پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
ایندیپندنت هدف ترکیه از دخالت نظامی در سوریه را مقابله با کردها و حمله مستقیم به دولت خودخوانده آنها عنوان کرده و تاکید می‌کند جنگ در سوریه به مرحله جدیدی وارد شده است.

شعار سال:

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در یادداشتی به قلم «پاتریک کاکبورن» به مسئله تجاوز نظامی نیروهای ترکیه به خاک سوریه و کمک به تصرف شهر «جرابلس» به دست تروریست‌های به‌اصطلاح «میانه‌رو» پرداخته و نوشت در حالی که بحران سوریه به مرحله حیاتی وارد شده، ترکیه بیش‌ از حد به توانایی خود در دخالت نظامی در سوریه بال و پر می‌دهد.

در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه هدف اولیه‌ی ترکیه حمله به تروریست‌های داعش بود، آمده است: «اما هدف مهمتر ترک‌ها حمله به قوای نظامی و سیاسی کُردهای سوریه است که هم اکنون کنترل بیشتر مناطق شمالی سوریه هم‌مرز با ترکیه را در دست دارند. جنگ در سوریه به مرحله حیاتی و حساسی رسیده است که ممکن است شاهد کاهش درگیری‌ها یا افزایش آنها به خشونت گسترده‌تری باشیم.»

این روزنامه با اشاره به دیدار وزرای خارجه آمریکا و روسیه در شهر «ژنو» و همچنین توافق دولت سوریه برای خروج حدود 4هزار تروریست‌ ارتش آزاد از شهر «داریا» در حاشیه دمشق، ادامه داد: «اما کنترل دولت مرکزی سوریه در تمام این کشور گسترش نمی‌یابد. نیروهای کرد با بیرون راندن نیروهای دولتی از شهر شمالی «حسکه»  کنترل آن را به دست گرفتند.»

ایندیپندنت بزرگترین تغییر در چشم‌انداز سیاسی و نظامی سوریه را دخالت نظامی ترکیه به شمال این کشور عنوان کرده و نوشت: «هدف ابتدایی آن ممکن است دفاعی بوده و به کنترل مناطق میان جرابلس و عفرین محدود باشد. اما ترکیه می‌تواند منطقه‌ای ضد اسد و ضد کُردها در شمال شهر حلب ایجاد کرده و این کشور را به بازیگر اصلی این منطقه تبدیل کند. هدف اول با حمایت آشکار آمریکا به دست آمد که صبر روسیه و سکوت دولت مرکزی نشان می‌دهد که از نظر آنها غیرقابل انتظار نبوده است.»

پاتریک کاکبورن تاکید می‌کند دخالت نظامی گسترده‌تر ترکیه می‌تواند این کشور را در باتلاق مرگبار نبردهای سوریه و عراق گرفتار کند. ترکیه شاید بتواند از گسترش حکومت کردها به غرب رودخانه «فرات» جلوگیری کند اما حمله این کشور به دولت خودخوانده کُردها در سوریه (که میان دجله و فرات پخش شده) عملیاتی بسیار متفاوت و خطرناکتر خواهد بود.

این تحلیلگر با بیان اینکه کُردها به ورای نقطه‌ای پیشروی کرده‌اند که دیگر نمی‌توانند به حمایت‌های آمریکا و روسیه جهت متوقف کردن ترکیه امید داشته باشند، افزود: «(تصرف شهر منبج به دست کُردها) دخالت نظامی ترکیه در سوریه را تسریع کرد...آمریکا نمی‌خواهد تمرکز کُردها از مبارزه با داعش به دخالت نظامی ترکیه منحرف شود اما روسیه کشوری است که با دخالت نظامی ترک‌ها مخالف است.»

در پایان این یادداشت، قدرت گرفتن کردها و خارج کردن مناطقی از دست داعش، عامل پیچیده کننده‌ی جنگ سوریه و عراق توصیف شده و آمده است: «کردهای سوریه و عراق پیشروی‌های بزرگی را انجام دادند که بدون حمایت‌های بین‌المللی ممکن نبود. گروه ی.پ.گ اکنون در مناطقی از سوریه مبارزه می‌کند که جمعیتی متشکل از اعراب و کردها دارد. کردهای عراق نیز از فرصت بدست آمده استفاده کردند تا در موصل عملیات کنند.»

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 6 شهریور95 ، کد مطلب:13950606000633: www. farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین