پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸
معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: آفت‌هایی در فضای مجازی وجود دارد و اینترنت ملی و اینترنت پاک یکی از راهکارهای نجات از آفت‌های موجود در این فضا است.

شعار سال: فضای مجازی و اینترنت در دوران کنونی تأثیرات عمیقی بر ارتباطات می‌گذارد، این امکانات در بین خانواده‌ها دارای جایگاه ویژه بوده که در کنار فواید، معایب و تهدیدهایی در خود جای داده است.

باید برنامه‌ریزی صحیحی در استفاده از فضای مجازی و اینترنت صورت گیرد، زیرا به بهانه تهدیدهای موجود در این فضا نمی‌توان استفاده آن را محدود کرد و باید توجه داشت استفاده از این فضا برای پیام‌رسانی و تبلیغ مفید است.

ظرفیت، چالش‌ها و تهدیدهای فضای مجازی و وظایف نهادها در این زمینه از جمله موضوعاتی است که با حجت‌الاسلام صادق گلزاده، معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی، نخبه تبلیغی و عضو کمیته و شورای نخبگان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

آیا با توجه به پیشرفت تکنولوژی برای جلوگیری از تهدیدهای فضای مجازی باید از وسائل ارتباط جمعی دوری کرد؟

بحث به روز و آینده‌نگر بودن استفاده از تکنولوژی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های روز، اقتضای روح نوآوری و آینده‌نگری اسلامی است، اما تکنولوژی‌، نوآوری و فضای مجازی با بایدها و نبایدهای فراوانی رو به رو است.

سئوال اول این است که در فضای مجازی که امروز در بستر آن با تمام دنیا می‌توانید ارتباط داشته باشید آیا می‌توانید محتوای انقلابی، دینی، ملی و مذهبی را به جهان منعکس و منتقل کنید؟

کلیت استفاده از تجهیزاتی مانند فضای مجازی، کامپیوتر، شبکه‌های اجتماعی، وب و تلفن همراه ضروری است زیرا به ظرفیت روز،امکانات و بسترهای موجود برای تبیین معارف، اطلاع‌رسانی، تلاش‌ها و کوشش‌های علمی و فرهنگی نیاز داریم.

خطرات، مخاطرات و آسیب‌های فضای مجازی مباحث گسترده دیگری می‌طلبد، بنابراین نباید در زمینه بهره‌گیری از فضای مجازی سوء استفاده شود.

استفاده از اینترنت پاک و ملی تا چه اندازه ضرورت دارد؟

اینترنت ملی یا پاک آری یا نه؟ پاسخ قطعا آری است، اگر ملتی در فکر اینترنت پاک سازگار با فرهنگ خود نباشد خود را ملت نمی‌داند بلکه خود را وابسته به دیگران می‌داند و استقلالی برای خود قائل نیست و خود را تابع دیگران می‌داند، حتی ناقدان اینترنت ملی و اینترنت پاک اگر مقداری تفکر و تأمل کنند، همه آنچه در فضای اینترنت رد و بدل می‌شود را تایید نمی‌کنند.

چگونه افراد می‌خواهند از این آفت‌ها نجات پیدا کنند، اینترنت ملی و اینترنت پاک یکی از راهکارهای نجات از آفت‌های فضای مجازی است.

اگر از تلگرام به عنوان یک شبکه پرمخاطب در میان کاربران تلفن همراه ایران یاد می‌شود، باید بدانیم ده‌ها میلیون ایرانی چشمشان به آن سوی مرزها است که چگونه این شبکه‌ها را هدایت می‌کنند.

نباید اینگونه باشد که بی‌تفاوت باشیم و افراد از آن سوی مرزها با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی، وب و موبایل هر آنچه می‌خواهند با تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم برای تهاجم فرهنگی، جنگ نرم، نفوذ و آسیب زدن استفاده کنند.

اصطلاح دهکده جهانی که در تأثیر وسائل ارتباط جمعی به کار برده می‌شود، به چه معنا است؟

اگر می‌گوییم جهان آزاد اطلاعات یا اطلاعات بشری یا دهکده جهانی یا هر اسم دیگری که برای این قضیه می‌گذارید، سهم شما در این دهکده جهانی و مدیریت و تولید اطلاعات جهانی چیست و از اینکه بگویید من شیعه، ‌مسلمان، ایرانی و انسان شرقی با خصوصیات خودم هستم، سهم شما چیست، بنابراین دهکده جهانی نیست و اتفاقی یک طرفه است. جامعه غرب به ویژه جریان صهیونیسم و استکبار هر چه می‌خواهند با بهره‌گیری از فضای مجازی القا می‌کنند، در این حوزه تولید نرم‌افزارها، ابزار و شبکه‌های اجتماعی بومی منطقه‌ای خودی ضرورتی بایسته است.

اگر افراد در ابتدای کار قدرت رقابت با رقبای خود را ندارند، باید کمک کرد، این امکان رقابت از نظر سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، فناوری، دیتا و داشته‌ها و داده‌ها فراهم شود.

معنای شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه خودی یا شبکه‌های اجتماعی وب یا اینترنت پاک یا ملی ارتباط نداشتن با دنیا نیست.

باید در نظر داشت اطلاعات در فضای مجازی انبوه و گسترده است، بنابراین باید بین کودک و نوجوان، زن و مرد و خانواده تفاوت گذاشت، بهره‌برداری و نیاز کودک، نوجوان و دو جنس دختر و پسر متفاوت است.

فجایع منکر موجود در فضای مجازی، ماهواره و اینترنت سبب بلوغ زودرس یا مشکلات دیگر می‌شود، بنابراین عقلانی نیست که بی‌حساب و کتاب انسان بخواهد عمل کند.

اینترنت و فضای مجازی دارای چه ظرفیتی است و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

در گذشته تنها کتاب،‌ مجله و مقاله منبع علمی بود و فرد متخصص از منبع علمی برای تکمیل آموزه‌های خود استفاده می‌کرد، همه این موارد امروز از طریق وب و فضای مجازی قابل دسترس است، بنابراین امروزه کلان مرجع علمی، وب و اینترنت است که به طور کلی امری پسندیده جلوه می‌کند.

به عنوان مثال ورزش شنا در اسلام به آن توصیه شده است، ولی فردی که می‌خواهد شنا بیاموزد، بدون کنترل وسط اقیانوس رها نمی‌شود، هیچ انسان عاقلی توصیه یادگیری شنا را به هر قیمت نمی‌دهد، فضای مجازی اقیانوس اطلاعات حق و باطل، دروغ، شایعه، حقیقت و معتبر و غیرمعتبر است، بنابراین افراد نباید بدون کنترل در این فضا رها شوند.

در این فضا در کنار بحث فحشا، منکرات، اهداف استکبار و صهیونیسم، موارد دیگر مطرح می‌شود، باید در این اقیانوس هدفمند پیش بروید، بدانید چه اطلاعاتی در چه فضایی وجود دارد، اعتبار این فضاهای مورد نظر چه مقدار است.

کشورهای بیگانه چه نگرشی به اینترنت دارند؟

اینترنت را وزارت دفاع آمریکا طراحی کرد، هدف از طراحی این شبکه نوعی جنگ با دنیا، تسلط، مدیریت و هدایت اطلاعات دنیا و جریانات در سطح جهان بود، این جریان که با نگاه سیاسی، نظامی و استعماری شکل گرفته، درست است.

دشمنان از این بستر استفاده می‌کنند و هجمه‌ها و نقشه‌هایی دارند، ما نیز باید با استفاده مثبت، نقش آنها را خنثی کرده و نقش خود را برجسته ‌کنیم.

این امر نیاز به آموزش و تربیت نیروی انسانی، نقش‌آفرینی صاحب‌نظران ساحت علم، تخصص و اندیشه و دین دارد زمانی که جمعیت 20 میلیونی از کشور در شبکه اجتماعی مانند فیس بوک حضور دارند، باید در نظر داشت چه تدبیری در این فضا صورت گرفته و چگونه می‌توانیم نسل هموطن را از خطرات فیس بوک مصون بداریم تا از فواید آن استفاده کنند.

برای تلگرام چه تدبیری برای مدیریت، هدایت اطلاعات و پیشگیری از آسیب‌ها وجود دارد، این دغدغه رهبری مبرهن، ضروری و برجسته است، شورای عالی مجازی برای تدبیر در این امور طراحی شد تا قوانین مورد نیاز این ساحت‌ها سر و سامان بگیرد و اینترنت ملی و فضاهای بومی مورد نیاز شکل بگیرد و تولیدکنندگان با دانش، فرهنگ بومی و فعالیت‌های علمی ظرفیت‌ها را ایجاد کنند تا توسعه علمی، فرهنگی، دینی و مذهبی به وجود آید.

وظیفه نهادهای مختلف در زمینه هجمه‌های شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی چیست؟

حوزه علمیه در این فضا باید آستین همت بالا بزند، بنده به عنوان بنیانگذار تبلیغ نوین در بحث تبلیغ مجازی، موبایلی و مکتوب بیان می‌کنم باید بهره‌گیری از ظرفیت‌ها برای نشر، ترویج دین و پاسخ به شبهات و بیان معارف و ابهام‌زدایی صورت گیرد.

همانطوری که در جامعه حقیقی در برابر آسیب،‌ مواردی برای برطرف کردن آسیب وجود دارد، در فضای مجازی نیز مانند فضای حقیقی است و افراد دزد و غیر دزد و بد و خوب حضور دارند، بنابراین باید موارد پیشگیرانه وجود داشته باشد.

تلاش در زمینه اجرایی شدن مقررات لازم است و ما به عنوان یک ملت شریف، انقلابی و اسلامی وظیفه داریم همانطوری که در فضای حقیقی جامعه مدافع دین، مذهب و فرهنگ هستیم، در فضای مجازی تدبیر لازم برای محافظت از داشته‌ها صورت گیرد، حوزویان، دانشگاهیان، مسؤولان و متولیان فرهنگی، دست‌اندرکاران شورای عالی مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و بسیاری از افراد دیگر در این حوزه تکلیف دارند.

سرعت کار در فضای مجازی بالاست، تأخیر در انجام اقدامات بایسته این حوزه اشتباه بزرگی است و فاصله ما را با اقدامات بیشتر و بیشتر می‌کند، برای کمتر شدن این فاصله باید همت، تلاش فراگیر و گسترده‌تر صورت گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 2 مرداد 95 ، کد مطلب: 13950502000004: www.farsnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین