پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۷۷۱
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
پرسش این است که تا چه زمانی اهالی هنر که تنها راه امرار معاش‌شان همین حرفه است، فعالیت‌های هنری را به تعویق بیندازند؟ حدود ۴ ماه است در حالت تعلیق هستند.

شعار سال:‌ بعد از ۴ ماه تعطیلی کلیه فعالیت‌های هنری و فرهنگی به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، از اول تیر کم‌کم سینماها و سالن‌های تئاتر کار خود را آغاز کردند. البته همه حاضر نشدند در این شرایط آثارشان را در معرض نمایش قرار دهند اما برخی معتقد بودند شرایط کرونا تمام شدنی نیست و باید همزیستی با این ویروس را آموخت. اما حالا با وخیم‌تر شدن شرایط همه‌گیری کووید ۱۹ یک اثر سینمایی و یک تئاتر که در حال اکران و اجرا بودند، حالا تا اطلاع ثانوی ترجیح دادند کارشان را متوقف کنند. اما پرسش این است که تا چه زمانی اهالی هنر که تنها راه امرار معاش‌شان همین حرفه است، فعالیت‌های هنری را به تعویق بیندازند؟
اوایل اسفند که شیوع ویروس کرونا در کشور مسجل شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد. همه امیدوار بودند این تعطیلی مدت زیادی به طول نینجامد اما چنین نشد و تعطیلی تئاتر و سینما ۴ ماه ادامه پیدا کرد تا اینکه سرانجام پس از رایزنی‌های بسیار تصمیم بر این شد که سالن‌های سینما و تئاتر ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدنظر ستاد ملی مبارزه با کرونا با نیمی از ظرفیت خود کارشان را آغاز کنند. اما با این وجود بسیاری از گروه‌های تئاتری و تهیه‌کنندگان سینمایی تصمیم گرفتند تا شرایطی مساعدتر آثارشان را در معرض نمایش قرار ندهند. ولی برخی هم معتقد بودند بهتر است با شرایط موجود کنار آمد و کار را از سر گرفت چون دیگر نمی‌توان در خانه نشست و کرونا هم معلوم نیست چه زمانی از کشور رخت ببندد. بنابراین چند فیلم سینمایی که پیش از کرونا روی پرده بودند و اکران‌شان نیمه کاره مانده بود، به نمایش درآمدند و چند گروه تئاتری هم که شرایطی مشابه داشتند روی صحنه رفتند. اما حالا یک گروه سینمایی و یک گروه تئاتری تصمیم گرفتند برای بار دیگر کارشان را تا زمانی مناسب‌تر به تعویق بیندازند. حسین مسافر آستانه، کارگردان نمایش «برگشتن» درباره علت انصراف خود از نمایش اثرش چنین گفت: از آنجا که در چند روز اخیر شرایط مدام حادتر شده است، هم ما و هم سالن «سرو» بهتر دیدیم بدون هیچ منع قانونی، فعلا اجرای نمایش را متوقف کنیم تا ببینیم در چند روز آینده وضعیت چگونه خواهد شد. به هر حال در این شرایط هم باید به فکر سلامتی گروه اجرایی باشیم و هم تماشاگران و هر چند تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردیم و با اینکه تماشاگر هم داشتیم، از سه روز پیش از تماشاگران عذرخواهی و اجرای خود را متوقف کردیم. اگر شرایط در چند روز آینده بهتر شد، اجرای خود را از سر می‌گیریم.
او در عین حال با ابراز مخالفت با تعطیلی کامل تئاتر تاکید کرد: فعلا کرونا با ماست و باید به زندگی برگردیم و نمی‌توانیم تئاتر را به طور کامل تعطیل کنیم. درست است که شرایط آرامی برای اجرای تئاتر نداریم ولی مشخص نیست این وضعیت تا کی ادامه داشته باشد. باید خود را با این وضعیت تطبیق دهیم و هر جا احساس خطر کردیم، کار را متوقف کنیم تا شرایط بهتر شود ولی درست نیست تعطیلی صدر در صدی تئاتر را دامن بزنیم. باید جوری عمل کنیم که کرونا بر ما چیره نشود بلکه ما بر آن غلبه کنیم.
اما فیلمی که به تازگی اکران خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده «شنای پروانه» است. رسول صدرعاملی تهیه‌کننده اولین فیلم سینمایی محمد کارت در این‌باره گفت: طبق مذاکراتی که در وزارت ارشاد با آقای طباطبایی‌نژاد و اعضای شورای صنفی نمایش داشتم، توقف اکران را مطرح کردیم که مدیران نیز ضمن تشکر از اینکه فیلم را برای بازگشایی سینماها ارائه دادیم، با این درخواست موافقت کردند. در حال رایزنی با وزارت بهداشت بودیم تا شرایطی فراهم کنیم که کادر درمانی بیمارستان‌های درگیر با کرونا به دعوت ما، رایگان به تماشای فیلم بنشینند و حالا با شرایط پیش آمده، بهتر دیدیم توقف نمایش فیلم را به آنها تقدیم کنیم و امیدوار باشیم در اکران مجدد، این مدافعان سلامت آنقدر فراغت داشته باشند و سرشان خلوت شده باشد که با آرامش به دیدن فیلم بیایند.
او یادآور شد: سه هفته پیش که ما اکران «شنای پروانه» را آغاز کردیم، واگیری بیماری این همه زیاد نبود و تعداد فوت‌شدگان در بین هم‌وطنان‌مان به حدود سی نفر کاهش یافته بود اما تصور نمی‌کردیم در فاصله کمتر از دو هفته، ناگهان به این حد افزایش بیمار و فوت شده برسیم. به هرحال منتظر می‌مانیم تا وقتی این ویروس کنترل شد و امنیت خاطر برای تماشاگران به وجود آمد، شرایط اکران مجدد فیلم را در سراسر کشور فراهم می‌کنیم که امیدوارم این فرصت بعد از دهه اول محرم فراهم شود.
مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش در واکنش به تصمیم سازندگان «شنای پروانه» ضمن بیان این نکته که مطابق قانون نیست که هر کسی شرایط را آن‌طور که خودش می‌خواهد مناسب ندید، تصمیم بگیرد فیلمش را از پرده پایین بکشد. گفت: این کار نظم سینما را به هم می‌ریزد. بنابراین توصیه ما به ادامه اکران است و غیر از این هم نخواهد بود، مگر این‌که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کند فعالیت سینما به صلاح نیست که فعلا هم چیزی اعلام نکرده‌ است. به هر حال هر کسی که در این شرایط فیلم خود را اکران می‌کند قطعاً بابت مخاطب و فروش آن نگرانی داشته و دارد، اما شرایط را پذیرفته است. تمام پرسنل و کارکنان سینماها پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت می‌کنند و سینما شرایط بهتری را نسبت به برخی دیگر از مراکز دارد. فکر می‌کنم اگر صاحب فیلمی نگران باشد، فیلمش را برای اکران ارائه نمی‌کند و وقتی اکران می‌شود یعنی شرایط را پذیرفته است. ضمن این‌که ما به هر حال تمهیداتی را هم برای این فیلم‌ها درنظر گرفته بودیم.
این روزها شاهد موج دوم شیوع کرونا در کشور هستیم. اما خبری از تعطیلی مجدد فعالیت‌ها نیست. از سوی دیگر اهالی فرهنگ و هنر هم دیگر توان بیکار ماندن ندارند چون مانند دیگر صنف‌ها کارشان منبع درآمدشان است. حال این پرسش مطرح می‌شود که دولت برای مقابله با آثار سویی که کرونا بر صنایع هنری داشته چه تدبیری اندیشیده است؟ آیا بسته‌های حمایتی که قرار بود به هنرمندان اعطا شود، تامین بودجه شده‌اند یا همچنان همه چیز در حد وعده باقی می‌ماند؟

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، به تاریخ: ۲۴ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۵۹۲۹۷، www.ebtekarnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین