پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۳۶۸۹۴۸
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
نبود نظارت باعث شده تا مستاجران برای دریافت وام سرگردان باشند؛ وامی که در اوضاع آشفته مسکن برای کمک به مستاجران تعیین شده، اما به نظر می‌رسد ادامه و نظارتی بر آن نیست و به نوعی حرکتی نمایشی بوده است. رفتار بانک‌ها نوعی بی اخلاقی به حساب می‌آید چرا که در سامانه چگونگی تشکیل و پذیرش پرونده در بانک اعلام می‌شود و بعد از گذشت زمان، بانک می‌تواند رد درخواست دهد و در سامانه بنویسد که به دلیل عدم حضور متقاضی در موعد تعیین شده در خواست متقاضی رد شده است.
شعار سال: در دو سال اخیر افزایش قیمت ارز، کاهش ارزش پول ملی، کمبود تولید مسکن، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و. موجب افزایش قیمت در مسکن شده است.

افزایش قیمت مسکن در کشور به حدی بود که بسیاری از مالکان دست به کار شدند و به دلیل بالا رفتن ارزش دارایی شان اجاره واحد‌های مسکونی شان را بالا بردند تا بتوانند از این طریق سودی نسبت به ارزش دارایی شان کسب کنند؛ گرچه دولت برای مهار این افزایش قیمت در اجاره خانه تلاش کرد تا به بهانه کرونا تنها ۲۵ درصد افزایش قیمت را اعمال کند، اما این راه نیز بی نتیجه ماند و قیمت اجاره خانه سر به فلک کشید، دولت گذشته در اقدام بعد برای اینکه رفاه حال مستاجران را فراهم کند وام‌هایی با سود اندک را در اختیار آن‌ها قرار داد؛ اما این روز‌ها با تغییر دولت دیگر خبری از ارائه آسوده این وام‌ها نیست و مستاجران با مشکلات ریز و درشت برای بهره مندی از این تسهیلات مواجه هستند.

اقدام عجیب یک بانک دولتی در ارائه وام مستاجران

علی آبشناس یکی از مستاجران ساکن تهران گفت: متاسفانه نبود نظارت باعث شده تا مستاجران برای دریافت وام سرگردان باشند؛ وامی که در اوضاع آشفته مسکن برای کمک به مستاجران تعیین شده، اما به نظر می‌رسد ادامه و نظارتی بر آن نیست و به نوعی حرکتی نمایشی بوده است.

وی که دل پری از خدمات بانکی برای ارائه تسهیلات مستاجران دارد، افزود: با اعلام سامانه وام ودیعه مسکن برای دریافت وام بعد از ثبت نام در سامانه و گذشتن از هفت خوان پر شدن اعتبارات وام در بانک‌های دیگر، بانک ملی را تعیین کردم و اقدام به تشکیل پرونده و مدارک مورد نیاز کردم و نزدیک به یک ماه منتظر تماس بانک مورد نظر ماندم.

آبشناس ادامه داد: با اتمام زمان اعلام شده برای ثبت نام در اول دی ماه وارد سامانه شدم مرحله «پذیرش بانک» برای بنده ثبت شده بود، اما در تماس با بانک مورد نظر اعلام شد که بخشنامه‌ای صادر شده که وام مستاجران به متقاضیان پرداخت نشود و نکته جالب توجه این بود که درخواست ثبت و تایید شده بنده رد اعلام شده است.

این مستاجر تهرانی خاطر نشان کرد: حضوری به بانک مراجعه کردم و رئیس شعبه بانک بخشنامه را نشان داد که در آن نوشته شده بود: نسبت به رد درخواست ثبت نام کنندگان وام ودیعه اقدام شود.

وی اظهار داشت: زمانی که پیگیر موضوع شدم؛ وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که وظیفه ما سامانه و هماهنگی هست و بخش وام مربوط به بانک مرکزی است و بانک مرکزی علت را تخصیص اعتبار کم نسبت به حجم بالای ثبت نام شده‌ها اعلام کرد و راه حل را منوط به تخصیص اعتبار از طرف ستاد کرونا دانست.

آبشناس گفت: سوال‌های بی جوابی که در سامانه اعلام شده باعث سرگردانی شده است؛ به طوری که سامانه در قسمت سوال و جواب فقط یک جواب ارسال می‌کند:"به دلیل حجم بالای پیام‌ها امکان پاسخگویی در این زمان وجود ندارد؛ لطفا بعدا تلاش نمایید. "علاوه بر این شماره تماس‌های اعلامی یا مشغول است و یا جوابدهی ندارد.

آن طور که این شهروند عنوان کرد: مگر ستاد کرونا، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی زیر مجموعه دولت نیستند که این ناهماهنگی وجود دارد.

وی تصریح کرد: رفتار بانک‌ها نوعی بی اخلاقی به حساب می‌آید چرا که در سامانه چگونگی تشکیل و پذیرش پرونده در بانک اعلام می‌شود و بعد از گذشت زمان، بانک می‌تواند رد درخواست دهد و در سامانه بنویسد که به دلیل عدم حضور متقاضی در موعد تعیین شده در خواست متقاضی رد شده است.

آبشناس اظهارداشت: درخواست بنده بعد از ثبت و تایید رد می‌شود و قید شده که به دلیل عدم حضور متقاضی اعلام شد و وقتی از بانک این موضوع را پیگیر شدم عنوان کردند که به علت نداشتن اعتبار کلیک پذیرش را برداشتیم؛ سامانه‌ای که تایید می‌کند، اما بعد از تمام شدن مهلت قانونی می‌شود رد درخواست داد؟ این چه معنایی دارد! آیا این شبهه پیش نمی‌آید که خدای ناکرده بانک اعتبار تخصیص داده شده را می‌تواند با تایید بگیرد و بعد با رد درخواست، وام ۱۲ درصدی را به صورت درصد ۱۸ به فرد دیگری اختصاص دهد؟

ضمانت‌های عجیب و غریب

یکی از شهروندان تهرانی که از شعبه بانک آینده در میدان المپیک در محدوده غرب تهران توانسته وام مسکن خود را دریافت کند گفت: اگر نیازی فوری به پول برای ودیعه مسکن ام نداشتم به هیچ عنوان حاضر نبودم این پروسه را سپری کنم.

وی افزود: سالیان سال است که در این شعبه حساب بانکی دارم و فعالیت‌های بانکی ام در این شعبه انجام می‌شود؛ اما وقتی در خواست وام از بانک را در سامانه ثبت کردم و به بانک مراجعه کردم با روند بسیار پیچیده‌ای مواجه شدم، این در حالی بود که مدیر بانک و کارکنان بانک در جریان این قرار داشتند که بنده مشتری دائمی بانک هستم؛ اما باز هم روند عجیبی را برای دریافت وام به من ارائه کردند.

او که خود را رحیم معرفی کرد، در ادامه صحبت هایش گفت: دو ضامن بازنشسته برای دریافت وام آوردم که هر کدام باید حسابی نزد این بانک داشته باشند کسر از حقوق این دو نفر را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کردم، همچنین کلی از مدارک مورد نیاز دیگر را ارائه دادم، اما در دقیقه ۹۰ عنوان کردند باید ضامن دیگری بیاورم، بعد از کلی خواهش و تمنا موافقت کردند که جواز کسب نیز برای سومین ضامن امکان پذیر است.

این شهروند تهرانی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه سرعت ارائه پرداخت وام به چه شکل بوده است؟ پاسخ داد: خوشبختانه کمتر از یک هفته پول وام به حسابم واریز شد و روند طولانی در این زمینه به وجود نیامد.

نتوانستیم وام دریافت کنیم

در این میان علیرضا یکی از شهروندان تهرانی که ساکن خیابان آیت الله کاشانی میدان صادقیه است، دل پری از دریافت وام مستاجران دارد، گفت: بعد از اینکه در سامانه ثبت نام کردم بانکی که روبه روی پمپ بنزین خیابان آیت الله کاشانی بود انتخاب کردم، بعد از مراجعه به بانک با خبر شدم روند دریافت این تسهیلات بسیار پیچیده است.

وی ادامه داد: متصدی بانک عنوان کرد باید دو ضامن کسر از حقوق ارائه دهم؛ باتوجه به اینکه مادرم سرپرست خانواده هست و حقوق بازنشستگی پدرم را دریافت می‌کند و پدر بزرگ ام نیز بازنشسته هست اقدام به تهیه کسر از حقوق این دو ضامن شدم، اما بانک گفت باید ضامن‌ها هر دو کارمند رسمی دولت باشند.

علیرضا خاطرنشان کرد: متاسفانه در دوستان، آشنایان و اقوام کسی را نداریم که استخدام رسمی دولت باشند، البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود به رئیس بانک مراجعه کردم و خواستار آن شدم که با ما کمی مماشات کند، اما با برخورد نامناسب مواجه شدم.

این شهروند تهرانی عنوان کرد: مجدد به سامانه مراجعه کردم تا بانک دیگری را انتخاب کنم تا کمی روند اداری آسوده‌ای داشته باشد، بسیاری از بانک‌های دولتی از جمله ملی عنوان کرده بود که ظرفیت تکمیل است، در بانک دیگر خصوصی به نام سامان ثبت نام کردم و بعد از گذراندن تاییدیه عنوان کردند که باید سه ضامن برای دریافت وام ارائه دهم که بهره مندی از این وام را به لقایش بخشیدم.

یکی دیگر از شهروندان در این باره گفت: بدترین بانک در ارائه وام مستاجران بانک سامان است جوری ضامن می‌خواهد که گویا به مشتریان می‌خواهد بگوید وام نمی‌دهیم.

او که زیر لب مدام در حال نارضایت گویی هست، اظهار داشت: ۵۰ هزار تومان برای ثبت نام دریافت می‌کنند که در آخر بسیاری از شهروندان که ثبت نام می‌کنند از آن بی بهره خواهند بود.

مالکان نیز وام مستاجران دریافت کردند

در این بین یکی از شهروندان تهرانی که تمایلی ندارد نامش در گزارش درج شود گفت: اینکه عنوان می‌کنند باید اطلاعات را در سامانه ثبت کنیم و براساس شرایط عنوان شده وام پرداخت شود اصلا درست نیست.

وی ادامه داد: برخی از سودجویان هستند که مالک واحد مسکونی هستند، اما خود را به عنوان مستاجر معرفی می‌کنند و توانسته اند وام مستاجری را دریافت کنند.

این شهروند تهرانی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه چرا بسیاری به دنبال آن هستند که وام مستاجری دریافت کنند؟ پاسخ داد: به دلیل اینکه سود بانکی این وام مناسب است و مدت بازپرداخت نیز بسیار مناسب که بسیاری را برای دریافت آن وسوسه کرده است.

تا زمان پایان اعتبار ارائه وام امکان پذیر است

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی پیش از این خبر از ارائه وام مسکن به مستاجران را داده بود گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا تسهیلات بانکی را برای مستاجران دریافت کرده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: این وام یک اعتبار مشخصی دارد و تا زمانی که سقف اعتباری به پایان نرسد ارائه خدمات به متقاضیان ادامه خواهد داشت.

بانک‌ها کمی انصاف را رعایت کنند

اینکه بانک‌ها در ارائه تسهیلات سختگیری می‌کنند امری طبیعی است چرا که پولی که بانک‌ها در قالب تسهیلات به شهروندان ارائه می‌دهد مربوط به این است که آن‌ها به دنبال بازگشت وجه‌هایی هستند که مردم نزد آن‌ها به امانت گذاشته اند؛ اما اینکه بانک‌ها برای وام‌های اندک آن هم برای اقشار کم برخوردار به این حد سختگیری نشان می‌دهند امری غیر طبیعی است.

از سوی دیگر این روز‌ها با بانکداری نوین که از سوی بانک مرکزی به اجرا در آمده است ضامن‌ها و وام گیرنده در صورتی که معوقه بانکی داشته باشند امکان ارائه خدمات بانکی دیگر نخواهند بود و این امر باعث شده تا متقاضیان تسهیلات بانکی هرجوری که هست اقساط بانکی خود را پرداخت کنند


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پرسون، تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰، کدخبر:۳۷۷۶۲۱، purson.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین