شعار سال: معاون وزیر راه و شهرسازی از بهرهبرداری از شاخه غربی کریدور شمال – جنوب تا سال ۱۴۰۰ خبر داد.
مشخصات کریدور شمال – جنوبشهرام آدم نژاد در رابطه با کریدور شمال – جنوب، اظهار کرد:
کریدور شمال-جنوب حاصل تفاهم اولیه سه کشور ایران، روسیه و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی است که از یک سو عدم پیوستگی خط ریلی در غرب دریای خزر محدودیتی برای رونق این شاخه است.
خوشبختانه مسیر ریلی کشورمان در شرق دریای خزر از طریق ترکمنستان و قزاقستان به روسیه متصل است و با توافقات اخیر با روسیه، زمینه برای رونق این مسیر ریلی خصوصا برای انتقال غلات فراهم شده است.
وی در ادامه افزود:
وجود خط کشتیرانی منظم بین بنادر ایران و روسیه در دریای خزر و حمل و نقل جادهای روان در شاخههای مختلف کریدور، روند رو به گسترش کریدور را نوید میدهد، همچنین قرار است خط ریلی رشت به کاسپین تا سال آینده ساخته شود و از این طریق میتوان اعلام کرد از طریق حمل و نقل ترکیبی ریلی-دریایی، شاخه غربی نیز به بهرهبرداری کامل خواهد رسید.
حمل و نقل ابزاری برای توسعه تجارتمعاون وزیر راه و شهرسازی در پایان با تاکید بر این که توسعه تجارت بدون تسهیل حمل و نقل بینالمللی و تعمیق روابط با همه کشورها خصوصا همسایگان و کشورهای منطقه صورت نخواهد گرفت، افزود:
ماموریت بخش حمل و نقل این است تا با استفاده از ابزارهای دیپلماسی حمل و نقل، این زنجیره ارتباطات از شرق تا غرب را ایجاد کند و در برنامههای منطقهای و بینالمللی حمل و نقلی مشارکت و تاثیرگذاری داشته باشد.
عدم وجود این زنجیره پیوسته ارتباطات حمل و نقلی، عملا موبیلیتی و تجارت را غیر ممکن میسازد، لذا همکاری با روسیه در حوزه حمل و نقل بخشی از این برنامه برای نقش آفرینی حداکثری در برنامههای دو جانبه و چند جانبه منطقهای و بینالمللی است که با سایر کشورها و مناطق مختلف در حال پیگیری است.
هر چه این زنجیره ارتباطات بینالمللی فارغ از شرقی یا غربی بودن آن تقویت شود، مزیت ژئوپلتیکی ایران در زمینه تاثیرگذاری بر جریان تجارت و ترانزیت بینالمللی از مسیر کشورمان ارتقاء مییابد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صنایع، تاریخ انتشار: 13 مرداد 1399، کد خبر: 197660، www.sanayepress.com