پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۴۵۰
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
علی اصغر شاه حسینی ،سخنگوی سازمان تعاون روستایی ایران گفت :پس از مسکوت گذاردن قانون انتزاع کلیه مداخله گری فعالیت های بازرگانی داخلی محصولات کشاورزی فقط و فقط با مجوز ستاد تنظیم بازار کشور و تامین مالی توسط سازمان برنامه و بودجه تحت برنامه خرید حمایتی قابل اجرا خواهد بود.

شعار سال: سخنگوی سازمان تعاون روستایی ایران در خصوص بحران پیاز و گوجه در منطقه جیرفت و کهنوج گفت: دولت و ستاد تنظیم بازار کشور تاکنون مأموریتی برای خرید پیاز به این سازمان محول ننموده و متعاقباً بر اساس وظیفه ذاتی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تشویق شبکه تعاون روستایی کشور از طریق منابع داخلی خویش مبادرت به خرید توافقی پیاز نموده است.


علی اصغر شاه حسینی ادامه داد: پس از مسکوت گذاردن قانون انتزاع کلیه مداخله گری فعالیت های بازرگانی داخلی محصولات کشاورزی فقط و فقط با مجوز ستاد تنظیم بازار کشور و تامین مالی توسط سازمان برنامه و بودجه تحت برنامه خرید حمایتی قابل اجرا خواهد بود.


وی در خصوص نحوه خرید توافقی پیاز گفت: اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران برای جلوگیری از استمرار افت قیمت و تحرک بخشی به بازار این محصول مبادرت به خرید توافقی پیاز و ارسال آن برای شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاون روستایی مستقل در کلانشهرها (29 استان) نمود تا در غرف شرکت های تعاونی روستایی به صورت مستقیم عرضه و به فروش برسد.


شاه حسینی با اشاره به نحوه تامین مالی خرید توافقی پیاز عنوان کرد: تامین مالی خرید توافقی با استفاده از منابع داخلی کلیه اتحادیه‌های شهرستانی و استانی تعاونی های روستایی کشور انجام شده و هیچ مبلغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به این امر تخصیص نیافته است.


وی میزان برداشت پیاز در مقطع زمانی ۲۵ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت توسطاتحادیه¬های مذکور را حدود ۳ هزار تن اعلام کرد و گفت: در زمانی که اوج برداشت پیاز در منطقه جیرفت بود، اتحادیه ها این محصول را از قیمت‌های هر کیلو ۲۷۰۰۰ ریال تا ۷ هزار ریال بسته به رقم و کیفیت خریداری و در نهایت حدود ۹ درصد از پیاز درشت (رستورانی درجه سه) را برای صنایع تبدیلی به قیمت حداقل ۵۰۰۰ ریال خریداری و از منطقه خارج نموده اند. شایان ذکر است طی یک ماه گذشته متوسط قیمت خرید توافقی ۹۸۸ تومان می باشد .


مدیر روابط عمومی و امور بین الملل تعاون روستایی ایران علت اصلی بروز بحران را عدم توجه کشاورزان به توصیه‌های فنی و برنامه کشت ارائه شده از جانب وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: سطح ابلاغی وزارت متبوع برای کشت این محصول منطقه جنوب کرمان 5700 هکتار بوده ولی عملاً سطح اجرایی ناشی از قیمت بالای محصول در سال گذشته حدود 11 هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی حدود دو برابر بوده. این امر باعث تولید محصول مازاد بر نیاز کشور گردید و متاسفانه ضرر و زیان آن گریبان کشاورزان دزفول را هم گرفت و محصول آنان نیز به دلیل اشباع بازار ناشی از عدم رعایت برنامه کشت در جیرفت دچار افت در قیمت گردید.


شاه حسینی تاکید کرد: انتظاری که از این کشاورزان پیشرو و نمایندگان آنان به ویژه نظام صنفی کشاورزی در استان می‌رفت تاکید و توصیه به کشاورزان برای رعایت برنامه کشت ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی و خودداری از کشت بی برنامه بود که مورد غفلت نظام صنفی در زمان خودش قرار گرفت.


وی گفت: شایان ذکر است که پس از مسکوت گذاردن دو ساله قانون انتزاع کلیه مسئولیت های بازرگانی محصولات کشاورزی در بازار داخلی به صورت قانونی به عهده ستاد تنظیم بازار کشور محول شده است. از این رو تصمیم به هرگونه مداخله گری در بازار محصولات کشاورزی به شکل خرید های حمایتی منوط به کسب مجوز قانونی ستاد مذکور و تامین منابع مالی سازمان برنامه بودجه می باشد و هیچ نهادی از جمله سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بدون مجوز از ستاد تنظیم بازار کشور اجازه خرید حمایتی هیچ گونه محصولی از جمله گوجه و پیاز از منطقه جیرفت را ندارد. بنابراین اگرچه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از اوایل فروردین پیشنهاد خرید گوجه را از طریق وزارت متبوع به ستاد تنظیم بازار کشور ارائه داده ولی تاکنون در انتظار کسب مجوزهای ستاد تنظیم بازار کشور و موافقت سازمان برنامه و بودجه جهت تامین منابع مالی طرح خرید حمایتی پیاز و گوجه در منطقه جیرفت و جنوب کرمان می باشد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اگروفود نیوز،تاریخ انتشار:3خرداد1399،کد خبر:47844،agrofoodnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین