پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۷۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
با توجه به داده‌های میدانی و سیاسی که از گذشته تاکنون در مورد کردهای عراق وجود دارد، به نظر می‌رسد که بعد از آزادسازی موصل احتمال این‌که جناح های مختلف در عراق و به خصوص کردها اقدام به یک مدل سهم‌خواهی نامحسوس کنند، وجود دارد.

شعار سال: «محمد علی حکیم» مدیر خبرگزاری النخیل عراق با اشاره به اقدام‌های پیش مرگه‌های کرد در عملیات موصل و پس از آن فعالیت‌های مقام‌های اقلیم کردستان در ساختار سیاسی عراق عنوان کرد: کردها سعی می‌کردند پس از آزادسازی هر نقطه‌ای در موصل آنجا را در اختیار خود بگیرند که بنا بر سخنرانی و موضع‌گیری «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق و تصمیم‌های کلی سیاستمداران این کشور، تحقق این موضوع چندان محتمل نیست. دولت عراق رسماً به آنها گفته است به پست‌هایی که به کردها داده‌ایم، بسنده کنید. پست‌هایی مانند معاون رئیس‌جمهور، معاون نخست‌وزیر، معاون رئیس پارلمان، برخی وزارتخانه‌ها و نمایندگانی که در پارلمان حضور دارند و گرنه تمامی آن چیز که به آنها داده شده است را از دست می‌دهند.

قوی‌ترین جبهه کردها در عراق حضور دارند اما متاسفانه آنها به یاد ندارند که در زمان صدام چه جایگاهی در عراق داشتند. از طرفی دیگر باید توجه داشت که این طیف تنها با ما شریک دیناری هستند. به گونه‌آی که آنها نفت خود را صادر می‌کنند و تمامی درآمد حاصل از آن را در خزانه اقلیم کردستان ذخیره می‌کنند و از حکومت عراق هم حدود ۱۷ درصد درآمد حاصل از فروش نفت را دریافت می‌کنند اما همچنان ناراضی هستند. از این منظر و اگر بخواهیم در مورد عملیات آزادسازی موصل صحبت کنیم، باید بگوییم که دولت عراق از حضور کردها در عملیات آزادسازی استقبال کرد اما بگوییم هر نقطه‌ای را که آزاد کردیم متعلق به ما است به نظر درست نمی‌آید و در چارچوب طرح تجزیه عراق قلمداد می‌شود.

قبل از عملیات موصل شاهد ورود مسعود بارزانی به بغداد بودیم. بارزانی انتظار داشت که حیدر العبادی برای دیدار با وی به اقلیم برود اما در نهایت آنها متوجه شدند که احترام نخست‌وزیر در بغداد است نه در اقلیم کردستان. نهایتاً شاهد بودیم بارزانی وارد بغداد شد و در مورد حضور پیش‌مرگه‌های کرد در عملیات آزادسازی موصل آخرین جمع‌بندی‌ها را صورت دادند. در آنجا هم گفته می‌شود که در خصوص سهم‌خواهی کردها در عملیات موصل بحث به وجود آمده اما حکومت عراق اعلام کرده بود که کردها درآمد فروش نفت خود را به خزانه عراق برگردانند و درمقابل دولت حاکم بر بغداد حقوق تمامی افراد پیش‌مرگه و وزارت‌های اقلیم کردستان را پرداخت می‌کند ولی شاهد بودیم که آنها این موضوع را قبول نکرده و حتی رئیس ارکان اقلیم کردستان در گذشته اعلام کرده بود که اقلیم کردستان یک جغرافیای جدای از عراق است که این موضوع را می‌توان یک نوع تفرقه‌اندازی به حساب آورد.

با نگاهی به موقعیت جغرافیایی اقلیم کردستان باید بگوییم که این نقطه بین چهار کشور تحت محاصره است از این منظر تنها کریدور ورودی و خروجی این نقطه از طریق زمین و هوا خواهد بود از این جهت بارها به آنها اعلام شده است که برای اعلام استقلال دارای شرایط مفید جغرافیایی نیستید وگرنه جلال طالبانی بر این موضوع تاکید داشت.

بنابراین و با توجه به داده‌های میدانی و سیاسی که از گذشته تاکنون در مورد کردهای عراق وجود دارد، به نظر می‌رسد که بعد از آزادسازی موصل احتمال این‌که جناح های مختلف در عراق و به خصوص کردها اقدام به یک مدل سهم‌خواهی نامحسوس کنند، وجود دارد. عده‌ای بر این عقیده‌اند که سخنان و ارتباط‌های بارزانی و العبادی مانع رخ دادن چنین بحثی خواهد شد اما نباید فراموش کرد که نیروهای اقلیم کردستان که در موصل عمل می‌کنند تحت حمایت آمریکا بوده‌اند و به نوعی با سیگنال مثبت آنها به میدان آمدند لذا می‌بایست تحرکات جناح‌های حاضر در عملیات موصل به صورت رسمی زیر نظر گرفته شود تا خروجی امن آن قبل از هرگونه اقدام مشخص شود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 23 آبان 1395، کد مطلب: 428304 www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین