پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
 پس وقوع حادثه‌ای در منطقه سراوان سیستان و بلوچستان که منجر به زخمی شدن و جان باختن تعدادی از سوخت‌بران در این منطقه شد؛ هیأتی از سوی مجلس شورای اسلامی راهی این منطقه می‌شوند.

بر اساس حدسیات نباید حرف زد

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه گفته می شود نیروهای مرزبانی پاکستان به سوختبران شلیک کرده‌اند و آیا در این زمینه از وزارت امور خارجه توضیحی خواسته شده است، گفت: «براساس حدسیات نمی ‌توان سخن گفت و هرکسی یک حرفی مطرح می کند که براساس آن نمی توان نتیجه گیری کرد.»

پیش از این احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان گفته بود:«نوع فضاسازی در رسانه‌های بیگانه در حوادث اخیر سیستان و بلوچستان به گونه‌ای بود که انگار یک قتل عامی اتفاق افتاده در حالی که از سه نفری که در این حادثه کشته شدند ۲ نفر در پاکستان و تنها یک نفر در این حادثه بوده است.»

فاضلی همچنین با اشاره به صحبت های مطرح شده درباره شکست طرح رزاق و عواقب آن در بوجود آمدن اتفاقات سراوان افزود: «هرکسی درباره موضوع نظری دارد و نمی توان گفت شکست طرح رزاق باعث پدیدآمدن چنین اتفاقاتی در سراوان شده است و باید مسائل بررسی شود.»

نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل اساسی در این منطقه معیشت است، گفت:«بررسی وضعیت عمران، اشتغال و رفاه سراوان از مهم ترین مواردی است که در دستور کار نمایندگان بازدید کننده از سراوان قرار دارد.» فاضلی در پاسخ به اینکه آیا نتایج بررسی منتشر می شود نیز افزود:«شفافیت معنای خاص خودش را دارد، اما وقتی در خانه بحثی مطرح می شود آن را همه جا مطرح نمی کنید.»

بحران‌های ناشی از خرید و فروش سوخت و قاچاق سوخت در استان سیستان و بلوچستان، به‌ویژه در شهر سراوان در روزهای گذشته موجب درگیری و کشته‌شدن سوخت‌برها شده است. ناآرامی‌ها در شهر سراوان پس از آن رخ داد که روز ۴ اسفند سوختبران به محدودیت های تازه برای حمل سوخت به پاکستان اعتراض کردند. مسوولان تاکنون کشته شدن چهار نفر از جمله یک مامور انتظامی را در این حوادث پذیرفته‌اند.

روز گذشته یک مسئول ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به اینکه میزان نیاز پاکستان «روزانه ۵ میلیون لیتر گازوئیل» است، گفته قرار بود در طرح رزاق این میزان سوخت به جایگاه‌های سوخت که توسط سپاه پاسداران تحویل داده شود تا از آن مسیر برای ارسال و فروش در پاکستان اقدام شود ولی دولت این کار را انجام نداده است.

طرح رزاق چیست؟

طرح رزاق سپاه که در واقع با توافق سپاه پاسداران، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان استانداری سیستان و بلوچستان  و شرکت ملی پخش فرآورده نفتی کشور اجرا شده است مربوط به انتقال سوخت به خارج است. در این طرح اسم رزاق کارت ترددی به مردم بومی داده شد. این کارت معمولا  برای پنج خانوار در نظر گرفته شد.

در قالب این طرح و با این کارت ها، یک نفر به نمایندگی یا با کرایه هفتگی کارت از صاحبان آن به خرید قانونی سوخت از دولت می پردازد. او سوخت را خود با خودروهای وانت بار معمولی دارای مشک مخصوص سوخت که هر کدام حدود ۳ هزار لیتر گنجایش دارد، از گذرگاه های قانونی به پاکستان منتقل کرده و آنرا به فروش می رساند. در قالب  طرح رزاق سپاه، مرزنشینانی که در ۲۰ کیلومتری مرز زندگی و سوخت‌بری می‌کنند ، شناسایی و برای آنها کارت رزاق صادر می‌شود تا سوخت قانونی دریافت کنند. در این طرح  هیچ گونه عوارضی توسط دارندگان کارت پرداخت نمی شد. سوخت این طرح از استان بندرعباس تامین می‌شود و از طریق سه جایگاه سوخت گلشن (جالق) ، سیرکان و اسفندک در اختیار سوخت ‌بران مرزنشین قرار می‌گیرد.

طرح با هدف مقابله با خروج غیرقانونی سرمایه کشور، جلوگیری از حوادث جاده‌ای و قانونمند کردن فروش سوخت در نقاط مرزی به اجرا درآمده است تا از این طریق ضمن ساماندهی مرز، اشتغال پایدار برای مرزنشینان ایجاد شود. هرچند حالا مشخص شده که این طرح کارایی لازم را نداشته است و براساس گفته های یک مسوول محلی در سراوان قیمت خرید گازوئیل در این منطقه از طریق طرح رزاق به لیتری حدود ۶۷۰۰ تومان رسیده است و «تقریباً برای ما صرف ندارد که ببریم در پاکستان بفروشیم».

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از فراز، تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: - www.faraz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین