پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۵۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
کشاورزان گلستانی از وضعیت توزیع بذر مناسب و کود در استان و عدم حمایت دولت از خود گلایه دارند و دبیر خانه کشاورز گلستان معتقد است بسیاری از مشکلاتی که در طول کشت گریبانگیر کشاورزان می‌شود، با تدبیر درست و برنامه ریزی قابل حل است.

شعار سال:کشاورزان گلستانی از وضعیت توزیع کود و عرضه سموم بی‌کیفیت گلایه دارند و معتقدند چتر حمایت دولت بر سر کشاورزی استان نیست و عدم حمایت‌ها و بی‌برنامگی جهادکشاورزی مانع اصلی اجرای الگوی کشت در گلستان است. گلستان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی است و در تولید گندم، کلزا، دانه‌های روغنی و ... در جایگاه اول تا سوم در کشور قرار دارد.

هرچند کشاورزی در دشت‌های شمالی استان غالباً تک محصولی است، اما اراضی حاصلخیز جنوبی و آب و هوای مساعد گلستان زمینه کشت دو محصول در یک سال زراعی را فراهم کرده است. بر اساس اعلام جهاد کشاورزی گلستان، امسال حدود ۳۵۵ هزار هکتار گندم، ۵۶ هزار هکتار کلزا و ۷۴ هزار هکتار جو در استان کشت شده و حدود ۱۴ هزار هکتار هم به کشت پاییزه سایر محصولات از جمله چغندرقند، سیب زمینی، باقلا و نخود فرنگی اختصاص یافته و پیش‌بینی می‌شود بین ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار هم به کشت بهاره پنبه اختصاص یابد.

در سال زراعی جاری (۹۸- ۹۹) هم مانند سال‌های گذشته گندم کشت غالب اراضی کشاورزی استان است و خبری از اجرای طرح الگوی کشت در گلستان نیست.

یکی از کشاورزان گلستان عدم حمایت دولت را عامل اصلی اجرا نشدن طرح الگوی کشت و رعایت تناوب کشت در استان دانست و به بازار گفت: در سال‌های اخیر حمایت‌های دولت از بخش کشاورزی کاهش یافته و به حداقل رسیده است.

سیدعلی محمد حسینی افزود: در سال‌های اخیر جهاد کشاورزی بسیاری از مسئولیت‌های خود را به سایر بخش‌ها واگذار و بسیاری از موضوعات مرتبط با بخش کشاورزی را به حال خود رها کرده است.

وی توضیح داد: در سال‌های اخیر کشاورز گلستانی در فصل کشت یا با کمبود بذر مناسب مواجه بوده و یا کود شیمیایی در استان نایاب می‌شود و هم‌اکنون هم اسیر عرضه سموم بی‌کیفیت در بازار هستیم.

حسینی گفت: دولت و جهاد کشاورزی نه تنها برنامه‌های حمایتی خود را از بخش کشاورزی کاهش داده‌اند، بلکه به وظیفه نظارتی خود در این حوزه هم عمل نمی‌کنند.

این کشاورز گلستانی ادامه داد: وضعیت اقتصادی کشور و عدم حمایت واقعی دولت از بخش کشاورزی باعث شده کشاورز گلستانی به جای اهتمام به اجرای طرح الگوی کشت و عبور از کشت سنتی، کشاورزی معیشتی را مدنظر قرار دهد تا بتواند بخشی از معیشت خود و خانواده‌اش را در این شرایط اقتصادی فراهم کند.

بحران کمبود کود به کشاورزی گلستان خسارت زد

کشاورزان گلستانی از وضعیت توزیع بذر مناسب و کود در استان و عدم حمایت دولت از خود گلایه دارند و دبیر خانه کشاورز گلستان معتقد است بسیاری از مشکلاتی که در طول کشت گریبانگیر کشاورزان می‌شود، با تدبیر درست و برنامه ریزی قابل حل است.

علی‌قلی ایمانی اظهار کرد: کشاورزان گلستانی در ابتدای فصل کشت با بحران کمبود کود مواجه شدند و با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد کود کافی به دست کشاورز نرسید و خسارت زیادی به مزارع وارد شد.

وی با اشاره به این‌که کود سفید (اوره) به قیمت مصوب دولتی (۵۴ هزار تومان) در ابتدای فصل کشت و تا روزهای اخیر در استان نایاب بود، اما همین کود با بیش از دو برابر قیمت (کیسه‌ای ۱۳۰ هزار تومان) به وفور در بازار موجود بود، افزود: هرچند کشاورز گلستانی معطل کود دولتی نمی‌ماند، اما این موضوعات با برنامه‌ریزی مناسب قابل حل است.

وی با انتقاد از وضعیت عرضه سموم دفع آفات و علف‌کش‌ها بیان کرد: دولت در یکی-دو سال اخیر با نام آزادسازی دست به رهاسازی این حوزه زد و هیچ کنترل و نظارتی بر قیمت و عرضه سموم بی‌کیفیت در بازار ندارد و کشاورز گلستانی سرگردان است.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان تأکید کرد: معاونت حفظ نباتات جهاد کشاورزی باید در کنار معرفی علف‌کش‌ها و سموم دفع آفات از برندهای مناسب و باکیفیت، بر قیمت محصولات ارائه شده به کشاورز هم نظارت داشته باشد؛ اما متأسفانه در سال زراعی جاری قیمت سموم شیمیایی دو تا 5/2 برابر افزایش داشته، اما کارآیی لازم را ندارد.

دولت تدبیری نیندیشد، در زمان برداشت مشکل خواهیم داشت

وی گفت: در سال‌های اخیر جهاد کشاورزی و نظام مهندسی استان به هر فردی با هر مدرک تحصیلی مرتبط با کشاورزی (آب و خاک، زراعت و... مجوز سم فروشی داده و یا آن‌ها را به عنوان کارشناس پهنه جذب کرده است؛ در شرایطی که کشاورز گلستانی برای مشاوره و راهنمایی نیاز به یک گیاه‌پزشک نیاز دارد.

ایمانی به موضوع افزایش قیمت بنزین در کشور هم اشاره و تصریح کرد: امسال حتماً کرایه حمل محصولات کشاورزی و کمباین در استان افزایش می‌یابد و قطعاً کشاورزان با مشکل مواجه خواهند بود و به همین سبب می‌طلبد مسئولان از هم‌اکنون خود را آماده برداشت محصول کنند و باید انبارهای مورد نیاز و منبع خرید تضمینی محصولات کشاورزی در استان تأمین شود.

وی گفت: هرچند در ابتدای فصل کشت با چالش کمبود کود و خشک‌سالی مواجه بودیم، اما بارندگی‌های اخیر شرایط رشد رویشی مناسبی برای جو، کلزا و گندم در استان فراهم کرده است و به دلیل نزدیکی زمان برداشت این سه محصول، به منابع مالی زیادی نیاز داریم. اگر از الان این مسائل مرتفع نشود، مانند سال‌های قبل کشاورز گلستانی مجبور می‌شود چند ماه معطل دریافت وجوه فروش محصول باشد.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان بر برنامه‌‌ریزی مناسب دولت برای کاهش مشکلات کشاورزان تأکید دارد و معتقد است بخش قابل توجهی از مشکلاتی که هم‌اکنون گریبانگیر بخش کشاورزی استان است، با تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب قابل حل است؛ اما معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان اعتقاد دارد برخی از موضوعات نیازمند برنامه‌ریزی ملی است و به صورت استانی قابل حل نیست.

وعده بسیج‌شدن امکانات برای برداشت محصول

محمدرضا عباسی به موضوع کمبود کود در استان اشاره و اظهار کرد: در ابتدای فصل کشت به علت قطع گاز پتروشیمی‌ها با مشکل کمبود کود در استان مواجه شدیم، اما هم‌اکنون روزانه یک‌هزار تن کود وارد گلستان و ظرف چند روز آینده نیاز کودی کشاورزان رفع می‌شود.

وی افزود: در سال زراعی جاری بیش از ۳۵۵ هزار هکتار گندم در استان کشت شد و پیش بینی می‌کنیم امسال بیش از یک تن گندم در استان تولید شود و از هم‌اکنون خود را برای فصل برداشت آماده کرده‌ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: امسال ۶۰ مرکز خرید جو و کلزا و بیش از ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی گندم با هماهنگی شرکت غله و خدمات بازرگانی در استان دایر می‌‍‌شود.

وی از بسیج همه امکانات استان برای آمادگی در فصل برداشت محصول در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: از نیمه دوم اردیبهشت ماه مراکز خرید محصول در استان فعال می‌شود و امید داریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این حوزه مشکلی نداشته باشیم.

عباسی به موضوع خرید تضمینی محصولات کشاورزی اشاره کرد و با تأکید بر این‌که بخشی از برنامه‌ریزی‌ها باید در سطح ملی انجام شود، بیان کرد: هیئت دولت اعتبار لازم برای ارائه تسهیلات خرید تضمینی گندم را مصوب کرده، اما هنوز سهم استان‌ها در این خصوص مشخص نشده است.

مشکلات پیش ‌روی کشاورزان گلستانی هرچند با برنامه‌ریزی و تدبیر مسئولان قابل حل است، اما تکرار این مشکلات در سال‌های متمادی گویای این مطلب است که اراده‌ای برای حل چالش‌های فراروی بهره‌برداران بخش کشاورزی استان وجود ندارد.

شعار سال،با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته ازروزنامه سبزینه ، تاریخ 19 فروردین 1399، کد خبر:82236 ،www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین