یک زمانی بر شیوه هزینه کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی خرده میگرفتیم که چرا برای غذای سگ، واردات دسته بیل و سنگ پا، واردات مربا و مواردی همانند باید هزینه شود. اما امروز با بحث تهاتر بدهیهای نفتی دقیقا داریم همان کار را میکنیم. سوال این است که چرا در تهاتر بدهی، لیست اولویتهای مورد درخواست را به طرف خارجی نمیدهید که آن را برای کشور تهیه کند و ارسال نماید؟ فروش نفت که همراه با انواع تخفیفها صورت پذیرفته است (با یک جمله کشککی محرمانه حتی نمیتوان فهمید که وزارت نفت چه خاکی بر سر ما میریزد یا چه تاجی روی سر ما میگذارد؟)، پول نفت که بلوکه شده و سد منفعت ایجاد کرده است. حالا طرف مقابل کالایی که باید بفروشد و ۳۰ درصد سود فروش هم دارد را بر ما تحمیل میکند؟ واقعا این چه بدبختی است که گریبان این کشور را از شدت جهل مدیریتی گرفته است. خواهش مستقیم از مقام معظم رهبری برای صدور دستور بررسی امور توسط نهادهای نظارتی را داریم. خاضعانه عرض میشود که سو مدیریت نامدیران، کشور را به تاراج بیگانه گذاشته است حضرت آقا.
شعار سال: مدتی است خبر تهاتر نفت ایران با کالاهای مختلف منتشر میشود. عجیبترین خبر در این زمینه هم تهاتر نفت ایران با پشم مغولستان بود. حالا باید دید اینبار سریلانکا در ازای بدهیهای نفتی که به ایران دارد چه کالاهایی را تهاتر میکند؟
صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای چای شمال در این خصوص گفت: بنابر آخرین آمار بدهی نفتی سریلانکا مربوط به ۱۲ سال پیش است که طبق مذاکرات صورت گرفته قرار است، تهاتر شود.
او ادامه داد: سریلانکا در ازای بدهی که به دولت ایران دارد، قرار است هفت قلم کالا از جمله چای دهد که با این وجود تجار پول را به بانک مرکزی میدهند.
حسنی گفت: بنابر آمار ۲۶ درصد چای مورد نیاز از سریلانکا وارد میشود که با این وجود میزان واردات و صادرات چای تغییری نخواهد داشت.
به گفته این مقام مسئول، سالیانه ۶۰ تا ۷۰ هزار تن چای وارد میشود که هند مقام نخست، سریلانکا مقام دوم و امارات مقام سوم را داراست.
مدیر اجرایی سندیکای چای شمال گفت: در ازای بدهی نفتی تنها یک قلم کالا نیست، بلکه هفت قلم کالا تهاتر میشود.
تهاتر نفت با قطعات مترو
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه نیز پیش از این درخصوص یک تهاتر دیگر با نفت ایران گفته بود: اخیرا شهردار تهران با رئیس جمهور دیداری داشتند. در این جلسه وعده داده شد با بروزرسانی و تعمیر مترو تهران بدهی انباشته شده برای حمل و نقل عمومی از جمله مترو از محل تهاتر نفت تامین تا مشکلات برطرف شود.
مهدی شایستهاصل توضیح داد: برای خرید قطعه مترو، نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان داریم و به غیر از آن اکنون بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان منابع برای بروزرسانی ناوگان نیاز است.
او ادامه داد: در گذشته برای نوسازی و بروزرسانی واگن مترو تهران با مالزی قرارداد داشتیم که این قرارداد هم در حال پیگیری است.
این مقام رسمی درباره چرایی مذاکره با چین گفت:، چون در ابتدای ساخت مترو ایران قراردادی با شرکت چینی داشتیم، تصمیم گرفتیم برای بروزرسانی و تامین قطعات دوباره از این کشور کمک بگیریم. امیدواریم با بروزرسانی مترو تهران رضایت شهروندان پایتخت و حومه تامین شود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰، tejaratnews.com