پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴

قیمت خوروهای چینی در ایران و کشورهای دیگر

قیمت گذاری کراس اوور جدید کی ام سی K۷ کرمان موتور به میزان ۹۵۰ میلیون تومان و چری تیگو ۸ شرکت مدیران خودرو بیش از یک میلیارد تومان نشان می دهد که بازار انحصاری ایران را باید بهشت مونتاژکاران دانست.
شعارسال: شرکت کرمان موتور قیمت کراس اوور KMC K ۷ (کی ام سی) یا k ۷ را ۹۵۰ میلیون تومان معادل بیش از ۴۳ هزار دلار اعلام کرده است که نشان می‌دهد بازار انحصاری خودرو، ایران را باید بهشت مونتاژکاران تبدیل کرده است.

شاید اگر رقیب نزدیک این مدل یعنی فیدلیتی محصول بهمن موتور با ۶۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری نشده بود، شاهد افزایش‌های متوالی قیمت نجومی کنونی هم در فروش‌های آتی کرمان موتور می‌بودیم، اما در شرایط کنونی و با قیمتگذاری رقابتی رقیب، این احتمال را باید منتفی دانست.

مدل K ۷ در کشور چین از ۱۲۶۹۶ دلار یا ۲۷۹ میلیون تومان تا ۱۶۹۳۸ دلار یا ۳۷۳ میلیون تومان قیمتگذاری شده است که در مقایسه با قیمتگذاری کرمان موتور نشان دهنده حقایق زیادی است. ناگفته نماند که قطعات این خودرو‌ها با تعرفه میانیگن کمتر از ۲۰ درصد وارد کشور می‌شود و نه تعرفه ۱۳۰ درصدی موثر واردات خودرو و این قیمتگذاری نجومی به منطق بازار ارتباطی ندارد و به بازار انحصاری خودرو باز می‌گردد که به بهانه حمایت از تولید داخل، ضمن تقدیم کردن هزاران میلیارد تومان سود بادآورده به مونتاژکاران؛ خیابان‌های ایران را حقیرانه کرده و مردم را با سوار شدن بنجل‌های بی کیفیت ۳ دهه گذشته تحقیر کرده است.

قیمت و رقبا

چری تیگو ۸ هم محصول جدید شرکت مدیران خودرو به عنوان یک کراس اوور میان سایز نسبتا لوکس در بازار نیز به زودی روانه بازار می‌شود. گفته شده احتمالا چری تیگو ۸ با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید که قیمت گذاری آن هم شبیه به محصول جدید کرمان موتور حدود ۳ برابر قیمت این خودرو‌ها در بازار چین است. حال آنکه این خودرو‌ها اغلب به دلایل متعدد حین مونتاژ در داخل ایران نسبت به نسخه‌های اصل چینی به مراتب از کیفیت مونتاژی پایین‌تر برخوردار بوده و اقلامی هم از آن‌ها کم شده یا با کیفیت پایین تری در خودرو‌های مونتاژ داخل استفاده می‌شود که بعضا در تولیدات قبلی این شرکت‌های داخلی معایبی دیده شده که در نسخه‌های وارداتی از چین مشکلات فنی و مونتاژی کمتری دیده می‌شود.
قیمت خوروهای چینی در ایران و کشورهای دیگر

دوگانگی در تولید و قیمت گذاری خودرو‌های تولید داخل و مونتاژی چینی همه را سردرگم کرده است. از طرفی مشخص نیست قیمت گذاری این گونه خودرو‌های مونتاژی چینی بر چه اساس صورت می‌گیرد که قیمت تولیدات این شرکت‌ها در بازار بعضا تا ۱۵۰ میلیون تومان از قیمت کارخانه ارزانتر است و شرکت‌های تولید کننده با ترفند‌هایی مانند فروش اقساطی با پیش پرداخت و سود‌های متنوع در بازار به سختی در پی مشتری هستند. حال آنکه برعکس آن‌ها برای خرید تولیدات دو خودرو ساز داخلی صف‌های میلیونی تشکیل شده و قیمت آن‌ها در بازار تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان گرانتر از قیمت کارخانه است و در دعوای خودروسازان داخلی با مسئولان قیمت گذار بر سر قیمت گذاری خودروی تولید داخل بیش از همه به مصرف کنندگان واقعی در بین مردم صدمه وارد کرده است.

ناگفته نماند که در قیمت بالای یک میلیارد تومان انواع دست دوم شاسی بلند‌های ژاپنی نظیر نیسان ایکس تریل یا محصولات کره‌ای همچون هیوندای سانتافه موجود هستند؛ بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم که درنهایت مدیران خودرو چه قیمتی را برای تیگو ۸ در نظر می‌گیرد و آنگاه می‌توان نسبت به سرنوشت این خودرو و خودرو تولیدی کرمان موتور در بازار تحلیل و ارزیابی دقیق‌تری انجام داد.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری رادار اقتصاد، تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۴۰۷، radareghtesad.ir.
خبرهای مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین