پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۶۲۴
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
استفاده از ضایعات فلزی‌ و پسماندهای بازیافتی در ساخت گلخانه، کتابخانه، مبلمان اداری و سایر طرح‌های عمرانی موجب شده تا این اقدام دانشگاه رازی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه، مانع آسیب بیشتر به محیط زیست شود.

شعار سال: برخی از ضایعات و پسماندهای فلزی و ساختمانی قابل بازیافت هستند و می توان از آن به صورت مجدد استفاده کرد، این پسماندها که در حین تخریب، تولید می شوند به دنبال افزایش ساخت و سازها رشد چشمگیری داشته و دارند.

چاره اندیشی نکردن برای استفاده از حجم بالای ضایعات فلزی مشکلات بیشتری را به دنبال دارد و براساس نظر کارشناسان، اگر هزینه انتقال بازیافت پسماندهای ساختمانی به محل بازیافت بیش از هزینه انتقال و دفن آن نباشد، سود به دنبال دارد.

با توجه به اهمیت بالای استفاده از پسماندهای قابل بازیافت ساختمانی که صرفه جویی در هزینه و زمان را به دنبال دارد، شهرداری دانشگاه رازی با جمع‌آوری ضایعات فلزی، اقدام به ساخت ۲ گلخانه از نوع سرد کرده که کمک شایانی در جهت اهداف اقتصاد مقاومتی و تولیدات گیاهی است.

کاشت پنج هزار قلمه گل رز هلندی در گلخانه

از همین رو ررییس شهرداری دانشگاه رازی در خصوص جزییات ساخت این ۲ گلخانه به ایرنا، گفت: در انبارهای دانشگاه، تعداد زیادی آهن آلات زائد وجود داشت که دانشگاه درصدد فروش آن بود ولی تصمیم گرفتیم از آن بخش ضایعاتی که به کار می آید برای ساخت شاسی سرد و گرم استفاده کنیم که با برای احداث گلخانه از شاسی سرد استفاده کردیم.

فرزاد مندنی ادامه داد: برای ساخت ۵۰۰ مترمربع گلخانه، ۲ شاسی سرد با استفاده از ضایعات فلزی ساخته شد و حدود پنج هزار قلمه گل رز هلندی کاشته شده که پس از سپری شدن مراحل، قابلیت انتقال به محوطه دانشگاه را دارد و اکنون هرگلدان را به قیمت ۱۵هزار تومان خریداری کرده ایم و با این کاری که انجام داده ایم تنها قیمت جوشکاری و نایلون را پرداخت کرده ایم و آهن آلات از قبل وجود بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی اضافه کرد، این تعداد قلمه پس از مراحل ریشه زایی نزدیک به ۷۵میلیون تومان قیمت گذاری می شود البته ما به قصد فروش این کار را نکرده ایم و خواستیم در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی صرفه جویی کنیم.

مندنی افزود: طی هفته های اخیر حدود چهار هزار و ۵۰۰ قلمه شمشاد پرتقالی، یک هزار قلمه پاپیتال، یک هزار قلمه رز ساناز، یک هزار قلمه پیچ امین الدوله، پنج هزار رز هلندی در فضای گلخانه تولید شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی ادامه داد: این قلمه ها از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، پردیس طاق بستان و دانشکده علوم اجتماعی جمع آوری شده اند و با توجه به اقدامات صورت گرفته طی سال های آینده میزان خریدهای شهرداری کاهش خواهد یافت. 

با استفاده از ضایعات فلزی چه میزان صرفه جویی شد؟

به گفته وی، اگر می خواستیم شاسی را با آهن آلات غیرضایعاتی بسازیم باید برای هر مترمربع ۱۵۰ هزار تومان هزینه متحمل می شدیم.

مندنی ادامه داد: درصدد هستیم از این ضایعات برای ساخت مبلمان شهری استفاده کنیم که استفاده نکردن از ضایعات موجب می شود تا برای هر صندلی پارکی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنیم ولی می توان از این ضایعات برای تولید صندلی و نیمکت استفاده کرد.

تولید داربست های فلزی برای باغ انگور در دستور کار قرار دارد

مندنی خاطرنشان ساخت، در بخش دیگر استفاده از ضایعات فلزی درصدد هستیم از آن برای تولید داربست های فلزی برای هدایت درختان مو استفاده کنیم و می خواهیم فضاهایی که کمتر تردد دارند را به کشت نهال های درختان انگور اختصاص دهیم و از آهن آلات زاید برای ساخت شاسی استفاده کنیم.

به گفته وی، فعلا پنج هزار متر برای این امر اختصاص داده شده است.

در ادامه هوشنگ مرادی به عنوان طراح فضای سبز دانشگاه رازی به ایرنا، گفت: پس از جمع آوری ضایعات دانشگاهی به جداسازی آهن آلات در راستای احداث گلخانه اقدام کردیم و اکنون درنظر داریم ۲ باغ در قالب طرح روسیمی انگور را اجرا کنیم.

مرادی از وجود تقریبی ۱۰۰ هزار درخت در محوطه دانشگاه خبر داد و گفت: اکنون تغذیه درختان را با استفاده از کودحیوانی به شکل چال کوب انجام می دهیم.

به گفته وی، در ساخت ۲ گلخانه از ضایعات استفاده کردیم که یک گلخانه دیگر از شاسی گرم در گذشته ساخته شده که با ضایعات نبوده است.

نیازهای عمرانی را با استفاده از مصالح بازیافتی رفع می کنیم

در پایان هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه رازی و مسوول دانشگاه سبز رازی به ایرنا گفت: در مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی یک فرآیندی درنظر گرفته شده تا بتوانیم با استفاده از مصالح بازیافتی نیازهای عمرانی دانشگاه را برطرف کنیم.

هادی عبادی ادامه داد: براساس همین راهبرد یک بوفه، نمایشگاه، گلخانه، کتابخانه و غیره را بااستفاده از مصالح بازیافتی احداث کرده ایم و از وسایل دورریز و بدون استفاده در دانشگاه استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه در مرحله بعد درصدد استفاده از مصالح بازیافتی دانشگاه برای وسایل و تجهیزات اداری هستیم، ادامه داد: بخشی از این کار برای ساخت میز و صندلی و تابلوبردها به کار می رود و با استفاده از این مصالح کمد دیواری احداث شده است که این پروژه در دانشکده نفت انجام شد و شکل گرفت.

وی ادامه داد: استفاده از وسایل بازیافتی در کارهای عمرانی دانشگاه هم از لحاظ هزینه به صرفه است و هم مانع بکارگیری مصالحی است که به محیط زیست آسیب می زند که از سوی دیگر موجب فرهنگ سازی می شود.

به گفته عبادی، در سال جاری نزدیک به ۱۸ هزار نامه اداری از حوزه اداری دانشگاه را حذف کردیم و خیلی از پروسه های اداری که به نامه نگاری نیاز داشت را حذف کردیم و به صورت الکترونیکی در آوردیم.

تدریس زندگی سبز در دانشگاه رازی کرمانشاه

این مسوول یادآور شد، درس زندگی سبز که به حوزه محیط زیست ارتباط دارد برای نخستین بار در قالب ۲ واحد درس عمومی در دانشگاه رازی کرمانشاه در حال تدریس است که مورد استقبال دانشجویان و دیگر مراکز علمی قرار گرفته است که نزدیک به ۵۰۰ دانشجو این واحد را گذرانده اند.

عبادی ادامه داد: مابقی درس های محیط زیست تنها به این شاخه پرداخته اند در حالی که این واحد به اقتصاد پایدار نیز نگاه دارد و در زندگی سبز سه شاخه موردنظر قرار دارد.

وی به راه اندازی نمایشگاه مدیریت سبز، تورهای سبز، کارواش سبز اشاره کرد و افزود: در تور سبز دانش آموزان را به دانشگاه آورده و یک ساعت درس تئوری به آنان آموزش داده می شود سپس در مزرعه خورشیدی واقع در تاق بستان، با باغداری ارگانیک، تولید کود و کمپوست و غیره آشنا می شوند و در آخر گواهینامه تور سبز برای آنان صادر می شود.

حذف پاجوش های درختان چند ساله و نهال های کاشته شده و همچنین هرس سطحی تمام درختان، احیا فضای سبز بیرون دانشگاه (جلو درب ورودی اصلی)، طراحی و اجرای فضای سبز دانشکده علوم ورزشی و نفت و پتروشیمی و  پیشنهاد تشکیل کمیته سیما و منظر به منظور نام گذاری بوستان ها و معابر جدید، به عنوان بخش دیگر از اقدامات انجام شده این دانشگاه است.

دانشگاه رازی کرمانشاه در بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با عنوان دانشکده علوم توسط شادروان دکتر عبدالعلی گویا شروع به فعالیت کرد.

این مرکز در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه رازی تغییر نام یافت، در شروع سال تحصیلی در سال ۱۳۵۱ دانشکده علوم با پذیرش ۲۰۰ دانشجو در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضی موجودیت خود را اعلام کرد.

دانشگاه رازی کرمانشاه اکنون نزدیک به ۱۲ هزار دانشجو، ۴۶۰ هیات علمی و هزار و ۱۰۰ پرسنل دارد

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 17 بهمن 1398، کدخبر: 83661709، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین