پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
تصویر آماری صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی امروز به دلیل رکود اقتصادی به وضوح مشخص نیست. این در حالی است که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد سهم صنایع کوچک در کیک ارزش افزوده و اشتغال‌زایی اقتصاد کشور بالاست، اما این بخش با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌روست که کمتر به آن توجه می‌شود، از این رو افزایش سرمایه صندوق ضمانت صنایع کوچک شاید بتواند بخشی از موانع در صنایع را بردارد.
شعار سال: تصویر آماری صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی امروز به دلیل رکود اقتصادی به وضوح مشخص نیست. این در حالی است که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد سهم صنایع کوچک در کیک ارزش افزوده و اشتغال‌زایی اقتصاد کشور بالاست، اما این بخش با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌روست که کمتر به آن توجه می‌شود، از این رو افزایش سرمایه صندوق ضمانت صنایع کوچک شاید بتواند بخشی از موانع در صنایع را بردارد.

 با توجه به مشکلات موجود در صنایع کوچک، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به عنوان تنها ارائه‌دهنده ضمانت‌نامه‌های تعهد پرداخت برای این صنایع در کشور می‌تواند نیاز به سرمایه در گردش و توسعه این صنایع را مرتفع و منابع مالی را نیز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت مستقیم تامین کند. افزایش دو برابری سرمایه در گردش صندوق ضمانت صنایع کوچک و فعالیت واحد‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی در حالی است که بخش اعظمی از صنایع کوچک کشور در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند.

در حالی که تولید را می‌توان یکی از مهم‌ترین پیشران‌های حرکت کشور به سمت رونق اقتصادی دانست؛ بخشی که در سال جاری سعی شده تا با برنامه ریزی‌های همه جانبه از یک سو و تعامل با سایر بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور و همراهی بخش خصوصی از سوی دیگر، تاثیرگذاری آن در روند‌های اقتصادی و اجتماعی افزایش یابد و این بخش جایگاه اصلی خود را به‌عنوان لکوموتیو توسعه صنعتی و رشد اقتصادی کشور به ‏ویژه در شرایط خاص کنونی ارتقا بخشد امروز درگیر مسائلی است که شاید خیلی زودتر از این زمان قابل حل بود.

به صورت کلان تامین سرمایه در گردش برای واحد‌ها با مشکلات و محدودیت‌هایی روبه‌رو است. آسیب‌شناسی‌ها حاکی است پررنگ‌ترین دست‌انداز‌ها «کمبود سرمایه در گردش» و «عدم تامین مواد اولیه» است. با توجه به اشتراک نوع مشکلات و مسائل واحد‌های صنعتی کشور، متولیان و سیاست‌گذاران صنعت کشور در نظر دارند برای رفع موانع موجود چند برنامه جامع را در دستور کار قرار دهند.

ضرورت افزایش سرمایه صندوق برای صنایع کوچک

محمدحسین مقیسه، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با اشاره به اینکه در سال ۹۷ و در مجموع ۲۹۳ فقره ضمانت‌نامه صادره و تسهیلات صنعتی بالغ بر ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال که مورد درخواست واحد‌های کوچک و متوسط صنعتی در سطح کشور بوده است را ضمانت کرده‌ایم، گفت: هم‌اکنون و به‌تبع صدور ۶ برابری ضمانت‌نامه در قبال سرمایه اولیه صندوق، تا حدودی ظرفیت صدور ضمانت‌نامه تکمیل شده و در حال رایزنی برای افزایش سرمایه هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد ضمانت‏نامه‏های این صندوق بلندمدت (۴ یا ۵ ساله) هستند و حتی این امکان نیز وجود دارد که تمدید هم شوند، گفت: بنابراین از زمانی که ضمانت‌نامه صادر شده تا زمانی که ممکن است منجر به خسارت شود مدت زمان زیادی طول می‌کشد. صندوق در سال ۱۳۸۳ تاسیس شده و فعالیت‌هایش را در زمینه صدور ضمانت‌نامه‌ها از سال ۱۳۸۶ آغاز کرده که میزان این ضمانت‌نامه عدد قابل توجهی نبوده است؛ بنابراین در سال‌های اول واحدی منسجم به نام واحد حقوقی یا واحد وصول مطالبات وجود نداشت، زیرا ضمانت‌نامه‌های ما در صندوق هنوز سررسید نشده و منجر به پرداخت خسارت نشده بودند تا ما با تشکیل واحد حقوقی با واحد‌های صنعتی مذاکره کنیم.

صنایع کوچک نباید تعطیل شوند

مقیسه گفت: تاریخچه تاسیس واحد حقوقی در صندوق به سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ بازمی‌گردد و این واحد از این سال‌ها به صورت منسجم تشکیل شد و امروز به عنوان یک واحد مستقل با نیرو‌های انسانی خوب و تحصیلکرده، پیگیری وصول مطالبات صندوق را انجام می‌دهد. البته لازم است به این نکته اشاره کنم که پیگیری وصول مطالبات که ما در صندوق انجام می‌دهیم با وصول مطالباتی که در جا‌های دیگر انجام می‌شود بسیار متفاوت است و علت آن نیز فلسفه وجودی صندوق است؛ زیرا صندوق اصولا به این خاطر تشکیل شده که به واحد‌های صنعتی در مناطق محروم کمک کند که این موضوع هم در قانون و هم در اساسنامه شرکت آورده شده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک تصریح کرد: همین موضوع دارای مفهوم بسیار مهمی است و ما موسسه توسعه‌ای و حمایتی هستیم پس اگر ما خسارتی را پرداخت می‌کنیم طبیعتا مکانیسم وصول مطالباتمان نیز متفاوت است، زیرا نمی‌خواهیم به واحدی که تحت حمایت ما بوده و برایش ضمانت‌نامه صادر کردیم و به هر دلیلی دچار مشکل شده، مطالبات خود را بر اساس اصول رایج دریافت کنیم و این موضوع مدنظر ما نیست. براین اساس ما در وصول مطالبات تمام این موارد را در نظر می‌گیریم، در واقع ما در صندوق وصول مطالباتمان را به گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که به روند تولید واحد صنعتی ضرری وارد نشود و این واحد بتواند همزمان هم به کار تولید خود بپردازد و هم بتواند کم‏کم مطالبات صندوق را پرداخت کند؛ بنابراین می‌توان گفت که همین موضوع نیز یکی از موانع صندوق برای وصول مطالباتمان است و بر این اساس کارمان را پیش می‌بریم.
معاون وزیر صنعت ادامه داد: نخستین پرداخت خسارت از سوی صندوق به سال ۱۳۹۰ بازمی‌گردد که البته اعداد نیز در آن سال‌ها بسیار اندک بود به‌طور مثال در کل سال ۹۰ میزان پرداخت خسارت از طرف صندوق، یک میلیارد تومان بود که عدد قابل توجهی نبود. اما در طول سنوات گذشته با توجه به اینکه در ۶ سال گذشته حجم ضمانت‌نامه‌های صادرشده از سوی صندوق افزایش داشته است (۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد) طبیعتا زمانی که پرتفوی زیاد شود در زمان سررسید، حجم خسارت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

خسارت ۱۱۲ میلیارد تومانی وارده از صنایع کوچک

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزود: در مجموع در طول مدت حیات صندوق از سال ۱۳۸۶ تا پایان سال ۱۳۹۷، رقمی در حدود ۱۱۲ میلیارد تومان بابت ضمانت‌نامه‌های صادر شده خسارت پرداخت کردیم و مشتری نتوانسته تعهدات خود را به سیستم بانکی پرداخت کند و مطالبه وجه ضمانت نامه‌اش را داشته و ما نیز این خسارت‌ها را پرداخت کردیم. صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ۱۱.۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۴، ۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵، ۱۶ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ و در ۳۶ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ خسارت پرداخت کرده است و همانطور که عرض کردم با جمع خسارت‌های پرداخت شده در سال‌های قبل چیزی در حدود ۱۱۲ میلیارد تومان، مجموع خسارت‌های پرداختی از سوی صندوق بوده است که در واقع به ذی‌نفعان پرداخت شده است.
 
پس از پرداخت نخستین خسارت ضمانت‏نامه، در صندوق روند وصول مطالبات را آغاز کردیم، اما همانطور که پیش‏تر نیز اشاره کردم مبالغ نسبت به سال‌های اخیر بسیار اندک بود. به‌طور مثال در سال ۱۳۹۰ رقم مطالبات وصول شده، ۱۹۰ میلیون تومان بود و خب روند وصول مطالبات نیز مانند روند صدور، روندی افزایشی بود. در مجموع ما تا پایان سال ۹۷ رقمی نزدیک به ۳۲ میلیارد تومان از میزان خسارتی که پرداخت کردیم وصول نقدی داشتیم. شاید یکی از دلایل این امر تعطیلی و عدم فعالیت واحد‌های صنعتی بود و تمام دارایی مشتری بوده که آن‌ها همین واحد‌ها را تحت عنوان وصول مطالبات به صندوق واگذار کردند که در بخش وصول مطالبات غیر‌نقدی قرار گرفته‌اند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: 22 آبان 1398، کدخبر: 147677 ، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین