنین سود قانونی به سپرده های مردم نخواهد بود.
هرچند پاسخ دادن به رسانه ای همانند آمدنیوز ، نباید در دستور کاری این گزارش قرار می گرفت، صرفا به جهت تنویر افکار عمومی، اقدام به تشریح داستان گردیده است.
اولین سوال ما این است که شرکت های مورد اشاره آمدنیوز، در چه تاریخی تاسیس شده اند؟ تاسیس چند شرکت از این شرکت ها،مربوط به زمان حاضر است؟ پیگیری تاریخ ثبت شرکت ها که نباید برای آمدنیوز و منابع خبری او در دفاتر وزارت اقتصاد و منابع مطلع و مطمئن آنها(ادعای آمد نیوز)،کار چندان مشکلی باشد؟ بر این اساس خواهشمندیم از پرت گویی ،پرهیز شود. آیا آمد نیوز در خصوص وضعیت کفایت سرمایه بانک پاسارگاد، میزان بدهی بین بانکی بانک پاسارگاد ، توان بانک پاسارگاد در پرداخت سود سپرده(74 درصد و بعنوان یکی از بانک های پیشرو) و ...، خبر دارد؟ اگر ندارد، لطفا به همان منبع مطلع در وزارت اقتصاد بفرمائید بروند و کسب خبر کنند.

*** داستان خواب زده ها و بچه مرشد ها: نقل این قسمت از داستان، بشدت جالب تر از نقل های پیشین می باشد. یکی نوشته ، حاتم بخشی بانک پاسارگاد از جیب مردم/ بنام قرض الحسنه به کام مدیران. نویسنده در این گزارش با ذهنی مخشوش ، مسائل عدیده را زیر عنوانی بی ربط(شاید کم ربط)،گردهم آورده و قصد تخریب ظاهری بانک کم رغیب هزاره سوم را دارد. نویسنده به چند بحث دادن وام قرض الحسنه به کارکنان بانک ، ارایه تسهیلات به شرکت های زیر مجموعه ،ارایه تسهیلات به شرکت هایی که تاخیر در راه اندازی دارند و ....، اشاره نموده است. نوع و سطح تحلیل نویسنده در برداشت حداکثری، نشان دهنده کم سوادی وی و در برداشت حداقلی، نشان دهنده عدم تمرکز و وجود ذهنی مشوش است.
باید در پاسخ به این نویسنده عزیز عنوان داشت که اولا صورت های مالی تمامی بانک ها بشکل سالیانه می بایست توسط حسابرس قانونی تائید شده و به تائید بانک مرکزی برسد. بر این قائده  ، صحبت های ارایه شده ، تماما فاقد وجاهت قانونی و حتی تشکیکی است.
دیگر نکته قابل ذکر آن که،پرداخت وام های کم بهره به پرسنل بانکی، نه بدعت و سلیقه بانک پاسارگاد، بلکه بعنوان نوعی قانون ، قاعده و دستورالعمل بانکی و برای تمامی بانک های کشور است. ثالثا،بعید می دانیم که نویسنده با حداقل تقلب های قابل استفاده نظیر وام دهی های ضربدری بین بانکی(بانک ها به یکدیگر وام می دهند ،که شایعات آن در خصوص برخی بانک های دولتی مطرح بوده است) و سایر روش های متشابه آشنا باشد. وقتی بانک صاحب صلاحیت، بشکلی قانونی و در چارچوب های تعریف شده، با رویکردی توسعه ای اقدام به مصرف، بخشی از منابع تعریف شده می کند، بر چه اساس و مجوز و ادله و استدلالی، آن را زیر سوال می برید؟ اگر کار خلاف قانون انجام شده، 47 نهاد نظارتی ، امنیتی و قضایی کشور، باید جلوی آن را بگیرند،حداقل به این نهادها اطلاع رسانی نموده و استمداد طلبی کنید . اگر کاری ورای سلیقه و سطح ادراک نویسنده نقد هم انجام شده باشد، جوابش مشخص است.

*** داستان تخریب ادامه داشته و خواهد داشت: این که فکر کنیم، تخریب ها و هجمه های صورت گرفته به بانک هزاره سوم و مدیران آن ، با اتمام مجمع سالیانه ، تمام می شود، برداشتی اشتباه خواهد بود. چرا که بنظر می رسد، نیت نقادان نیت اصلاحی نبوده و یا نمی شود با شواهد موجود، نیت و هدف آنها را اصلاحی دانست. ریشه های بحث در جاهای دیگر است.


تحلیل و ریشه یابی شایعات :

به تائید دوست و دشمن، بانک پاسارگاد را می توان بعنوان یکی از موفق ترین بانک های خصوصی کشور دانست. بانکی که با رویکردی توسعه ای، نه تنها اقدام به تامین منافع و منابع سهامداران خود نموده است،بلکه با در پیش گیری مسئولیت های توسعه ای و جهادی، قدم های قابل تقدیر و تحسینی در پروژه های مختلف اقتصادی و حتی اجتماعی کشور عزیزمان برداشته است.
آوازه سلامت و حرفه ای گرای این بانک، در چارچوب مرزهای داخلی نگنجیده و بعنوان بانک طرف تماس در سطوح بین المللی مطرح می باشد(تجارب هند، اروپا ،برجام و ....).  سوال قابل طرح این است که بانکی با این مختصات، چرا باید مورد هجمه قرار گیرد؟ پاسخ به این سوال را نه در بانک پاسارگاد، بلکه در منش مدیران و رویه ها و اقدامات مدیریتی آنها می بایست جستجو نمود. سلامت پیشگی که مدنظر برخی از افراد خاص نیست.
بشکل سربسته عرض می کنیم(در صورت نیاز و ضرورت ، ادله و مدارک مستند و محکمه پسند برای فاش گویی وجود دارد)، آقای رئیس جمهور ، معاون اول محترم، رئیس کل عزیز بانک مرکزی، وزیر محترم اقتصاد و دارایی ، عزیزان خوب مجلس(خصوصا کمیسیون اقتصاد)، دوستان خوب شورای عالی پول و اعتبار و ...... ، لطفا مواظب اقدامات حلقه..... ، مشاوره های اقتصادی ارایه شده به رئیس جمهور محترم جناب آقای روحانی توسط افراد مرتبط با این حلقه ، وضعیت حوزه  نظارتی بانک مرکزی و صیانت از آن ، برخی از صاحب منصبان حاضر در دولت با ریشه هایی در اتاق و افرادی همانند باشید، ریشه های هجمه را باید در گراهای داده شده جستجو کرد، نه صورت های مالی بانک پاسارگاد. بانک هزاره سوم،آنقدر قدرت و قوت دارد که حافظ درخشندگی خود بوده و پاسخگو به وظایف و مسئولیت های خود در برابر سهامداران و شهروندان ایران اسلامی باشد ، لطفا مواظب تخریبچی ها و براندازی های برنامه ریزی شده آنها در نظام اقتصادی و حوزه پولی- بانکی کشور باشید.

اختصاصی پایگاه خبری- تحلیلی شعار سال


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
0
1
آقا خیلی باحال نوشتین ، دمتون گرم. بی طرف و کارشناسی بحث شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
0
هر زمانی به دنبال سازمان هایی که در حال پیشرفت اند و اقدامات اصلاحی دارند ، منتقدانی هم وجود دارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین