شعار سال:قانون هدفمندسازی یارانهها در سال 1388 با اهداف مختلف مدیریت انرژی و عدالتمحور شدن بهرهمندی از یارانهها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در این قانون در دو ماده 4 و 8 بهصراحت به حمایت از بخش کشاورزی اشارهشده است. در ماده 4 دولت موظف شد بهتدریج تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به هدفمند كردن یارانه گندم، برنج، روغن، شیر، شكر، خدمات پستی، خدمات هواپیمایی و خدمات ریلی (مسافری) اقدام نماید. در این ماده تبصرهای وجود دارد که بر اساس آن یارانه پرداختی به تولیدكنندگان بخش كشاورزی نباید در هر سال كمتر از سال قبل باشد. همچنین در ماده 8 دولت مكلف شد سی درصد (30%) خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را برای پرداخت كمكهای بلاعوض، یا یارانه سود تسهیلات و یا وجوه اداره شده برای اجرای موارد مختلف از جمله حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی هزینه كند.
با توجه به این دو ماده حمایت از بخش کشاورزی جز لاینفک قانون هدفمندسازی یارانهها محسوب میشود بهگونهای که "میزان حمایتها نباید از سال قبل کمتر باشد". در سالهای اخیر با توجه به شرایط اقتصادی و تغییر و تحولات ناشی از تغییر نرخ ارز و محدودیت منابع ارزی، میزان حمایتها از تولیدکنندگان کشاورزی بهویژه در بخش نهادههای کشاورزی در حال کاهش و حتی حذف است که با روح حاکم بر قانون هدفمندسازی (برای بخش کشاورزی) تناقض دارد و با آن سازگار نیست. سؤال اساسی این است که آیا قانونگذار این اجازه را به بخش اجراء داده است تا در این مسیر گام بردارد یا اینکه به دلیل محدودیتهای ناشی از منابع ارزی، دولت قانون وضعشده را بهگونهای تغییر داده و در حال اجرا است؟
اگر بخش دوم سؤال بالا صحیح باشد، آنگاه میتوان نتیجه گرفت که قانون هدفمندسازی یارانهها عملاً در جهتی دیگر و بهنوعی در خلاف جهت تأمین منافع کشاورزان اجرایی میشود که نهاد نظارتی باید با قدرت نظارتی خود از اینگونه اقدامها جلوگیری کند یا بهگونهای دیگر مدیریت لازم را از بُعد قانونی داشته باشد تا بیش از این به تولیدکنندگان کشاورزی از یکسوی و خود نهاد قانونگذار از بُعد اجرای ناقص یا ناکامل قانون زیان و خدشه وارد نشود. در این چارچوب پیشنهاد میشود بهمنظور اجرای قانون، منابع مشخصشده بر اساس قانون هدفمندسازی یارانهها برای بخش کشاورزی بهصورت یارانه در قالب افزایش قیمت کالاهای کشاورزی راهبردی (گندم، برنج، دانههای روغنی و ...)، پرداخت مستقیم یارانه نهادههای کشاورزی (از طریق کاهش قیمت نهادههای کشاورزی معادل یارانه) و یا پرداخت غیرمستقیم در قالب تسهیلات قرضالحسنه و یا تسهیلات ارزانقیمت به تولیدکنندگان کشاورزی (زراعی، دام و طیور و ...) برای خرید نهادههای کشاورزی انجام شود تا فرایند تولید کالاهای کشاورزی و بهتبع آن امنیت غذایی مردم با اختلال مواجه نشود.
امید اینکه قانون هدفمندسازی یارانهها در بخش کشاورزی در جهتی عملیاتی شود که بیشترین منافع را برای تولیدکنندگان و بهتبع آن مصرفکنندگان به جهت تأمین امنیت غذایی تولید کند و عملاً بخش کشاورزی در جهتی به حرکت خود ادامه دهد که نقش بیشتری در رشد اقتصادی بازی نماید و هزینههای اجتماعی را از بُعد مهاجرت ایجاد ننماید.
محمد قربانی استاد دانشگاه
پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از فضای مجازی