پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۱۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
روستا به‌عنوان بخش بزرگی از نظام اجتماعی و جمعیتی کشور که در آن تعداد کثیری از عوامل انسانی مولد سکونت دارند، محسوب می‌شود. در روستاها عوامل و منابع ارزشمندی اعم از عوامل انسانی و منابع‌طبیعی و اقتصادی به‌عنوان ذخایر استراتژیک کشور وجود دارند که در پیشرفت جامعه نقش مهمی ایفا می‌کنند. طی سالیان گذشته با توجه به ضعف دولت در حوزه مسکن شاهد این موضوع هستیم که در روستاهای حاشیه‌شهرها، روستاییان با فروش زمین‌های کشاورزی خود آن‌ها را به زمین مسکونی تبدیل می‌کنند. در شهر خرم‌آباد دو روستای سراب‌یاس و پاپی‌خالدار مصداق روشنی از این معضل هستند.
شعارسال: روستا به‌عنوان بخش بزرگی از نظام اجتماعی و جمعیتی کشور که در آن تعداد کثیری از عوامل انسانی مولد سکونت دارند، محسوب می‌شود. در روستاها عوامل و منابع ارزشمندی اعم از عوامل انسانی و منابع‌طبیعی و اقتصادی به‌عنوان ذخایر استراتژیک کشور وجود دارند که در پیشرفت جامعه نقش مهمی ایفا می‌کنند. طی سالیان گذشته با توجه به ضعف دولت در حوزه مسکن شاهد این موضوع هستیم که در روستاهای حاشیه‌شهرها، روستاییان با فروش زمین‌های کشاورزی خود آن‌ها را به زمین مسکونی تبدیل می‌کنند. در شهر خرم‌آباد دو روستای سراب‌یاس و پاپی‌خالدار مصداق روشنی از این معضل هستند.
 
هنگامی که نام روستا به گوشمان می‌رسد، نخستین منظره‌ای که به ذهنمان خطور می‌کند مکانی است پر از باغ و زمین‌های کشاورزی که دامداری‌های متعددی نیز در آن موجود است؛ اما متأسفانه طی سالیان گذشته با توجه به ضعف دولت در حوزه مسکن و رشد بدون ضابطه قیمت مسکن در شهرها شاهد این موضوع هستیم که در روستاهایی که در نزدیکی شهر قرار دارند، اهالی روستا زمین‌های کشاورزی خود را به‌عنوان زمین مسکونی به‌ دیگران می‌فروشند. فروش زمین‌های کشاورزی و ساخت مسکن در آن‌ها دو ایراد اساسی دارد که نخستین آن تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است و در مرحله دوم که آثار مخرب خود را در بازه زمانی طولانی‌تری به نمایش خواهد گذاشت، بحث ایجاد محله‌های حاشیه‌نشین در کنار شهرهای بزرگ استان است.
 
برای بررسی این معضل در خرم‌آباد، لازم نیست فاصله‌ای طولانی طی کنیم؛ بلکه در شمال و جنوب شهر خرم‌آباد با فاصله‌ای کم‌تر از پنج‌دقیقه دو روستای پاپی‌خالدار و سراب‌یاس وجود دارند که شاهد ساخت‌وسازهای غیراستاندارد در زمین‌های کشاورزی هستند.
 
تخریب واحدهای غیرمجاز تنها راهکار حل مشکل روستاهای حاشیه‌شهر
 
برای حل این مشکل در دو روستای سراب‌یاس، پاپی‌خالدار و سایر روستاهایی که با این معضل دست‌ به گریبان هستند؛ دو راهکار قانونی وجود دارد که در نخستین مورد، بایستی پس از ارجاع موارد به کمیسیون ماده 99 و دستور قضایی خانه‌هایی که در مراتع یا زمین‌های کشاورزی ساخته شده تخریب شوند که با توجه به حجم بالای ساخت‌وساز در این دو روستاها این اقدام آثار اجتماعی زیادی دارد. راهکار دوم برای رفع این مشکل اضافه کردن این روستاها به محدوده شهری است که متأسفانه با توجه به ساخت‌وسازهای غیراصولی و رعایت نکردن استانداردهای شهرسازی الحاق این مناطق به شهر مجدداً بار مالی بسیار سنگینی به مدیریت شهری خرم‌آباد تحمیل می‌کند. حال با توجه به راهکارهای ذکر شده در بالا به نظر شما اگر دولت طی سالیان گذشته در حوزه تغییر کاربری اراضی نظارت بیش‌تری می‌کرد، آیا امروز شاهد این مشکل در لرستان یا اکثر استان‌های کشور بودیم یا خیر.
 
قیمت ارزان زمین، عامل اصلی تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی
 
در همین راستا مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که قیمت ارزان زمین در روستا‌ها و نزدیک بودن به شهرهای بزرگ عامل اصلی تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی است، اظهارداشت: در استان لرستان دو شهر خرم‌آباد و بروجرد با این معضل به‌صورت جدی روبه‌رو هستند.
 
کاووس رمضان‌زاده با اشاره به این‌که دیگر نمی‌‌توان کاری برای روستا‌های پاپی‌خالدار، سراب‌یاس و ده‌محسن انجام داد، افزود: نباید بگذاریم این اتفاق در روستاهای دیگری، مانند قلعه‌سنگی و رباط‌نمکی رخ دهد.
 
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به عملکرد دستگاه‌های خدماتی، مانند برق، گاز و آب انتقاد کرد و بیان داشت: اگر به واحدهای متخلف این امکانات داده نشود، رشد پدیده تغییر کاربری اراضی کشاورزی به‌سرعت کاهش پیدا می‌کند. پس از شنیدن صحبت‌های رمضان‌زاده در انتقاد به عملکرد دستگاه‌های خدماتی به‌سراغ مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی رفتیم.
 
علی‌رضا کاکاوند، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی در کارگروه برخورد موثر با تخلفات ساخت، تصریح کرد: این‌که دستگاه‌های اجرایی می‌گویند برای کاهش رشد تخریب اراضی ملی و کشاورزی نباید به آن‌ها امکانات داد، حرف اشتباهی بوده؛ بلکه برای برخورد نباید اجازه دهیم این واحدها ساخته شوند.
 
مدیرعامل شرکت آبفار لرستان خاطرنشان کرد: اگر به این واحدها انشعابات قانونی ندهیم، آن‌ها به‌صورت غیرمجاز اقدام به استفاده از این خدمات می‌کنند، پس بهتر است برای برخورد با این پدیده مخرب، همانند برخورد شهرداری با ساخت‌وسازهای غیرمجاز برخورد کنیم. پس از بررسی‌های که انجام دادیم متوجه شدیم که بنیاد مسکن مسئول ساخت‌و‌ساز در روستاها بوده، به‌همین علت به سراغ مسئولان این نهاد رفتیم.
 
بخشداری و دهیاری‌ها مسئول نظارت بر اجرای درست طرح هادی
 
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن لرستان با اشاره به این‌که بایستی در روستاهای بالای 20 خانوار طرح هادی تهیه شود، عنوان کرد: این اتفاق برای تمام روستا‌های واجد شرایط استان افتاده یا درحال افتادن است.
 
هادی جعفری با بیان این‌که پس از تهیه طرح هادی بایستی تمام واحدهای مسکونی روستا در محدوده این طرح ساخته شوند، گفت: بخشداری و دهیاری‌ها مسئول نظارت بر اجرای درست طرح هادی در روستا هستند.
 
شهرداری و جهاد کشاورزی با متخلفان برخورد نمی‌کنند
 
او با عنوان کردن این موضوع که براساس قانون، شهرداری و جهاد کشاورزی بایستی از حریم‌شهر و زمین‌های کشاورزی محافظت کنند، اظهارداشت: متأسفانه این دو نهاد در انجام وظیفه خود تا به امروز کوتاهی کرده‌اند و نتیجه آن را می‌توان در روستاهای پاپی‌خالدار و سراب‌یاس مشاهده کرد.
 
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن لرستان با اشاره به این‌که درحال بازنگری طرح هادی روستاهای سراب‌یاس و پاپی‌خالدار هستیم، ادامه‌داد: اما این بازنگری به این معنا نبوده که تمام واحدهایی را که به‌صورت غیرقانونی در این روستاها ساخته شده، وارد طرح کنیم. پس از صحبت‌های مطرح شده توسط مسئولان استانی برای بررسی بیش‌تر این ماجرا به سراغ فرماندار خرم‌آباد رفتیم.
 
بی‌توجهی مسئولان به تغییر کاربری اراضی
 
جعفر طولابی، فرماندار مرکز لرستان، با بیان این‌که این معضل مختص به لرستان نیست، بیان کرد: بی‌توجهی مسئولان در گذشته نسبت به جلوگیری از تغییر کاربری اراضی عامل اصلی این موضوع است.
 
وی با بیان این‌که خوشبختانه در سال جاری شاهد اقدامات خوبی در این زمینه هستیم، تصریح کرد: درحال‌حاضر بخشداری‌ها و دهیاری‌ها درحال تشکیل پروند برای برخورد با این واحدهای متخلف هستند و تصمیم نهایی در این زمینه به عهده کمیسون ماده 99 استان است.
 
 بنیاد مسکن  در نقشه‌های طرح هادی بازنگری کند
 
فرماندار خرم‌آباد خاطرنشان کرد: متأسفانه نقشه‌های طرح هادی که برای روستاها ترسیم شده، جوابگوی نیاز امروز این روستا‌ها نیست و بایستی بنیاد مسکن به‌سرعت در این نقشه‌های طرح هادی بازنگری انجام دهد.
 
طولابی در بخش پایانی صحبت‌های خود عنوان کرد: بنیاد مسکن و جهادکشاورزی مسئول زمین در روستاها هستند و برای جلوگیری با این معضل اجتماعی بایستی تمام دستگاه‌های اجرایی به‌خصوص دستگاه‌های خدماتی با متولیان این امر هماهنگی‌های لازم را انجام دهند
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازسایت خبری سبزینه   ،تاریخ انتشار:   24 آذر 1398،کدخبر: 79182  ،www.sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
0
موضوع زمین در ایران موضوع جذابی که به دلیل عدم مدیریت درست این موضوع باعث شده کلی مشکل تو کشور بوجود بیاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین