شعار سال: امروز یکی از مهمترین نیازهای بخش کشاورزی، عملیاتیسازی الگوی حکمرانی خوب و هوشمند کشاورزی است تا بخش کشاورزی با حداقل هزینههای مبادلاتی و ریسکهای تهدید و تحدیدکننده کشاورزی مدیریت شود. مدل موجود سرمایهگذاری کشاورزی پاسخگوی بخش کشاورزی نیست و بیش از توسعه، فقرزاست. به همین دلیل باید از مدلهای جدید مبتنی بر ویژگیهای جامعه روستایی برای توسعه سرمایهگذاری درونزای کشاورزی استفاده کرد.
تحول بنیادین در بخش کشاورزی نیازمند نفوذ دانش، توسعه سرمایهگذاری، استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی کشاورزی، قانونگذاری مطلوب مبتنی بر چالشها، استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان، هوشمندسازی کشاورزی و بازاریابی کشاورزی، سرمایهگذاری در تحقیقات بذر، سیاستگذاری صحیح و عملیاتی سازی کارآمد است که همه این موارد نیازمند تحول در ساختارها و نظام تصمیمگیری جامع و پشتیبان فکری و داده و اطلاعاتی تصمیم است.
بخش کشاورزی در دوره جدید مدیریتی نیازمند توان و دانش مدیریتی و اقتصادی لازم از یک سوی و از دیگر سوی، علاوه بر باور به استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی کشاورزی، توان همافزاسازی مجمع نخبگانی دانشی- علمی کشاورزی و نهادهای مدنی درون بخش کشاورزی است. تحول در سیاستها، ساختار و مدیریت کشاورزی یکی از مهمترین ارکان برونرفت از چالشهای بخش کشاورزی در بلندمدت است. این مهم نیازمند افرادی است که علاوه بر اشراف بر چالشها، ابزارهای سیاستی کشاورزی مبتنی بر ویژگی کشاورزی ایران را بشناسد و توان عملیاتیسازی آنها را با نوسازی ساختاری و مدیریتی کشاورزی داشته باشد. از این زاویه، وزیر و تیم مدیریتی آینده جهادکشاورزی باید.
۱. افرادی مسلط بر سیاستهای کشاورزی و منابع طبیعی و دارای دغدغه لازم باشند تا بتواند این بخش را به ریل توسعهای و کمک کننده به رشد اقتصادی بازگردانند.
۲. برای سه محور کلیدی امنیت زیستی، امنیت غذایی مردم و امنیت معیشتی کشاورزان به طور همزمان برنامه عملیاتی داشته باشند تا مدیریت پایدار بخش کشاورزی رُخ دهد.
۳. نگاه توسعهای و اقتصادی در برنامه آنها باید مبتنی بر نقشه راه عملیاتی باشد تا بتواند مسئلههای فراوری بخش کشاورزی قابل مدیریت در کوتاه مدت باشد.
۴. در راهبردها و برنامههای خود، بر مؤلفه پشتیبانی بخش خصوصی و نهادهای مدنی کشاورزی از تصمیمهای کشاورزی در سطح میدانی و عملیاتی تأکید بالایی داشته باشند تا از این طریق این نهادها مأموریت محور شوند و پاسخگو.
۵. از ظرفیت بالای قانون تعاون روستایی به ویژه در حوزه بازاریابی هوشمند محصولات کشاورزی استفاده حداکثری کرد تا سهم تولیدکننده از قیمت پرداختی توسط مصرف کننده حداکثر شود.
۶. فرصت یادگیری و نوآموزی مدیریت و سیاستهای کشاورزی را نخواهند داشت و باید توان لازم برای مدیریت ریسکهای کشاورزی را از زاویه استفاده از فرصتها، تبدیل تهدیدها به فرصت و جلوگیری از تبدیل فرصتها به تهدیدها داشته باشد، زیرا چالشهای کشاورزی و نیاز کشور به تأمین امنیت غذایی جدی است.
امید این که در چارچوب نگاه توسعهای نگاه مدیریت کشاورزی از سازمانی به نام جهادکشاورزی به سازمان بزرگ بخش کشاورزی تغییر یابد و کلیه سیاستها در مسیری هدایت شود تا بتوانند ارزش افزوده و سرمایه اجتماعی متناسب با ظرفیت و داشته های بخش کشاورزی تولید شود.
محمد قربانی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد
پایگاه تحلیلی خبری شعارسال برگرفته از کانال تلگرامی معجزه توسعه