پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۷۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۲
شماری از سمن‌های محیط‌زیست استان اصفهان در این نامه از معاون دادستان کل کشور رسیدگی فوری و لازم دستگاه قضا در پیشگیری از فاجعه زیست محیطی ناشی از فرونشست زمین را خواستار شده اند و بر تعقیب کیفری متهمان ناقض حقوق عامه تاکید کرده اند.

  شعار سال:فعالان محیط‌زیست اصفهان در نامه‌های خواستار رسیدگی قوه‌قضائیه به مساله فرونشست زمین در این استان شدند.
 
شماری از سمن‌های محیط‌زیست استان اصفهان در این نامه از معاون دادستان کل کشور رسیدگی فوری و لازم دستگاه قضا در پیشگیری از فاجعه زیست محیطی ناشی از فرونشست زمین را خواستار شده اند و بر تعقیب کیفری متهمان ناقض حقوق عامه تاکید کرده اند.
 
در بخشی از این نامه آمده است:
 
عدم جریان دائمی رودخانه زاینده رود، استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی و افت شدید سطح ایستایی از عمده‌ترین دلایل گسترش پدیده فرونشست در دشت اصفهان- برخوار و فراتر از آن سراسر استان اصفهان است به طوری که علاوه بر خسارت وارده بر محیط‌زیست، کشاورزی، صنعت و ابنیه از جمله آثار تاریخی که بخشی از هویت و شناسنامه ملی ما می‌باشد، حیات جمعیت ۲.۵ میلیون نفری کلانشهر اصفهان را به شدت در معرض خطر قرار داده است.
 
این مخاطرات مهیب با پایش‌های گوناگون از قبیل GPS و تصاویر ماهواره‌ای که سازمان زمین شناسی کشور با همکاری سازمان‌ها و مراکز متولی و مسئول پایش فرونشست انجام داده و نتایج اطلاعات شبکه GPS شهرداری نیز آن را تأیید می‌کند، به ثبت رسیده‌اند.
 
در بخش پایانی نامه خطاب به دستگاه قضا آمده است:
 
نظر به اینکه مسئولیت برنامه‌ریزی و اجرای تدابیر پیشگیرانه در این مورد با دولت و احیای حقوق عامه از مسئولیت‌های قوه قضائیه است... «مسئله فرونشست زمین در اصفهان را با توجه به عوارض غیرقابل جبران آن، مورد پیگیری قرار داده و ضمن تعقیب کیفری متهمان ناقض حقوق عامه، دستور اقدامات عاجل لازم را جهت پیشگیری از افزایش بیشتر فرونشست» صادر فرمایید.
 
تداوم خشکسالی، کاهش بارندگی‌ها و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در دهه‌های اخیر باعث شد تا از حدود ۶۰۰ دشت کشور بیش از ۴۰۰ دشت در شرایط بحرانی فرونشست زمین قرار گیرند و استان‌های اصفهان، فارس، کرمان، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی در صدر مناطق دارای بیشترین تعداد دشت ممنوعه از نظر برداشت منابع آبی هستند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما  ، تاریخ انتشار:  13 مهر  1400، کدخبر: ، www.iribnews.ir،3239577

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین