پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۵۲۴۸۱
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸
سال 95 بود که نام بانک سرمایه درحالی که کلمه فساد را کنار خود می‌دید، بر سر زبان‌ها و راس اخبار برخی رسانه‌ها افتاد. بانکی که در حوالی آن سال‌ها حتی یک ریال هم بدهکار بانک مرکزی نبود، امروز و به‌ دلایلی چون هیاهوی رسانه‌ای و سال‌ها ناهمراهی با مشتریان، ضمن انباشت زیان، بدهی هزاران میلیاردی به بانک مرکزی را نیز در صورت مالی خود می‌بیند.

شعار سال:سال 95 بود که نام بانک سرمایه درحالی که کلمه فساد را کنار خود می‌دید، بر سر زبان‌ها و راس اخبار برخی رسانه‌ها افتاد. بانکی که در حوالی آن سال‌ها حتی یک ریال هم بدهکار بانک مرکزی نبود، امروز و به‌ دلایلی چون هیاهوی رسانه‌ای و سال‌ها ناهمراهی با مشتریان، ضمن انباشت زیان، بدهی هزاران میلیاردی به بانک مرکزی را نیز در صورت مالی خود می‌بیند.سیر صعودی بانک سرمایه چگونه قهقرایی شد؟

به منظور درک بهتر موضوع، با استناد به کدال ایران، میزان زیان انباشته، تسهیلات اعطایی و بدهی بانک سرمایه به بانک مرکزی مورد توجه قرار می‌گیرد. زیان انباشته بانک سرمایه در نمودار پیش رو مشاهده می‌شود، آنچنان که پیداست این بانک حتی سود انباشته هم داشته است. اما این وضعیت، کم‌کم ناپایداری شدیدی به خود می‌بیند تا جایی که در سال ۹۸ رقم فاجعه‌بار ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای زیان انباشته آن پیش‌بینی می‌شود.

سیر صعودی بانک سرمایه چگونه قهقرایی شد؟


حال و روز بانک سرمایه در میزان تسهیلات اعطایی
میزان تسهیلات اعطایی، دومین شاخص‌ مهم یک بانک برای ارزیابی آن است. فراموش نکنیم که بخش مهم کار بانک‌ها، به‌کارگیری وجوه سپرده‌گذاران است تا ضمن سودرسانی به سپرده‌گذاران، به میزان حداکثر ۳%، خود بانک عامل هم از کارمزد تسهیلات اعطایی، بهره ببرد. پس اگر بانکی به‌دنبال رشد و سوددهی بیشتر است، باید تسهیلات بیشتری پرداخت و بتواند سهم بیشتری از سپرده‌های مردمی را جذب کند.

سیر صعودی بانک سرمایه چگونه قهقرایی شد؟

در هر دو نمودار روشن است که در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ علی‌رغم رشد نقدینگی که باید باعث افزایش سپرده‌گذاری و در نتیجه افزایش در تسهیلات اعطایی شود، نه تنها این رشد به چشم نمی‌آید، بلکه کاهش قابل توجهی هم ملاحظه می‌شود.


دریچه‌های رشد بانک سرمایه چگونه تنگ شد؟
مطابق با نمودار، آغاز استقراض بانک سرمایه از بانک مرکزی از سال ۹۵ کلید می‌خورد و به صورت بسیار وحشتناکی افزایش پیدا می‌کند، به طوری‌که از سال ۹۵ به ۹۶ میزان بدهی به ۱۸ برابر و به عدد هشت هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان می‌رسد و از سال ۹۶ به ۹۷ و از ۹۷ به ۹۸، میزان رشد آن دو برابر می‌شود. مطابق با آخرین اطلاعات در کدال ایران، میزان بدهی بانک سرمایه به بانک مرکزی در پایان نیمه اول سال ۹۸ به رقم باورنکردنی، بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

شاید علت این موضوع را بتوان در ناسازگاری و مقاومت مدیران بانک در تعامل و توافق با برخی مشتریان، عملکرد نمایشی مغایر با عدالت اقدامی مورد نظر رئیس قوه قضائیه و شوک و وقفه‌ای که از سال ۹۵ بر بانک سرمایه مستولی گشت جستجو کرد، همان دلیلی که سبب شد بانک سرمایه برای کسری‌های ایجاد شده به منابع گران‌قیمت بانک مرکزی روی آورد.


از سرمایه تا بدهی؛ این کجا و آن کجا
در منحنی زیر مشاهده می‌شود که بعد از چهار بانک بزرگ ملت، صادرات، تجارت و آینده این بانک سرمایه است که با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی، بیشترین بدهی را به بانک مرکزی دارد.

سیر صعودی بانک سرمایه چگونه قهقرایی شد؟

نکته بسیار قابل توجه اینجاست که سرمایه بانک ملت، پنج هزار، بانک صادرات ۱۷ هزار و ۵۳۵ ، تجارت ۲۲ هزار و ۳۹۳ و آینده هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، تقویم شده است. توجه داشته باشیم که سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی در برابر بدهی که تا نیمه سال ۹۸ مبلغ ۲۲ هزار میلیارد تومان را رد کرده و زیانی که بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود، چقدر ناچیز است.


بازهم حقوق‌های نجومی
در حالی که بنا به گزارش رسانه‌ها از جلسات رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه، تنها حقوق یکی از مدیران این بانک در سال ۹۵، ۳۰۰ میلیون تومان بوده است، به تازگی نود اقتصادی نیز مدعی شده که مدیرعامل بانک سرمایه به همراه یک عضو هیات‌مدیره این بانک در سال ۹۷ حقوق ۵۷۸ میلیون تومانی و پاداش بیش از ۱۰۱ میلیون تومانی دریافت کرده‌اند. ناگفته پیداست که این مدیران با شکایت از مشتریان به‌جای توافق با آنان در راستای تسویه یا به‌روز کردن معوقات‌شان، با اخذ حقوق‌های چندصد میلیونی سالیانه، سود نکرده را بین خود تقسیم کرده‌اند تا به همه چیز سیر قهقرایی بیشتری بخشیده باشند. چه بسا توافق مدیران بانک سرمایه با مشتریان در مسیر وصول مطالبات و عدم رفتار احساسی و اعلامی برخی ضابطان، می‌توانست مانع از ایجاد هزینه‌های هنگفت یادشده برای این بانک شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصاد ملی،تاریخ انتشار:23دسامبر2019،کد خبر: 29032،www.eghtesademeli.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین