پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۵۰۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
پاک‌سازی دستگاه قضا از درون، تابویی بود که با آمدن رئیسی شکسته شده است و می‌توان از فساد درون این دستگاه گفت و بدون واهمه از برخورد قضائی شاهد برخورد با مفسدان بود؛ امری که می‌تواند منتج به برقراری عدالت در دستگاه عدلیه شود و راه را بر سودجویان و کارچاق‌کن‌ها ببندد.
شعارسال  : رئیس مرکز حفاظت ‌اطلاعات ‌قوه قضائیه گفته است: «شروع پاک‌سازی درون دستگاه قضا با دستور مقام معظم رهبری انجام گرفته و این قطار در حال حرکت متوقف نمی‌شود».  پاک‌سازی دستگاه قضا از درون، تابویی بود که با آمدن رئیسی شکسته شده است و می‌توان از فساد درون این دستگاه گفت و بدون واهمه از برخورد قضائی شاهد برخورد با مفسدان بود؛ امری که می‌تواند منتج به برقراری عدالت در دستگاه عدلیه شود و راه را بر سودجویان و کارچاق‌کن‌ها ببندد. افرادی که تا دفتر رئیس پیشین قوه هم نفوذ کرده بودند و معاون مدیر دفتر رئیس قوه قضائیه هم‌اکنون با حجم بالایی از فساد و روابط ناسالم اقتصادی در زندان است و متعاقب دستگیری طبری، بیش از 17 نفر دیگر هم بازداشت شدند. البته این پایان ماجرا نبوده و نیست و هرازگاهی خبری از عزل و برکناری قضات فاسد رسانه‌ای می‌شود. اکنون با رویه اصلاح بدنه این دستگاه همان‌گونه که دادستان کل کشور وعده داده، مسیر ترمیم را در پیش گرفته است.

۶ قاضی فاسد برکنار شدند

برخورد با افراد، مسئولان و مدیران فاسد یکی از مهم‌ترین خواسته‌های افکار عمومی برای اصلاح جامعه است و دادستان کل کشور با تأکید بر اینکه دستگاه‌های دولتی و اجرائی با مدیران فاسد برخورد کنند، گفته است: در همین یکی، دو هفته اخیر پرونده پنج یا شش قاضی فاسد را در محکمه عالی رسیدگی و آنها را از دستگاه قضائی منفصل کردیم. حجت‌الاسلام منتظری در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به استان آذربایجان شرقی با اشاره به انتظار مقام معظم رهبری در زمینه تحول در دستگاه قضائی، خاطرنشان کرد: در این راستا با حضور رئیس قوه قضائیه، تحول در این دستگاه در دستور کار قرار گرفت و تاکنون اقداماتی هم صورت گرفته است. منتظری اقدامات قضات و کارکنان دادگستری را یکی از جلوه‌های بروز و ظهور تحول در دستگاه قضائی عنوان و بیان کرد: اگر تحول در بدنه قوه قضائیه صورت نگیرد، طبیعتا تحول واقعی در قوه قضائیه را شاهد نخواهیم بود. وی ادامه داد: مردم انتظار دارند فرایند دادرسی و رسیدگی به حکم خیلی طولانی نباشد و مهم‌تر اینکه احکامی که صادر می‌شود اجرا شوند. دادستان کل کشور یادآور شد: تحولی که موردنظر و دستور مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه است در حقیقت امیدی در مردم ایجاد کرده.  وی در ادامه به اشاره به برخورد قاطع با فساد، ادامه داد: طبیعتا وظیفه دستگاه قضاست که با هرنوع فسادی برخورد کند و از سوی دیگر دستگاه قضائی مصمم است نسبت به سلامت خود اقدامات لازم را مورد توجه قرار دهد. دادستان کل کشور با بیان اینکه اراده و تصمیم دستگاه قضائی برخورد جدی با مفاسد درون دستگاه قضاست، گفت: در همین یکی، دو هفته اخیر پرونده پنج یا شش قاضی فاسد را در محکمه عالی رسیدگی و آنها را از دستگاه قضائی منفصل کردیم. همین امروز که با دادستان انتظامی قضات که دبیر کمیسیون کارشناسی هم هست صحبت می‌کردم، گفت که حدود هفت تا 10 پرونده دیگر آماده رسیدگی در دادگاه عالی است. وی تأکید کرد: افتخار می‌کنیم که با صدای بلند اعلام کنیم که با قاضی فاسد برخورد خواهیم کرد و برخورد می‌کنیم. 
منتظری از دستگاه‌های دولتی و اجرائی خواست که با مدیران فاسد برخورد کنند و گفت: وظیفه داریم که خودمان را از هر نوع آلودگی تطهیر کنیم تا بتوانیم با فساد در جامعه مبارزه کنیم.

پاک‌سازی همراه با شفاف‌سازی صورت گرفته است

پیش از این نیز حجت‌الاسلام مصدق، معاون حقوقی قوه قضائیه گفته بود: نفوذی‌های درون دستگاه قضا شناسایی و دستگیر شدند و پاک‌سازی همراه با شفاف‌سازی صورت گرفته است و این روند ادامه دارد. وی با بیان اینکه این دست‌ها به تعبیر رئیس قوه قضائیه که دست‌درازی به بیت‌المال کرده‌اند باید از بازو قطع شوند نه از مچ دست، ادامه داد: امام با کمک مردم انقلاب کردند و هدف از انقلاب چه بوده است، پس باید در جلوگیری از فساد و مفسدان اقتصادی کوتاه نیامده و عدالت باید زنده نگه داشته شود.

در مبارزه با فساد خط قرمزی برای خود قائل نیستیم


رئیس مرکز حفاظت ‌اطلاعات ‌قوه قضائیه نیز در حاشیه جلسه شورای اداری شهرستان اهر به خبرنگاران با تأکید بر ادامه فسادزدایی در دستگاه قضا گفته است: این برخوردها تلنگری به مفسدان و خاطیان است و در این میان در مبارزه با فساد خط قرمزی برای خود قائل نیستیم و تا زمانی که ریشه فساد را در جامعه نخشکانیم آرام نمی‌نشینیم. حجت‌الاسلام علی عبداللهی تأمین امنیت پایدار را اصلی‌ترین وظیفه دستگاه قضائی برشمرد و گفت: امروز آنچه مورد انتظار است این است که مردم باید طعم شیرین عدالت را در جای‌جای محل سکونت و کار خود بچشند. عبداللهی با ذکر اینکه «فساد» موجبات بی‌کاری جوانان و تبعیض را در جامعه فراهم می‌کند، ابراز کرد: وجود فساد در لایه‌های جامعه نتیجه سوءمدیریت در بحث اقتصادی است؛ یعنی اگر فساد در جامعه رخنه می‌کند باید بدانیم که در بخشی از حوزه اقتصادی کشور بد مدیریت می‌شود یا سوءمدیریت داریم.مبارزه با فساد در همه لایه‌های جامعه یکی از مهم‌ترین وظایف قوه قضائیه است. اگر هستند افرادی که بدون واهمه از عواقب رفتار خود از هیچ اقدامی در چپاول بیت‌المال فروگذار نمی‌کنند باید ریشه را در روابط ناسالم این افراد دید. ازاین‌رو برخورد با مفسدان باید به‌گونه‌ای باشد که ریسک تخلف را به‌شدت افزایش دهد و بسترهای وقوع جرم را نیز حذف کند. مطمئنا اطلاع‌رسانی از جزئیات برخورد با مجرمان درون بدنه دستگاه قضا گامی مهم در این راستا خواهد بود.


شعار سال ،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق ، تاریخ انتشار 11 آبان 98 ، کد خبر :  242057 ،sharghdaily.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین