پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۷۳۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
در مطلب زیر محسن رفعتی به بیان مواردی می‌پردازد که طبق آن، قانونگذار تغییر کاربری را به عنوان جرم تلقی می‌نماید؛ و شرایط تحقق این جرم، را بیان می‌کند.
شعارسال:  همانطور که می‌دانید قانونگذار در اواخر خرداد ۱۳۷۴ جهت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و گسترش ویلا سازی در اراضی زراعی، قانونی با عنوان قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها را از تصویب مجلس گذراند و تغییر کاربری را به عنوان جرم تلقی نمود؛ اما برای تحقق این جرم، چه شرایطی لازم است؟

۱-زمینی که در آن تغییر کاربری صورت گرفته، زراعی یا باغ باشد.

مطابق با ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها ممنوع است، بنابراین در صورتی که کاربری زمین زراعی یا باغ نباشد، تغییر کاربری جرم تلقی نمی‌گردد.

۲- زمینی که در آن تغییر کاربری صورت گرفته، داخل در محدوده طرح هادی روستا‌ها یا داخل در محدوده شهر‌ها و شهرک‌ها نباشد (ماده یک و تبصره ۵ قانون)، بنابراین در صورت تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی محدوده شهر‌ها و شهرک‌ها و اراضی داخل محدوده طرح هادی روستا‌ها حتی اگر بدون مجوز ساخت هم باشد، جرم تغییر کاربری تلقی نمی‌گردد.

۳- تغییر کاربری، بدون اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها باشد؛ بنابراین اگر زمین زراعی باشد و شخص ذی نفع از کمیسیون مزبور مجوزی مبنی بر تغییر کاربری اخذ کرده باشد، جرم تغییر کاربری صورت نگرفته است.

۴- شخصی که تغییر کاربری داده مالک یا متصرف ملک باشد، بنابراین چه متصرف عدوانی و چه متصرف غیر عدوان (دارای مجوز) در صورت تغییر غیر مجاز کاربری اراضی زراعی محکوم به مجازات خواهد بود.

محسن رفعتی

منبع: شعار سال برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین