پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۸۰۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۶
ماجرای احداث پل «افلاک» علی‌رغم پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۰درصد سبب بحث بین میراث فرهنگی لرستان و حوزه شهرداری شده است.

شعارسال: اجرای پروژه‌های نیمه تمام در استان لرستان حکایت خاص خود را دارد و شاید بهتر باشد بگوییم اجرای برخی پروژه‌های عمرانی در استان شرایط خوبی ندارند چراکه اگر برای این پروژها برنامه‌ریزی دقیق انجام شود شاهد معظلی به نام پروژه‌های نیمه تمام در این استان نخواهیم بود. پروژه‌های نیمه تمامی که میلیاردها تومان از منابع مالی این استان را می‌بلعند ولی چشم انداز روشنی برای آنها تصور نمی‌شود.

دوم تیرماه سال گذشته مراسم کلنگ زنی ساخت دو پل دائمی بر روی خرم‌رود با حضور مسئولان استان برگزار شد، پروژه‌ای که به گفته استاندار 8 ماهه و شهردار یک ساله بنا بود به بهره‌برداری برسد.

شهردار وقت خرم‌آباد در آئین کلنگ زنی این دو پل گفت: امیدواریم با کلنگ‌زنی این دو پل بتوانیم به موقع خدمتی را که قرار است به شهروندان قرار بگیرد تا پایان سال به بهره‌برداری برسد؛ با احداث این دو پل بحث عبور و مرور شهری را تسهیل و پل‌های موقت جمع آوری خواهند شد.

پل شهدای حاج عمران که پایین‌تر از پل انقلاب کلنگ زنی شد علی‌رغم مشکلات عدیده‌ای که داشت در نهایت به بهره‌برداری رسید و زیر بارترافیکی رفت، اما پل افلاک که بنا بود پایین‌تر از پل صفوی ساخته شود علی‌رغم پیشرفت فیزیکی بیش از 30درصد به دلیل مخالفت سازمان میراث فرهنگی لرستان مبنی بر ممنوع بودن ساخت وساز در حریم قلعه فلک الافلاک و اینکه ساخت و ساز مانع از ثبت جهانی قلعه می‌شود سبب شد این پل در جدال بین شهرداری و سازمان میراث فرهنگی لرستان تعطیل شود.

حق با میراث است

گودرز امیری معاون امور عمرانی استانداری لرستان طی بازدید از پروژهای عمرانی خرم‌آباد اظهار داشت: در مورد تعیین تکلیف پل افلاک که قرار است بر روی رودخانه خرم‌رود احداث شود حق با میراث فرهنگی لرستان است.

وی با اشاره به اعتراض میراث فرهنگی در مورد احداث پل افلاک در حاشیه قلعه، افزود: امکان این‌که ارتفاع این پل را بالا بیارویم وجود ندارد، چون اگر ارتفاع پل بالا بیاید نیاز به لوپ و رمپ دارد که با ایجاد این لوپ و رمپ ناچاریم دیواره‌ قلعه را عقب نشینی بدهیم و این امکان پذیر نیست.

معاون عمرانی استانداری لرستان عنوان کرد: در صورتی که مشاور، طرح را تغییر دهد به طوری‌که لوپ و رمپ روی رودخانه قرار بگیرد این مشکل برطرف خواهد شد.

سجاد بابایی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز در واکنش به اظهارات اخیرمعاون عمرانی استانداری لرستان  بیان کرد: با توجه به حجم بارندگی‌های امسال و افزایش دبی آب که در واقع دبی‌های صدساله را تغییر داد و همچنین با توجه به تخریب پوشش گیاهی و مواردی که سبب جلوگیری از سیلاب می‌شد کلیه محاسبات گذشته ساخت پل افلاک بر هم زده شد.

بابایی گفت: جهت عبور آب با دبی بالا باید ارتفاع پل بالاتر برود به این معنی که از کف دیواره رودخانه حدود یک متر بالاتر می‌آید و جالب است که در فاصله 10متری این پل مجوز ساخت دو طبقه بر روی پیلوت که حدود 12متر است صادر می‌شود برهمین اساس جای سوال است یک متر ارتفاع پل چه مشکلی برای میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان ایجاد می‌کند؟

دیواره پادگان باید عقب نشینی کند

وی تصریح کرد: قبول دارم وقتی ارتفاع پل بالا برود باید رمپ دسترسی ایجاد شود که درهمین راستا درضلع شرقی پل یکی از منازل مسکونی باید تملک شود و در ضلع غربی چند متر از دیواره سپاه باید عقب نشینی کند.

رئیس،کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با اشاره به عقب نشینی دیواره سپاه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه خیابان ساحلی خرم‌آباد در طرح جامع تفصیلی 24متری است و همچنین در طرح جامع رودخانه در شورای عالی معماری شهرسازی نیز به عنوان طرح ویژه تصویب شده است، در همین راستا عقب نشینی دیواره سپاه باید انجام شود و این جاده باید 24متری شود.

وی اظهار داشت: جهت ادامه ساخت پل افلاک با توجه به اینکه تخلیه سپاه ممکن است طول بکشد سپاه اجازه بدهد شهرداری داخل محوطه سپاه دیوار جدید بسازد و دیوار مد نظر را جهت ایحاد رمپ تخریب کند.

بابایی در رابطه با علت تعطیل شدن پروژه پل افلاک افزود: به دلیل بالا آمدن ارتفاع و وجود رمپ‌ها این طرح به شورای فنی استان فرستاده شد که تصمیم گیری شود ولی متاسفانه با اتفاقات ماه‌های اخیر در معاونت عمرانی و شهرداری و تغییر و تحولات انجام شده سبب عقب افتادن کار شده است.

پروژه مشکل اعتبار ندارد

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد با اشاره به وضعیت اعتباری این پروژه عنوان کرد: خوشبختانه این پروژه مشکل اعتبار ندارد و از محل اعتبارات سیلاب نیز 5میلیارد تومان جهت ساخت پل و حدود 3میلیارد تومان برای تملک منازل مسکونی اطرف این پروژه گرفته‌ایم و چنانچه مشکل در شورای فنی زودتر حل شود پیمانکار شروع به کار خواهد کرد و هیچ گونه مشکلی ندارد.

با توجه به اینکه امروزه در تمام کشور‌هایپیشرفته یک شعار برای به نتیجه رسیدن کارهایشان وجود دارد و آن هم اینکه یکی از علل مهم در موفقیت اجرای پروژه‌های عمرانی و شهرسازی وجود نگاه کارشناسی و ارزیابی دقیق آن، نه در فضای بسته اداری بلکه در فضای باز با حضور صاحب نظران و کارشناسان است، معلق ماندن پل افلاک بین شهرداری و میراث فرهنگی نشان می‌دهد دقت نظر لازم در اجرای این طرح صورت نگرفته بر همین اساس امیدواریم از این پس در استان لرستان هیچ پروژه عمرانی بدون توجیه کامل کارشناسی، فنی و اقتصادی تعریف و در دستور کارقرار نگیرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 16مهر1398 ، کدخبر: 2114014: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین