پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۱۱۴
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
در مبارزه سهمگین انسان با تهدید های گوناگون، اینک تمامی حس ها به سوی «کرونا» تمرکز یافته است. این حرکت فراگیر بر علیه ویروس کرونا، شبیه حرکت انسان های اولیه برای مبارزه با قهر طبیعت و در نهایت تسلط و غلبه بر همه دشمنان طبیعی است.

شعار سال: در مبارزه سهمگین انسان با تهدید های گوناگون، اینک تمامی حس ها به سوی «کرونا» تمرکز یافته است.

 این حرکت فراگیر بر علیه ویروس کرونا، شبیه حرکت انسان های اولیه برای مبارزه با قهر طبیعت و در نهایت تسلط و غلبه بر همه دشمنان طبیعی است.

 انسان برای مهار باد و طوفان و سیل و حیوان وحشی به تکنولوژی از نوع ابتدائی تا پیشرفته دست یافت، طبیعت را در چنگ خود گرفت، با طبیعت جنگید و به انهدام آن اهتمام ورزید.

دیری‌ نخواهد پائید که بشر به این هشیاری دست یابد که: تکنولوژی‌ در آستانه تسلط کامل بر نوع بشر است. به راستی انسان در حال آگاه شدن به این نکته و حقیقت تلخ است که دوران برده داری پسا صنعتی در حال شکل گیری است. و ممکن است ذره ای الکترونیکی در مقیاس «نانو» در آینده ای نه چندان دور به شیوه ای خاص در کالبد انسان ها قرار گیرد که با تسلط بر «ژنوم» آدم ها، تمامی تصمیم ها و کنش های آدمیان را «پایش» و کنترل نماید.

 مطالعه کتاب زیر در این زمینه توصیه میشود:
Yuval Noah Harari - 21 Lessons for the 21st. Century

نویسنده کتاب ذکر شده در بالا، چنین باوری را ارائه می دهد که: شرکتهای بزرگ کامپیوتری مانند گوگل یاهو و میکروسافت و آمازون و مانند آن ها، در آینده با ساختن الگوریتمهای خاص با داشتن کد ژنتیک افراد و سابقه خریدها و فیلم دیدنها و صحبتها و ...در تصمیم سازی و تصمیم گیری های خرید و سبک زندگی همه انسان ها دخالت می کنند و تک تک آدم ها عملا در اختیار الگوریتمهای خاص این شرکتها قرار می گیرند.

 اگر انسان به مرز این خود آگاهی برسد، روند افسار گسیخته رشد تکنولوژی را مهار خواهد کرد. متن های اخلاق فراصنعتی تدوین و تدریس خواهد شد و در قوانین و سیاست های حکمرانی (The Governances Policies ) تاثیری ژرف بر جای خواهد نهاد.

سرانجام آدمی برای نجات نوع خود، به یاری همان تکنولوژی وبا پشتوانه ای از فناوری اخلاق-مدار و تدوین قوانین سرسختانه مبتنی بر بسته هائی نوین از اخلاق فرا-صنعت، این بار نه بر علیه طبیعت، بلکه در کنار و با مشارکت با طبیعت، گریبان تکنولوژی برده ساز را محکم خواهد گرفت.

یادداشت دکتر سید احمد خاتون آبادی

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین