پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران گفت: در واقع دولت عمده یارانه‌ای که با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تامین نهاده‌های کشاورزی قرار می‌دهد٬ بخش اصلی‌اش را از طریق گندم تامین می‌کند. چرا که اگر روزی ارز واردات جو و ذرت حذف شود به دنبال آن باید قیمت خرید گندم از کشاورزان را به چند برابر افزایش دهد.
شعار سال: امین شالچی امروز در نشست خبری درباره مشکلات پیش آمده در پی واگذاری امور بازرگانی کشاورزی به وزارت صمت و لغو اجرای قانون انتزاع اظهار کرد: پس از لغو اجرای قانون انتزاع بخش کشاورزی در تامین ارز مورد نیاز خرید نهاده‌ها و همچنین توزیع آنها بامشکلات جدی روبرو شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران ادامه داد: از سال 98 دیگر ارز به صورت مستقیم به تولید داده نشد و در مسیر انحرافی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه دولت همیشه منت پرداخت ارز 4200 تومانی را برای خرید نهاده‌ها بر سر تولیدکنندگان می‌گذارد در حالی که بخش عمده یارانه‌ای که با ارز 4200 تومانی در اختیار تامین نهاده‌های کشاورزی قرار می‌گیرد از طریق گندم تامین می‌کند.

شالچیان توضیح داد: اگر روزی ارز جو و ذرت حذف شود با توجه به قیمت خرید گندم که بر پایه ارز 4200 تومانی است دیگر کشاوزری حاضر به کاشت گندم نبوده و آن را با محصولاتی مانند جو و ذرت جایگزین خواهد کرد.

وی اظهار کرد:‌ ما معتقدیم که اگر ارز اختصاص یافته به واردات جو حل شود قیمت بازار آزاد آن به حدود پنج تا شش هزار تومان خواهد رسید و از این طریق رغبت گندم‌کاران به جو بیشتر خواهد بود و در این شرایط دولت چاره‌ای جز واردات گندم با نرخ ارز آزاد ندارد.

به گفته شالچیان در حقیقت بخش عمده یارانه‌ای که به تامین نهاده‌های دامی اختصاص می‌یابد از محل شبکه تولید محصولات کشاوزری از جمله گندم است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران افزود: ما معتقدیم با در نظر داشتن حقایق مذکور بار همه ارز اختصاصی 4200 تومانی به نهاده‌های دامی بخش کشاورزی بر دوش دولت نیست.

وی با تاکید بر اینکه اختلاف قیمت ارز اختصاص یافته برای خرید گندم و نهاده‌های کشاورزی چرخه موازی را ایجاد کرده که موجب شده منابع مالی در مسیر ناسالمی قرار گیرد و در نهایت مشکلاتی را در پی داشته باشد.

شالچیان ادامه داد: این مشکلات موجب شده امروز ذرتی که باید یک کیلیویی 1500 تومان در اختیار تولیدکننده قرار گیرد با قیمت کیلویی 2500 تا 2700 تومان و کنجاله سویا به جای کیلویی 2500 با قیمت کیلویی 8 تا 9 هزار تومان در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد.

وی از مهمترین نتایج منفی اختلاف ارز را در این بخش بهره‌مندی بیشتر واسطه‌ها عنوان کرد و گفت: این مشکل موجب شده که بخش تولید در کنار هر یک ریالی که به دولت می‌دهد بین یک تا سه برابر آ‌ن را به واسطه‌ها پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران با بیان اینکه باید تدبیری برای این مشکل اندیشید تا حلقه‌های واسط کمتر شوند گفت: در زمانی که بخش تولید اهلیت تامین و تنظیم بازار را دارد دلیلی ندارد که کارگزاران غیرذینفع در بخش تولید در معادله واردات نهاده‌های دامی بازار و توزیع آن حضور داشته باشند.

شالچیان ادامه داد: قانون گذاری باید به نحوی انجام شود که برای برخی چه در وزارت جهاد کشاورزی و چه وزارت صمت هستند شرایط امضای طلایی فراهم نشود.

وی وظیفه بخش دولتی را تنها نظارت عنوان کرد و گفت: بخش دولتی تنها باید به وظایف نظارت خود پرداخته و وارد پروسه اجرا نشود اما متاسفانه تصمیم‌گیری‌های اشتباه متوالی شرایط را به نحوی فراهم کرده که وظیفه دولت از نظارت به دخالت تغییر پیدا کرده است.

شالچیان در ادامه سخنان خود یکی از دلایل حذف وزارت جهاد کشاورزی از حوزه بازرگانی و توقف اجرای قانون انتزاع را در دعوا و درگیری‌هایی داست که وزارت جهاد کشاورزی با بانک مرکزی بر سر تامین ارز داشتند.

وی یادآور شد: البته دغدغه جهاد کشاورزی همیشه تامین به موقع نهاده‌های تولید در این بخش بوده اما اشتباهاتی داشته است که اکنون ما تاوان آن را می‌دهیم.

شالچیان با اشاره به خبر سرپرست وزارت صمت درباره دپوی چهار میلیون تن کالای اساسی در گمرک اظهار کرد:‌ متاسفانه این روند از مرداد سال گذشته به تدریج آغاز شده و به رغم هشدارهای مکرر ما میلیون‌ها تن کالای اساسی از جمله نهاده‌های دامی در گمرک رسوب کرده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران ادامه داد: در حال حاضر نهاده‌های دامی که در گمرک رسوب کرده بودند با پرداخت هزینه‌های گزاف انبارداری و کاهش کیفیت در اختیار شبکه مصرف قرار می‌گیرند به عبارت دیگر رویکرد نادرست مسئولان سبب شده که میلیون‌ها دلار از سرمایه کشور از بین رفته و در نهایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زیان آن را بدهند.
 
پیش فروش نهاده‌های دامی توسط برخی از واردکنندگان
 
سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران امروز در نشست بررسی چالش‌های تحمیل نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان با بیان اینکه در حال حاضر تامین نهاده برای تولید تبدیل به یکی از معضلات بزرگ برای فعالان این حوزه شده است، اظهار کرد: در سال ۹۸ از پانزده میلیون تن نهاده‌ای که با ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی وارد کشور شد تنها ۲ درصد آن سهم اتحادیه دامداران بوده است درحالی که این اتحادیه نماینده اصلی تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: ما از آبان ماه در نوبت دریافت ارز قرار داریم در حالی که برخی از تجار که نقش واسطه را دارند با ارتباطات خود توانسته اند ارز را به راحتی دریافت کنند.

وی یادآور شد: قبل از لغو اجرای قانون انتزاع سیاست وزارت جهاد کشاورزی به این شکل بود که ابتدا نهاده‌های دامی وارد و سپس ارز آن‌ها تخصیص می‌یافت به این ترتیب توزیع ارز عادلانه‌تر صورت می‌گرفت و تولید کنندگان می‌توانستند از نهاده‌های دامی بهتر بهره‌مند شوند.

سلطانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با افزایش قیمت نهاده‌های تولید هزینه تولید نیز افزایش یافته است افزود: در حال حاضر تولید کنندگان بیش از ۵۰ درصد نهاده‌های دامی از بازار آزاد تامین می‌کنند که به معنی افزایش قابل توجه هزینه تولید برای آن‌ها است.

سلطانی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد از هزینه تولید در بخش دام مربوط به خوراک می‌شود که هرگونه نوسانات در آن می‌تواند موجب زیان تولید کنندگان در این بخش شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران بیان کرد: مهمترین دلیل مشکلات قیمت و عرضه در بخش نهاده‌های دامی را مربوط به عدم نظارت کافی از سوی دستگاه‌های زیربط دانست.

وی تاکید کرد: با ادامه این روند در آینده نه چندان دور تولید کاهش یافته و ما شاهد وابستگی کشور به واردات خواهیم بود.

محمد علی کمالی مدیرعامل اتحادیه سراسر مرغداران گوشتی کشور در ادامه این نشست با بیان اینکه گوشت مرغ تبدیل به یکی از عمده‌ترین منابع پروتئین در کشور شده است افزود: سرانه مصرف گوشت مرغ کشورمان ۳۴ کیلوگرم است که دو برابر سرانه مصرفی در جهان است.

وی ادامه داد: با گرانی گوشت قرمز و ماهی، مردم گوشت مرغ را جایگزین آن‌ها در سبد غذایی خود کرده اند.

کمالی با تاکید بر اینکه مرغداران همیشه به تعهدات خود نسبت به دولت و مصرف کنندگان عمل کرده‌اند افزود: اگر قیمت تمام شده مرغ زنده را ۱۰ هزار تومان در نظر بگیریم تولیدکنندگان به طور متوسط تا امروز هر کیلوگرم مرغ را ۹۵۰۰ تومان عرضه کرده اند بنابراین آن‌ها به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده اند.

به گفته کمالی سال گذشته ماهیانه ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه گیری در مرغداری هم انجام که این رقم در ماه‌های سال به ۱۴۰ میلیون قطعه نیز رسید.

مدیرعامل اتحادیه سراسر مرغداران گوشتی کشور تاکید کرد: سه ماهه ابتدا سال جاری از لحاظ نوسانات قیمت بدترین تجربه مرغداران دانست و گفت در مقابل تعهدی که مرغداران برای تامین نیاز مصرف کنندگان داشته اند دولت تنها از میان ۱۵ تا ۱۶ نهاده متعهد به دو نهاده اصلی یعنی ذرت و کنجاله سویا با قیمت مصوب شده است که متاسفانه این تعهد نیز تاکنون محقق نشده است.

وی میزان واردات ذرت از ابتدا سال تاکنون با ۱/۴ تن عنوان کرد و افزود: به رقم اینکه این میزان از سال گذشته این میزان بیشتر بوده با قیمت ۲۴۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار تومان به دست مرغداران رسیده که بیشتر از نرخ مصوب است.

وی از اختلاف بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در زمینه واردات و توزیع نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: طبق اعلام وزارت صمت ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن وارد کشور شده، اما وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند تنها ۹۰۰ هزار تن از این کالا در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

کمالی در ادامه سخنان خود با انتقاد از پیش فروش نهاده‌های دامی توسط برخی از واردکنندگان اظهار کرد: اقدام به پیش فروش نهاده‌های دامی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده در حالی است که این تجار تنها مباشر دولت در این زمینه هستند و نه صاحب کالا بنابراین نمی‌توانند اقدام به پیش فروش آن کنند.

ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن در این نشست ضمن انتقاد از تصمیم گیری‌هایی درباره ممنوعیت صادرات و اعمال تعرفه‌های سنگین برای صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: از ۲۲ تیرماه سال جاری تا امروز که دولت صادرات تخم مرغ را ممنوع کرده است مرغداران در هر کیلوگرم مرغ متحمل ۲ هزار تومان زیان شده اند.

وی ادامه داد: همین موضوع موجب شده است که بسیاری از تولید کنندگان به دنبال حذف گله‌های خود باشند که این هشدار جدی درباره آینده تولید محصولات پروتئینی است.

ترکاشوند با اشاره به اعتراض اتحادیه که ممنوعیت صادرات تخم مرغ گفت: متاسفانه مسوولان، تصمیم گیری درباره صادرات را به اتحادیه واگذار نکرده اند و اقدام به وضع تعرفه ۴ هزار تومانی برای صادرات هر کیلو تخم مرغ کردند که این امر عملا صادرات را متوقف کرده است.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی کشاورزی آینده جهان ، تاریخ انتشار: 29 مرداد  1399 ، کدخبر: - ، www.kajpress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین