پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۷۱۳۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
دانشجویان خواستار رایگان شدن حجم اینترنت مصرفی کلاس‌های مجازی شدند و وزارت ارتباطات در همین زمینه وعده‌هایی را در راستای رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی داد که البته تا این لحظه محقق نشده است.
شعار سال: زیر ساخت‌های دانشگاهی ما در همه سال‌های فعالیت خود به کمتر چیزی که توجه کرده، بحث آموزش مجازی بوده. شاید به این خاطر که تا کنون با پدیده‌ای مثل کرونا مواجه نشده بودیم. پدیده‌ای که همه اقشار و اصناف مختلف را برای حفظ جان خود و بقیه اقشار جامعه خانه نشین کند!

*آموزش مجازی و مشکلاتش

پس از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران، دانشگاه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل شدند و خوابگاه‌ها به سرعت تخلیه شد. با ادامه پیدا کردن قرنطینه خانگی و تداوم تعطیلی دانشگاه‌ها کم کم بحث آموزش مجازی قوت گرفت. آموزشی که تاکنون تجربه پرداخت و اجرای سراسری آن را نداشتیم؛ به همین خاطر بعضی دانشگاه‌ها به علت نبود و یا ضعیف بودن زیر ساخت پوشش دهنده برای آموزش مجازی از همان ابتدای راه با مشکل مواجه شدند.

اما مشکل اصلی آموزش مجازی برای دانشجویان، بحث هزینه بر بودن آن شد. دانشجویان خواستار رایگان شدن حجم اینترنت مصرفی کلاس‌های مجازی شدند و وزارت ارتباطات در همین زمینه وعده‌هایی را در راستای رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی داد که البته تا این لحظه محقق نشده است.


عدم تحقق این وعده‌ها و ادامه پیدا کردن آموزش مجازی دانشگاه‌ها و همچنین اعلام برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت مجازی و خواسته دانشجویان برای تسریع در عملیاتی شدن این اقدام تا جایی پیش رفت که منجر به نامه نگاری وزیر علوم با وزیر ارتباطات شد.

وزیر علوم در این نامه خطاب به وزیر ارتباطات گفته است: بررسی‌های میدانی از دانشگاه‌ها نشان می‌دهد ابلاغیه کاهش تعرفه اینترنت به اپراتور‌های ارائه دهنده خدمات پهنای باند هنوز جنبه عملیاتی نیافته است. غلامی در این نامه از جهرمی خواسته بود با توجه به محدودیت زمانی موجود اقدام لازم در این خصوص صورت گیرد و تفاهم نامه تکمیلی برای هم افزایی در این راستا با وزارت عتف تنظیم شود.

بلافاصله پس از یک روز از انتشار این نامه وزارت ارتباطات نسبت به آن واکنش نشان داد و معاون این وزارتخانه خبر از رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی و ابلاغ آن به همه اپراتور‌ها خبر داد. این در حالی است که شواهد و بررسی‌ها از دانشگاه‌ها و دانشجویان حاکی از آن است که این اقدام به طور کامل اجرایی نشده است.

حالا بیش از یک هفته از دادن این وعده می‌گذرد، اما یا هزینه اینترنت سامانه‌های مجازی رایگان نشده و یا صرفاً برخی اپراتور‌ها اقدام به عملیاتی کردن این موضوع کرده‌اند.

*دانشجویان ناراضی، دانشگاه‌ها منتظر!

بررسی خبرنگار تسنیم از بعضی دانشگاه‌ها نشان می‌دهد به طور مثال، در دانشگاه صنعتی شریف چند اپراتور، ترافیک مصرفی را برای سه سامانه آموزشی این دانشگاه رایگان کرده‌اند، اما هنوز چند اپراتور مهم و پرمصرف اقدامی نکرده‌اند. یا در دانشگاه علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی و شهید بهشتی نیز وضعیت به همین منوال بوده و تعرفه اینترنت استفاده از وبسایت‌های آموزش الکترونیک دانشگاه فقط توسط چند اپراتور انجام گرفته است.

دانشگاه آزاد نیز طبق گفته سخنگویش با وزارت ارتباطات در راستای رایگان شدن اینترنت مکاتباتی داشته، ولی تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌اند.

همچنین دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز برای استفاده از کلاس‌های آموزش مجازی از اینترنت همراه استفاده می‌کنند، اما تاکنون رایگان نشده است. در دانشگاه تربیت مدرس نیز بر اساس اعلام دبیر کارگروه آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه تنها دو اپراتور دسترسی مشترکین خود را به آموزش‌های مجازی رایگان کرده‌اند. همینطور تاکید شده که ارائه این خدمات تنها تا اردیبهشت ۹۹ اجرایی می‌شود.

بسیاری از دانشجویان کشور همچنان با مشکل هزینه اینترنت مواجه هستند و این نشان می‌دهد همه اپراتور‌ها به ابلاغیه وزارت ارتباطات عمل نکرده‌اند؛ این در حالی است که ستار هاشمی معاون وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرامی خود نوشته بود: اقدامات لازم برای ارائه ترافیک رایگان در بستر شبکه ملی اطلاعات به جامعه دانشگاهی و اساتید و دانشجویان عملیاتی شد. او همچنین گفته است در راستای گسترش تعاملات با مراکز دانشگاهی و ایفای نقش مدنی خود، باز هم داوطلبانه و با مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، همکاری با مراکز آموزشی کشور را به منظور شناسایی مشکلات سامانه‌ها و استانداردسازی آن‌ها، پیگیری می‌کنیم.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید برای رفع این مشکل عمده در دانشگاه‌های کشور چه اقدام عملی توسط مسئولین امر صورت خواهد پذیرفت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 30 فروردین 1399 ، شماره خبر: 2245985 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
0
0
دانشگاه ها پول ندارن حقوق کارمندهاشون رو بدن میخوان نت مجانی بدن>؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین