پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
امروز هم وزیر بهداشت مصاحبه کرد، قضاوت در مورد سخنان ایشان کمی سخت است از این لحاظ که شرط اول قضاوت اشراف دقیق در مورد امکانات و محدودیت های وزارت خانه است. اما در حدود مقرر و میسر امکانات ایشان می توان بحث کرد و می شود نتایجی گرفت.
شعار سال:وقتی کرونا آمد این وزارتخانه به اعتقاد بنده خودش غرق سر درگمی بود و ستون اعتماد و آرامش در بحران کرونا خودش به شدت نیاز به دلداری داشت، اولین اصول مدیریت بحران را در این وزارتخانه نمی دیدم، چه آنکه اصل مدیریت بحران مبتنی بر بدبینی بود، اما خیلی زود نمایش تصویر حریرچی بدون ماسک و صحنه های فین فین کشیدن و متعلق به قرون وسطی دانستن قرنطینه و تصاویر ویدئویی شاد و شنگول وی در روزهایی که می گفت کرونا دارد با عنوان اینکه من هم کرونایی شدم.‌‌. به شدت مرا تحت تاثیر قرار داد و سخت بود که باور کنم که این بیماری با این روند به سرانجام خوبی برسد، خاصه آنکه پزشک مملکت معتقد بود که "کرونا ویروسی دموکرات" است و فقیر و غنی و مسئول و مردم نمی شناسد در حالیکه اپیدمیولوژیست ها و اهل فن می فهمند که اپیدمی ها بیش از هر چیزی مردم فقیری را هدف قرار می دهند که ناچارند کار کنند و ناچارند بیرون بروند و پول ماسک و الکل بهداشتی لیتری ۱۰۰ هزار تومان را ندارند و اگر دو روز کار نکنند نانی برای خوردن ندارند، شروع کردیم به هشدار دادن و زینهار دادن و ... خواستن از مردم برای رعایت و سخت گیری که متاسفانه توصیه های وزیر برای عدم استفاده از ماسک شروع شد و بیشتر صاحبان تریبون در وزارت بهداشت بر اساس توصیه های غلط سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک را بی فایده نامیدند، در حالیکه می دیدند مسئولان چینی چگونه استفاده از ماسک را اجباری کردند، زیرا اصل مدیریت بحران بر اساس بدبینی و در نظر گرفتن تمام جوانب است‌. به هر روی شنبه ای را وعده دادند که همه چیز عادی می شود و نشد، فروردین هم گذشت و قرار بود تا اردیبهشت همه چیز تحت کنترل در بیاید، لنکرانی و موید علویان و شریعتی و یونسیان و ...کلی کارشناس مستقل و با سواد هشدار دادند اما خوب بازگشایی ها شروع شد و طنز تلخ ماجرا این جا بود که مترو ها باز شد و وزیری که گفته بود آنقدر ماسک توزیع می کند که محتکران ماسک را با قیمت نازل تقدیم مردم کنند، حالا مجوز راه اندازی طرح ترافیک را هم صادر کرده بود و با متروهای باز و اعمال طرح ترافیک و گرانی ماسک و ... مدعی یک الگوی جهانی مبارزه با کرونا شدیم.

آقایان به شدت روی پیام رهبری معظم انقلاب مانور دادند و این پیروزی رو مرهون هدایت های داهیانه ی رهبری انقلاب دانستند که برای بنده نوعی مایه شگفتی فراوان بود که چرا به این زودی پای رهبری را به بحث کرونا باز کردند هنوز کرونا در ابتدای راه است و تمام کارشناسان بر وجود بیماری حداقل در یک سال آینده و موج دوم خبر می دهند و واقعا منتظر اظهار نظر ایشان بودم که خوشبختانه مواضع صریح رهبری معظم انقلاب خیالم را جمع کرد که این روغن ریخته نذر امام زاده نمی شود.

حالا بحران در مشهد و خوزستان و .... سر باز کرده و با اینکه هنوز در موج اول بیماری هستیم، مرگ و میر ما به بالای ۱۶۰ نفر هم رسید و حالا از آن طرف بوم افتادیم بدون ماسک نباید به کسی خدمات داد در حالیکه همین الان دارم می بینم که بازار ماسک های بازیافتی راه بیفتد و مردم فقیر آسیب بیشتری ببینند؟!
 
امروز نمی دانم و نمی فهمم که واقعا چرا وزارت بهداشت درک نمی کند که این مردم نیستند که بی جهت مسائل را عادی جلوه کرده اند، عاقبت چون آنفولانزا پنداشتن کرونا و کم خطر دانستن آن نسبت به n1h1 و دست به دامان گرما و سرما شدن و .... می شود همین...

باز هم به حرف چهار ماه پیش خودم می رسم و اینکه اگر این روال ادامه یابد بهتر است، این وزیر استیضاح یا بلادرنگ برکنار شود، امروز شک ندارم، اگر قاضی زاده هاشمی بود حداقل از کاریزما و اتوریته بهتری برخودار بود.
تنها راه حل بحران این است که به آقای نمکی توصیه می کنم ، با ترمیم تیم مدیریتی کرونا و بهره گیری از آرای وزرای سابق و اپیدمیولوژیست ها و توجه به منتقدان دلسوز و آگاه و بی توجهی به یل پنداری های افرادی چون علی نوبخت، فکری اساسی برای ایجاد وحدت فرماندهی و اعلام برنامه برای یک سال آینده، ضعف های خود را برطرف و در سطح یک وزیر و مقام صدارت ظاهر شوند، معتقدم حریرچی ها هرچه در چنته داشتند نشان دادند و دیگر باید نفسی تازه به این وزارت خانه داد ، حسی به بنده می گوید شاید امروز اگر خود قاضی زاده هم بود، ۵۰ درصد مدیران فعلی را کنار می گذاشت.

جناب آقای نمکی خیرخواهانه عرض کردم امید دارم که به دل نگیرید، از سختی کارتان بی اطلاع نیستم اما اشکالاتی هست که باید برطرف شود‌.
 
*یادداشت مهدی اسفندیار دبیر سرویس سلامت و رفاه اجتماعی روزنامه صدای ملت
 

پایگاه خبری -تحلیلی شعار سال ،برگرفته از فضای مجازی
 
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین