پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۱۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه معنی وحدت کوتاه آمدن از اعتقادات نیست و ما از غدیر عقب نشینی نمی‌کنیم، گفت: خداوند در قرآن فرموده وحدت داشته باشید و امام صادق (ع) هم فرمودند در نماز جماعت اهل‌سنت شرکت کنید و به عیادت مریض‌های آن‌ها بروید.
شعار سال: حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر آیه ۲۰۷ سوره بقره اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید برخی از مردم جان خود را به خاطر رضایت خدا می‌فروشند و فدا می‌کنند و بیشتر مفسران شیعه و سنی نوشته‌اند که این آیه درباره امیرالمؤمنین (ع) نازل شده است.

وی با بیان اینکه در شب هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه کفار مکه قصد ترور ایشان را داشتند، افزود: در این شرایط امیرالمؤمنین جای پیامبر (ص) خوابیدند تا پیامبر (ص) بتوانند ار دست کفار فرار کنند و سپس این آیه نازل شد و همه مفسران شیعه و اکثر مفسران اهل سنت می‌گویند که این آیه پس از این واقعه نازل شده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ابن ابی الحدید از دانشمندان اهل سنت می‌گوید این آیه را انکار نمی‌کند مگر اینکه کافر و یا دیوانه باشد و غزالی می‌گوید این آیه راجع به علی بن ابیطالب علیه السلام نازل شد در شبی که در رختخواب پیامبر (ص) خوابیدند و بسیاری از تفاسیر اهل سنت که مرحوم علامه امینی در جلد دوم الغدیر آن‌ها را بیان کرده است تأکید دارند که این آیه در رابطه با امیرالمؤمنین (ع) است و حتی آورده‌اند که خدا پس از این جریان به ملائکه مباهات کرد.

وی گفت: امویان از اول دنبال این بودند که فضایل امیرالمؤمنین (ع) در جامعه فراموش شود و افرادی مانند ثمره بن جندب ۴۰۰ هزار درهم از معاویه پول گرفت که برخی آیات قران را جور دیگری معنا کند و درباره این آیه گفته است که این آیه مربوط به ابن ملجم است و خیلی از شأن نزول آیات را تغییر دادند و برای جایگاه اصلی آیات مشابه‌سازی می‌کردند و معاویه به این افراد پول می‌داد.

رفیعی با بیان اینکه هیچ کسی نمی‌تواند تاریخ را انکار کند، افزود: اگر کسی بی‌طرف جهاد‌های امیرالمؤمنین (ع) را ببیند و جهاد بقیه افراد را هم ببیند می‌بیند که در تمام جنگ‌ها امیرالمؤمنین (ع) وسط میدان بودند و جان خود را برای رضای خدا به خطر می‌انداختند و از پیامبر (ص) دفاع و در حقیقت جان خود را برای حفظ جان پیامبر (ص) ایثار می‌کردند.

وی با بیان اینکه ایثار از انفاق بالاتر است، گفت: ما چند نوع ایثار داریم که یکی ایثار مالی است مانند حضرت خدیجه سلام الله علی‌ها که مال خود را ایثار کردند و خودشان در شعب ابیطالب روی خاک می‌خوابیدند یا مردم مدینه وقتی مهاجران از مکه آمدند خانه‌های خود را نصف کردند و یا بخشیدند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: یک نوع دیگر ایثار، ایثار جان است مانند شهدا که جان خود را در راه خدا ایثار کردند و در این آیه هم خداوند می‌فرماید امیرالمؤمنین جان خود را فدا کردند که پیامبر (ص) زنده بمانند و این یک ارزش عالی است.

وی در تفسیر آیه ۲۰۸ سوره بقره پیام این آیه را وحدت مسلمانان دانست و گفت: بیش از یک میلیارد و نیم مسلمان در جهان هستند و اکثر مسلمانان هم در غرب آسیا و شمال آفریقا زندگی می‌کنند، اما متأسفانه جنگ‌های زیادی بین مسلمان اتفاق می‌افتد.

رفیعی با بیان اینکه مسلمانان باید وحدت داشته باشند و نگذارند مستکبران بر آن‌ها سلطه داشته باشند و آن‌ها را به جان هم بیندازند، افزود: قرآن می‌گوید با مشرکان بی‌آزار دوست باشید و با اهل کتاب که خدا را قبول دارند بر سر کلمه الله متفق شوید آنگاه ما که همه مسلمان هستیم چرا باید انقدر با هم جنگ داشته باشیم.

وی تصریح کرد: معنی وحدت کوتاه آمدن از اعتقادات نیست و ما از غدیر عقب نشینی نمی‌کنیم و یک دقیقه هم سقیفه را قبول نداریم و بدئت می‌دانیم، اما وقتی ما میدانیم که توهین به مقدسات دیگران باعث اختلاف و جنگ می‌شود نباید به مقدسات همدیگر توهین کنیم و عواطف و احساسات دیگران را علیه خود تحریک کنیم.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: به قرآن که مراجعه می‌کنیم خداوند می‌فرماید وحدت داشته باشید؛ به روایات که مراجعه می‌کنیم امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند در نماز جماعت اهل سنت شرکت کنید و به عیادت مریض‌های آن‌ها بروید؛ به سیره اهل بیت (ع) که مراجعه می‌کنیم هم می‌بینم که امام عسکری (ع) در سامرا با اهل سنت زندگی می‌کردند و سیره علمای بزرگ هم همینطور است و از طرف دیگر دشمن ما هم می‌گوید برای ما شیعه و سنی فرق ندارد پس وحدت چه از نظر شرعی و چه از نظر عقلی لازم است.

وی خاطرنشان کرد: ما پیرو سرسخت امیرالمؤمنین (ع) هستیم و ذره‌ای از اعتقاد خود کوتاه نمی‌آییم، اما کلیپ سازی و جلسه سازی به عنوان تبری جایز نیست و اگر خون یک مسلمان به خاطر این اقدامات ما ریخته شود ما مسئولیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۲۴۷۵۸۰، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
0
وحدت به معنای اتحاد هست چرا باید عقب نشینی کنیم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین