پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۹۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
نجیمه حسنوند، 45ساله، اهل بروجرد و تعاونگر برتر ملی است که با تأسیس تعاونی «نجیم بافت»، برای 75 نفر از بانوان استان ایجاد اشتغال کرده است. وی که دارای مدرک کاردانی حرفه‌ای مدیریت کسب‌وکار و دانشجوی مهندسی «آی.تی.» است، حدود 10 سال است که در حوزه فرش فعالیت دارد و توانسته تولیدات خود را علاوه‌بر بازارهای داخلی در بازارهای خارجی نیز به فروش برساند.

شعارسال:  بانوی کارآفرین لرستانی با ایجاد تعاونی فرش دستباف برای ۷۵ نفر شغل ایجاد کرد.
 
 نجیمه حسنوند، 45ساله، اهل بروجرد و تعاونگر برتر ملی است که با تأسیس تعاونی «نجیم بافت»، برای 75 نفر از بانوان استان ایجاد اشتغال کرده است. وی که دارای مدرک کاردانی حرفه‌ای مدیریت کسب‌وکار و دانشجوی مهندسی «آی.تی.» است، حدود 10 سال است که در حوزه فرش فعالیت دارد و توانسته تولیدات خود را علاوه‌بر بازارهای داخلی در بازارهای خارجی نیز به فروش برساند.
 
مصاحبه ما را با این بانوی کارآفرین لرستانی در زیر می‌خوانید:
 
نجیمه حسنوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار داشت: از سال 89 فعالیت خود را در زمینه فرش آغاز و سال 91 تعاونی نجیم بافت را در شهرستان بروجرد راه‌اندازی کردم که امسال به‌عنوان یکی از تعاونی‌های برتر لرستان برگزیده شد.
 
وی افزود: ضمن علاقه‌ای که به کار فرش داشتم، دو عامل دیگر سبب شد که با راه‌اندازی این تعاونی، به‌طور جدی به حوزه فرش ورود کنم؛ نخست اینکه به‌دنبال شغلی بودم که قابلیت اشتغالزایی داشته باشد و دوم اینکه شغلی باشد که کنار آن بتوانم به امور خانه و خانواده هم رسیدگی کنم.
 

این تعاونگر برتر با بیان اینکه "تولیدات تعاونی ما شامل فرش ابریشمی، گلیم، فرش لری و تابلوفرش است"، عنوان کرد: از بین این تولیدات، فرش لری خواهان بیشتری دارد و بیشترین فروش ما در نمایشگاه هم مربوط به فرش لری است که یکی از دلایل پرفروش بودن آن، قیمت پایینی است که نسبت به سایر محصولات فرش دارد.
 
وی با ابراز اینکه این تعاونی در حال حاضر 75 عضو دارد، تصریح کرد: میان این اعضا، زنان خودسرپرست و بدسرپرستی وجود دارد که از راه فرش‌بافی در این تعاونی درآمدزایی و امرار معاش می‌کنند.
 
 دستمزد 15میلیونی برای بافت برخی از فرش‌ها
 
حسنوند خاطرنشان کرد: روال کار ما به این شکل است که ما برای اعضای مستقیم تعاونی، تمام ابزار و مواد اولیه را فراهم می‌کنیم سپس به‌عنوان مدیر فنی بر روند پیشبرد کار نظارت می‌کنیم تا اشتباهی در بافت انجام نگیرد و در پایان، کار فروش و بازاریابی تولیدات نهایی را نیز به‌عهده داریم.
 
وی بیان کرد: برای اعضای غیرمستقیم هم تمام مراحل بالا انجام می‌شود با این تفاوت که این بار فروش و بازاریابی محصول به‌عهده ما نیست و خود فرش‌باف این کار را انجام می‌دهد به‌همین دلیل بیشترین سود هم به خود آن شخص تعلق می‌گیرد.
 

این تعاونگر برتر ملی گفت: نحوه پرداخت دستمزدها هم به این شکل است که مثلاً برای بافت فرشی با دستمزد 10 میلیون تومان، پنج میلیون تومان آن در اواسط کار و پنج میلیون تومان دیگر هم در پایان کار پرداخت می‌شود؛ به‌طور کلی نرخدستمزدها از 800 تومان شروع می‌شود و تا 15 میلیون هم می‌رسد.
 
لرستان رنگرزی مجهز و مدرن ندارد
 
وی با اظهار اینکه "خلاقیت، کیفیت و رعایت استانداردها سبب شده که تولیدات ما در بازارهای خارجی هم طرفدار داشته باشد"، افزود: علاوه بر بازارهای داخلی، تولیدات خود را به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، قطر و بحرین هم صادر می‌کنیم کمااینکه اخیراً برای بافت دو هزار متر جاجیم از طرف قطر تقاضا داشته‌ایم.
 
حسنوند در رابطه با چالش‌های پیش‌ِروی تعاونی‌های فرش لرستان، اظهار داشت: از آنجایی که استان لرستان رنگرزی ندارد ما مجبوریم که مواد اولیه مثل نخ و نقشه را از استانهای دیگر تهیه کنیم؛ معمولاً راه‌اندازی یک رنگرزی یک و نیم تا دو میلیارد سرمایه نیاز دارد و تا الآن سرمایه‌گذاری پیدا نشده که بخواهد این کار را در لرستان انجام دهد.
 

وی اضافه کرد: در بازدیدی که از رنگرزی‌های استان‌های تبریز، اصفهان و همدان داشتیم، دیگ‌هایی با گنجایش دوهزار کیلو وجود داشت که هر یک بیش از 100 میلیون تومان قیمت داشتند و فرایند رنگ کردن در این رنگرزی‌ها به‌طور کاملاً علمی، دقیق و استاندارد انجام می‌شد.
 
این تعاونگر برتر ملی عنوان کرد: لازم است که در هر شهر یک تعاونی مصرف برای تهیه مواد اولیه تشکیل شود و این تعاونی‌ها هم مورد حمایت قرار بگیرند و اگر دولت به ما مجوز بدهد ما آمادگی تأسیس این تعاونی مصرف را داریم.
 
بیمه مهمترین دغدغه فرش‌بافان است
 
وی بیمه را یکی از مهمترین مشکلات فرش‌بافان دانست و تصریح کرد: متأسفانه سازمان بیمه با ما همکاری لازم را ندارد و صرفاً افرادی را مشمول بیمه می‌داند که در طول روز حداقل چهار هزار گره زده باشند درحالی که بسیاری از فرش‌بافان ما در خانه کار می‌کنند و ممکن است به‌خاطر رسیدگی به امور منزل و فرزندان، نتوانند این تعداد گره را بزنند ولی بازرسان بیمه بدون توجه به شرایط آنها به‌محض اینکه ببینند تعداد گره‌ها به حد نصاب نرسیده بیمه آنها را سریعاً قطع می‌کنند.
 

حسنوند با تصریح به اینکه مشکل بیمه سبب ریزش اعضای تعاونی شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سایت بیمه بسته است و جدیداً هیچ کسی را بیمه نمی‌کند و اعلام کرده است که بافندگان برای بیمه خود باید از طریق صندوق‌ بیمه روستایی اقدام کنند ولی این صندوق دفترچه درمانی ندارد البته قبلاً داشته ولی اخیراً دفترچه را حذف کرده‌اند.
 
وی بیان کرد: من با سه میلیون سرمایه و در یک مکان استیجاری کار خود را شروع کردم و هیچ کسی هم ما را حمایت نکرد اما علاقه و پشتکاری که داشتیم سبب شد در این مسیر بمانیم و حالا مکان کارگاه متعلق به خودمان است و فکر می‌کنم با موفقیت بافنده‌های‌مان تا حدودی به اهدافی که در نظر داشتم رسیده‌ام.
 
این تعاونگر برتر ملی گفت: امسال در چهاردهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر لرستان، عنوان تعاونگر برتر را کسب کردم همچنین در هشتمین جشنواره ملی «تعالی مدیریت تعاونی» که در 12 آذر ماه امسال برگزار شد نیز به‌عنوان تعاونگر برتر ملی معرفی شدم.
 

وی با ابراز اینکه "به‌طور کلی از آغاز کار تاکنون فقط 33 میلیون وام گرفته‌ام"، افزود: حوزه فرش از آن دسته مشاغلی است که به سرمایه نیاز ندارد کمااینکه من معتقدم که در هر شغلی اراده و پشتکار حرف اول را می‌زند.
 
حسنوند عنوان کرد: با توجه به اینکه فرش‌بافان قشر کم‌درآمدی هستند مهم‌ترین عاملی که برای ادامه مسیر و تحمل سختی‌های کار به من انگیزه می‌داد این بود که بتوانم قدمی برای بهبود شرایط و زندگی این افراد بردارم.
 
این تعاونگر برتر ملی تصریح کرد: چشم‌انداز ما این است که یک رنگرزی در لرستان راه‌اندازی کنیم تا فرش‌بافان لرستانی برای تأمین مواد اولیه خود مجبور نباشند به استان‌های دیگر بروند، ضمن اینکه ارزش افزوده و اشتغالزایی خوبی هم برای استان به‌دنبال خواهد داشت.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری  تسنیم  ،تاریخ انتشار:  11 اسفند 1398،کدخبر:  2213192 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین