پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۳۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
کارشناسان بهداشت از احتمال موج پنجم کرونا در صورت انجام مسافرت‌ها و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی خبر می‌دهند
شعار سال: با نزدیک شدن به تعطیلات ۳ روزه پیش رو، تعداد زیادی از مردم از روز‌ها قبل اقدام به برنامه‌ریزی برای سفر کردند، اما ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور جلوگیری از شکل‌گیری پاندمی جدید کرونا، در آخرین مصوبات خود ورود و خروج به استان‌ها و همچنین تردد بین شهر‌های قرمز و نارنجی در داخل یک استان را ممنوع کرد. ممنوعیت تردد‌ها در چند روز اخیر در حالی اجرا می‌شود که سخنگوی وزارت بهداشت اخیرا وضعیت بیماری کرونا در کشور را همچنان ناپایدار و بسیار شکننده عنوان و تأکید کرد در برخی شهر‌ها با وضعیت قرمز، سویه‌های کرونای هندی و آفریقایی در حال انتشار است.
بر این اساس پلیس برای جلوگیری از شیوع این بیماری بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا از هرگونه تردد غیرمجاز جلوگیری به عمل می‌آورد و متخلفان در این زمینه اعمال قانون می‌شوند.
 
جریمه محدودیت تردد برای شهر‌های گروه قرمز یک میلیون تومان و شهر‌های زرد و نارنجی ۵۰۰ هزار تومان 

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در این رابطه گفت: میزان اعمال قانون در طرح محدودیت تردد برای شهر‌های گروه قرمز یک میلیون تومان و شهر‌های زرد و نارنجی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان است. سرهنگ احمد شیرانی اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه تا ساعت ۱۲ روز دوشنبه ۱۷ خرداد، محدودیت‌های تردد بین استان‌های سراسر کشور در تمام گروه‌های رنگ‌بندی قرمز، نارنجی و زرد اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: علاوه بر اجرای آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، کماکان طبق روال قبل خروج خودرو‌ها با پلاک بومی و ورود با پلاک غیربومی به شهر‌های گروه قرمز و نارنجی ممنوع است. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا همچنین اظهار کرد: محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد در تمام شهر‌های کشور ادامه دارد. ثبت تخلفات تردد‌های غیرمجاز در این طرح توسط دوربین‌های مکانیزه ثبت تخلف و تیم‌های استقراری و گشتی پلیس انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه تیم‌های پلیس مطمئنا تذکر به رانندگان و توصیه به پرهیز از سفر را مجددا به رانندگان اعلام می‌کنند، گفت: در صورت عدم انصراف راننده از سفر و اصرار راننده به ادامه مسیر، ماموران برابر مقررات نسبت به اعمال قانون راننده متخلف اقدام می‌کنند. میزان اعمال قانون در این طرح برای شهر‌های گروه قرمز یک میلیون تومان و شهر‌های زرد و نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است.

وقوع احتمالی پیک پنجم با کرونای هندی

در حالی که برخی مردم از ایجاد محدودیت‌های تردد بین‌استانی در روز‌های تعطیل ابراز نارضایتی می‌کنند، کارشناسان حوزه سلامت درباره احتمال وقوع موج پنجم کرونا با نوع غالب ویروس هندی هشدار داده‌اند. بر این اساس با توجه به مجاورت جغرافیایی ایران با کشور‌های هند، پاکستان و افغانستان و شناسایی نمونه‌هایی از این بیماری در برخی استان‌های کشور، این احتمال وجود دارد که در صورت برقراری سفر‌ها این ویروس مهاجم به شکل خطرناکی کشور را درنوردیده و جان بسیاری از شهروندان را با خطر رو‌به‌رو سازد.
در همین زمینه دکتر عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری «کووید-۱۹» ضمن اشاره به پروتکل‌های درمانی بیماران کم‌علامت کرونا گفت: پیش‌بینی ما این است که در صورت وقوع پیک پنجم کرونا، این پیک با نوع هندی خواهد بود. اینکه بگوییم، چون واکسن زدم پس ماسک را کنار بگذارم امکان‌پذیر نیست، چون هم ایمنی‌زایی جمعی با واکسن به درصد مورد نظر نرسیده است و هم از تاثیر واکسن در برابر ویروس‌های جهش‌یافته اطلاع دقیق نداریم. توصیه فعلی ما همچنان استفاده از ماسک است.

 رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۷۱ درصد رسید

در حالی که آمار‌ها حکایت از کاهش میزان ابتلا و متوفیان بیماری کرونا دارد، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رسیدن رقم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۷۱ درصد خبر داده است. به نظر می‌رسد با قاطعیت ستاد ملی مقابله با کرونا برای جلوگیری از انجام سفر‌های مربوط به نیمه خرداد، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یابد، هر چند که هنوز این رقم با میزان مطلوب فاصله‌ای چشمگیر دارد.
ایرج حریرچی با بیان اینکه با توجه به تعطیلات پیش رو هرگونه تجمع و هم‌نفس شدن افراد به هر دلیلی که باشد موجب افزایش ابتلا به کرونا و میزان مرگ و میر خواهد شد، تاکید کرد: با رعایت دستورالعمل‌ها باید به دوره طلایی واکسیناسیون برسیم که این باعث بازگشت به کار، زندگی و اشتغال در چند ماه آینده و در نهایت تا آخر سال جاری خواهد شد.
معاون کل وزیر بهداشت و درمان با اشاره به آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: با وجود اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۵۸ به ۷۱ درصد رسیده، اما تا رعایت ۱۰۰ درصدی این پروتکل‌ها فاصله زیادی داریم.
وی اظهار داشت: هم‌اکنون رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی به حدود ۷۳ درصد افزایش یافته است و استان‌های سمنان، زنجان، قزوین و اردبیل جزو بالاترین استان‌ها در این زمینه هستند.
حریرچی بیان کرد: در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان‌های اردبیل، زنجان، قزوین، کرمانشاه، تهران، سمنان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان و فارس به حدود ۸۴ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که مردم این استان‌ها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه جدی دارند. معاون کل وزیر بهداشت و درمان گفت: آمار‌های ما نشان می‌دهد درصد موارد استفاده از ماسک نیز در اماکن عمومی به ۸۶/۷۱ درصد رسیده است.
وی اظهار داشت: با واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال شاهد کاهش مرگ و میر زیادی در کشور خواهیم بود و کاهش چرخه شیوع ویروس کرونا با واکسیناسیون بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور عملی خواهد بود.
وی افزود: هم‌اکنون ۱۲ هزار بیمار بستری به ۱۰ هزار نفر کاهش یافته و در هفته جاری نیز تعداد بیماران سرپایی ۱۳ درصد، بستری‌ها ۱۸درصد و مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا نیز ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است.
حریرچی تاکید کرد: تا زمانی که واکسیناسیون جمعیت ما به ۷۰ درصد برسد باید دستورالعمل‌ها را به دقت رعایت کنیم و مهم‌ترین راه مقابله با بیماری کرونا تا یک‌سال آینده تنها با واکسیناسیون عملی خواهد بود.

هیچ کس در امان نیست
در حالی که بیماری کرونا یک بیماری جهانی و فراگیر است و درگیری یک کشور با این بیماری به مثابه درگیر شدن دیگر کشور‌ها با آن است، متاسفانه انحصارطلبی در تزریق واکسن در کشور‌هایی با درآمد بالا سلامت جهانی را با مخاطره رو به رو کرده است. در همین زمینه وزیر بهداشت در چهارمین اجلاس وزرای بهداشت کشور‌های اکو عنوان کرد: امروز می‌بینیم که عبارت «هیچ کس در امان نیست تا همه درامان باشند» تنها در پشت در‌های بسته جلسات و کنفرانس‌ها باقی مانده است و در شرایط فعلی مصداقی ندارد. این وضعیت عملا معنای نابرابری را نشان می‌دهد، جایی که ۵۷ درصد از کشور‌ها با درآمد بالا واکسینه شده‌اند، در حالی که تنها کمتر از یک درصد از کشور‌های کم‌درآمد در برابر «کووید-۱۹» ایمن‌سازی شده‌اند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: همه‌گیری «کووید- ۱۹» اثبات کرد که برای تجارت، حمل‌و‌نقل و کسب و کار روزمره، باید همکاری عملی وجود داشته باشد و زیرساخت‌های بهداشتی، بویژه در میان کشور‌های عضو با ایجاد پروتکل‌های بین مرزی منحصر به فرد و امکان‌پذیر را تقویت کنیم. در ۱۷ ماه گذشته، بیماری همه‌گیر «کووید- ۱۹» جهان را بشدت فرا گرفت و درس‌هایی را در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی به ما داد که جوامع جهانی در مقابله با این بیماری همه‌گیر آمادگی لازم را ندارند. این ویروس آشکار کرد که جهان بیش از هر زمان دیگر به همکاری بین کشوری نیاز دارد و این همه‌گیری یک مشکل جهانی با یک راه‌حل جهانی است.

ورود ۵ واکسن ایرانی به کارآزمایی بالینی

با تلاش دانشمندان ایرانی هر روز خبر‌های خوشی از مراحل تولید و تزریق واکسن‌های ایرانی به گوش می‌رسد. بر اساس آخرین اخبار، طبق گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو ۵ واکسن ایرانی به کارآزمایی بالینی راه یافته است.
کیانوش جهانپور در این زمینه گفت: هم‌اکنون تولید ۵ واکسن وارد کارآزمایی بالینی شده که واکسن موسسه پاستور و گروه دارویی برکت به نتایج موفقیت‌آمیزی رسیده و انتظار داریم در روز‌های آینده با نتایج فاز سوم مجوز استفاده برای این واکسن‌ها صادر شود.
وی افزود: ما هم‌اکنون بیش از ۸۴ میلیون نفر جمعیت داریم و حداقل باید ۷۰ درصد جمعیت ما واکسینه شوند لذا با واکسیناسیون ۵۶ میلیون نفر باید ۱۲۰ میلیون دوز واکسن داشته باشیم. سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: برای واکسیناسیون هموطنان خود باید ۵۰ میلیون دوز واکسن ایرانی تولید شود و مابقی باید از طریق واردات تامین شود، لذا ممنوعیت واردات واکسن به کشور نخواهیم داشت.

۱۶۱ فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت
 
احتمال بروز موج پنجم کرونا در صورت انجام مسافرت‌ها
 
بعد از شرایط سخت و توفانی موج چهارم کرونا آمار متوفیان این ویروس منحوس در حال کاهش است. این در شرایطی است که آمار‌ها حکایت از افزایش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان مردم دارد و این موضوع تاثیر بسیاری بر روند نزولی میزان فوتی‌های کرونا داشته است. بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در کشور ۱۶۱ تن به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۰ هزار و ۴۸۸ نفر برسد. طی ۲۴ ساعت و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۲۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید - ۱۹» در کشور شناسایی شدند که هزار و ۵۲۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران «کووید - ۱۹» در کشور به ۲ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۴۴۳ نفر رسید و هم‌اکنون ۴ هزار و ۵ نفر از بیماران مبتلا به «کووید - ۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۳ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۸۷۹ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۳۰ هزار و ۱۱۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۹۹۶ دوز رسیده است. همچنین در حال حاضر ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از وطن امروز، تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۳۴۲۴۱، www.vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین