شعار سال: سیدجواد حسینی در آیین نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی در مدرسه نابینایان شهید محبی شهر تهران افزود: موضوع مهمی که در سال جدید باید مورد توجه قرار بگیرد بازگشت تدریجی دانش آموزان به آموزشهای حضوری در مدارس است، اظهار داشت: این موضوع باید با همکاری کامل معلمان، مدیران و خصوصا خانوادهها و جامعه و محقق شود. استراتژی آموزش و پرورش بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت دانش آموزان و ارائه آموزشهای ترکیبی است.
وی با بیان چرایی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو اظهارداشت: کرونا شرایط مبهم و ناخواستهای را ایجاد کرد و اولین مکانی که تحت تاثیر قرار گرفت، مدارس بودند که تعطیل شدند. شرایط کرونایی نظام تعلیم و تربیت را به ناچار به سمت آموزشهای مجازی و از راه دور سوق داد و اولین آسیب آموزشهای مجازی افت کیفیت نظام یاددهی و یادگیری بود و این افت کیفیت هم در نظام جهانی و هم در کشورمان مشهود بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نتایج تمام مطالعات نشان میدهد نظام یاددهی و یادگیری که اساس توسعه هر جامعه است با صدمه و لطمه جدی مواجه شده است و این موضوع ضرورت بازگشایی مدارس را بیش از هر زمان دیگری روشن میکند. تعطیلی مدارس موجب گسترش و تعمیق بی عدالتی شده است، آموزشهای مجازی و در خانه ماندن سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داده است.
حسینی با بیان ۱۰ اصلی که باید در بازگشایی مدارس و آموزشهای حضوری در کنار سایر آموزشها رعایت شود گفت: اولین اصل بازگشایی مدارس به صورت تدریجی است و تدریجی بودن به مفهوم این است که از اول مهر نه مدارس صد درصد حضوری است و نه صد درصد مجازی بلکه بر اساس اطلس یادگیری آموزشها ترکیبی خواهد بود. دومین اصل بازگشایی مدارس، آموزشها با توجه به شرایط منطقه، مدرسه، کلاس و پایه اقتضایی است.
وی سومین اصل را آموزشهای ترکیبی دانست و ادامه داد: تقدم ذاتی سلامت اصل چهارم بازگشایی مدارس است بر همین اساس واکسیناسیون ۹۰ درصد معلمان انجام گرفته است و دانش آموزان نیز در اولویت واکسیناسیون قرار دارند، ارتقای کیفیت، تفویض اختیار به شورای مدرسه و منطقه، عدالت بویژه توزیع عادلانه امکانات دیجیتالی، اقناع سازی، حفظ تجربه دوران کرونا بویژه استفاده از شبکه شاد، حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه تنش اصول پنجم تا دهم بازگشایی مهری باشکوه است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در آغاز مهر، ۵۸ پروژه در آموزش و پرورش استثنایی افتتاح یا کلنگ زنی میشود، گفت: از این تعداد ۴۶ پروژه افتتاح و ۱۲ پروژه نیز با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان کلنگ زنی خواهند شد. در طول دو سال گذشته ۱.۵ متر مربع به سرانه فضای آموزشی دانش آموزان استثنایی کل کشور و ۲.۵ متر مربع به فضای آموزش و پرورش استثنایی مناطق محروم اضافه شده است.
حسینی با بیان اینکه در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان از سوی مجلس جهت تامین تجهیزات توانبخشی، ورزشی و آموزشی به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یافته است گفت: در سال جاری در کنار اطلس یادگیری، اطلس توانبخشی نیز برای تمامی مدارس استثنایی تدوین شده است.
وی تدوین بستههای تحولی را گامی برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: در سال جاری سه بسته تحولی آموزشهای خانواده محور، بازی و ورزشهای نشاط آفرین و توسعه کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.
مهر نقطه عزیمت تمدن سازی و جامعه پروری است
وی با بیان اینکه مهر نقطه آغاز عزیمت تمدن سازی و جامعه پروری است، افزود: ما در جامعه موضوعی مهمتر از تعلیم و تربیت، کارگزارانی مهمتر از معلم برای تحول، سرمایههای مهمتر از دانش آموزان و سازمانی مهمتر از مدارس برای تحول نداریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بدون تردید نهاد تحول و توسعه یک جامعه نهاد آموزش و پرورش است، گفت: بدون شک سازمان تحول در جامعه مدرسه، واحد تحول کلاس درس و کارگزار تحول معلمان هستند و لذا به حق میتوان ادعا کرد که حد یک جامعه را حد آموزش و پرورش و معلمان آن جامعه تعیین میکنند، هیچ جامعهای از حد مدارس و معلمان خود بالاتر نخواهد رفت و میزان الحراره جامعه معلمان و مدارس هستند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در سال جاری آغاز مهر و بازگشایی مدارس با دو تقارن مهم و یک مساله محوری روبه رو است، اظهار داشت: اولین مناسبت که با مهر امسال و بازگشایی مدارس تقارن یافته اربعین حسینی است و همه ما میدانیم که موضوع امام حسین (ع) و جریان تاریخی کربلا و حادثه عاشورا به درستی از گذر عصرها و نسلها و از مرزهای جغرافیایی عبور کرده است، عاشورا و کربلا مدرسهای تمام ساحتی است که الگوی خوب و جامعی برای مسیر تعلیم و تربیت است.
وی افزود: شرکت حدود یک میلیون رزمنده معلم و دانش آموز و تقدیم بیش از ۴۰ هزار شهید و تعداد زیادی جانباز و آزاده گواه و شاهد این ادعا است. جریان کربلا و دفاع مقدس دو منبع پایدار و الهام بخش برای تعلیم و تربیت تمام ساحتی دانشآموزان و نظام تعلیم وتربیت میباشند و نظام تعلیم و تربیت از این دو مدرسه مانا و پایدار یعنی مدرسه کربلا و دفاع مقدس باید حداکثر استفاده را ببرد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۴۸۳۷۲۲، www.irna.ir