پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۹۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
انحصاری بودن، نرخ اشتغال‌آفرینی بسیار زیاد، ثروت‌آفرینی قابل توجه و چند انگیزه مهم دیگر باعث شده است که کشورهای آسیایی از دهه ۱۹۶۰ به پیشتازان صنعت کشتی‌سازی تبدیل شوند.

شعار سال: اقتصادهای شکوفای آسیایی، پیشتازان صنعت راهبردی کشتی‌سازی هستند. صنایع کشتی‌سازی سهم قابل‌توجهی در ثروت‌آفرینی برای این کشورها دارند. چه شد که سه کشور آسیایی به سلطان بلامنازع این صنعت تبدیل شدند؟ برای بررسی این موضوع و آشنایی با غول‌های دنیای کشتی‌سازی با گسترش‌نیوز همراه باشید.

کره جنوبی در رتبه اول

کره جنوبی، بزرگ‌ترین کشتی‌ساز جهان است و چین در رتبه دوم قرار دارد. بیشتر ما هیوندای را تولیدکننده خودرو می‌دانیم و با شنیدن نام سامسونگ به یاد گوشی، تلویزیون و لوازم خانگی می‌افتیم اما واقعیت آن است که بخش عمده ثروت این دو غول دنیای فناوری از طریق تولید انواع مختلف کشتی‌ّ و شناورهای تجاری، سیاحتی، نظامی، پژوهشی و البته نفتکش به‌دست آمده و می‌آید. به این دو اسم شرکت دوو را هم اضافه کنید. این سه شرکت، بازار ساخت کشتی‌های و کانتینرهای بزرگ جهان را در کنترل خود دارند.

کشورهای اروپایی تا دهه ۱۹۶۰ حضور پررنگی در صنعت کشتی‌سازی داشتند اما این صنعت و اقتصاد بزرگ را به ژاپنی‌ها باختند. کشتی‌سازی اروپا هنوز هم از بحران اقتصادی که در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ دامن این صنعت را گرفت رنج می‌برد. در طول ۴ سال ۵۰ هزار نفر از کارگران و صنعتگران این صنعت بیکار شدند. شرکت‌های فینکانتیری، ناوانتیا، بی‌ای ئی سیستمز و ناوال گروپ، بازماندگان بزرگان کشتی‌سازی اروپا هستند. صنعت کشتی‌سازی ایالات متحده هم دوران مشابهی را طی می‌کند. بسیاری بر این اعتقاد هستند که یکی از دلایل موفقیت آسیایی‌ها در صنعت کشتی‌سازی مربوط می‌شود. صنعت کشتی‌سازی به سرمایه عظیمی نیاز دارد و تمایل کشورهای آسیایی به «سرمایه‌گذاری دولتی» و سیاست‌گذاری و مداخله به خوبی با آن سازگار است.

به هر حال دوران طلایی ژاپن هم چندان طول نکشید چون چین و ژاپن رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص دادند. در جدول زیر بزرگان صنعت کشتی‌سازی را مشاهده می‌‌کنید:

کشتی۴

موتور محرکه‌های رشد یک صنعت

بعد از پایان جنگ جهانی دوم، چند عامل مهم باعث شد که صنعت کشتی‌سازی در چند کشور جهان به شدت، توسعه یاید. مهم‌ترین دلایل این اهمیت به شرح زیر است:

صنعت کشتی‌سازی به تعداد بسیار زیادی نیروی کار ماهر نیاز دارد. به عبارت دیگر نرخ اشتغال‌زایی در این صنعت بسیار بالاست. از طرف دیگر صنعت کشتی‌سازی بسیاری از صنایع مادر یا جانبی را مستقیماً درگیر و فعال می‌کند (به عنوان مثال صنعت تولید فولاد و صنعت تولید موتور کشتی)

کشتی‌سازی داخلی، علاوه بر تسهیل صادرات، کشور را از هزینه‌های بالای مربوط به اجاره، تعمیر و مرمت شناورهای خارجی بی‌نیاز می‌کند. از طرف دیگر انحصاری بودن تقریبی این صنعت باعث می‌شود که خریداران برای تعمیر و سرویس شناورهای خود به طور مداوم به کشور تولیدکننده وابسته باشند. و در نهایت، جهانی شدن اقتصاد باعث افزایش روزافزون تعاملات اقتصادی کشورها با یکدیگر شده و در این شرایط، عطش بازار به شناورهای تجاری تمامی ندارد.

فناوری روز کشتی‌سازی

در کشتی‌سازی مدرن به وفور از قطعات عظیم پیش‌ساخته استفاده می‌شود. بخش زیادی از بدنه یا بخش‌های داخلی کشتی‌ها و شناورهای دیگر در محل دیگری غیر از کارخانه اصلی ساخته می‌شود. این قبیل قطعات در زمان مقرر به کارخانه مادر منتقل و نصب می‌شوند. در علم کشتی‌سازی مدرن؛ بعضی لوله‌ها، تجهیزات و بخش‌های پیش‌ساخته دیگر در ابتدای مراحل کار در محل خود قرار می‌گیرند تا حجم کار لازم برای مونتاژ و تعبیه بخش‌های اساسی در اعماق بدنه و بخش‌های داخلی کشتی به حداقل برسد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری گسترش، تاریخ انتشار 18 شهریور    99، کد خبر:   121081، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین