پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۷۰۱۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
وزیری که از اشتغال زایی یک میلیون تومانی حرف می‌زند، تصور بساط پهن کردن و کسب درآمد از اشتغال زایی دارد. چنین وزیری چطور و با کدام صلاحیت و بر اساس کدام مکانیزم ارتباطی، می‌تواند رای اعتماد از مجلس بگیرد؟ حرف‌ها و ادعا‌های عبدالملکی به کنار، مشکل را در قوه مقننه جستجو کنید. چه کسانی به ایشان بر اساس کدام شاخص‌ها رای دادند؟ مشکل را در شیوه مدیریت کلان توسط عبدالملکی جستجو کنید که چطور می‌خواهد حوزه پر چالش تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اداره کند.
شعار سال: فضای مجازی دستاورد‌های زیادی دارد اگر از آن نترسیم. اکنون فضای مجازی دریچه‌ای به دنیای جدید است که با خود فرصت‌های بی شماری را آورده و در عین حال تهدید‌هایی هم دارد. از جمله این فرصت‌ها مطالبه گری مردم در فضای مجازی و مجبور کردن مسئولان به واکنش است.

مثلا همین چند وقت پیش بود که وزیر جوان کار دوباره تحت فشار افکار عمومی و ویرال شدن اظهارات قبلی اش در زمان دولت روحانی، توئیتی زد و نوشت: «سه سال پیش مطرح کردیم که با یک میلیون تومان هم می‌شود شغلی ایجاد کرد و اکنون با وجود گذشت چند سال و گرانی مواد اولیه هنوز هم می‌توان با یک میلیون تومان شغلی را ایجاد کرد.»

آن زمان که حجت اله عبدالملکی این حرف را زده بود، وزیر نبود و احتمالا کاری از دستش بر نمی‌آمد، اما حالا که وزیر شده افکار عمومی حرفهایش را بیادش آوردند و گفتند که حالا که وزیر شده‌ای می‌توانی این حرف خود را عملی کنی!

این کار باعث شده بود که بار دیگر مردم در فضای مجازی که از حرف‌های بی عمل خسته شده اند، این موضوع را دستمایه طنز و انتقاد خود بکنند و مطالب بسیاری در این باره نگاشته شد. مثلا برخی مدعی شدند که «یک کلاس آموزش برگزار کنید و آن را آنلاین به اشتراک بگذارید. به مردم بگویید که چگونه می‌توانند با یک میلیون تومان معادل ۱۰ میلیون ریال برای خود اشتغال‌زایی ایجاد کنند. البته شغال‌های کاذب مثل دستفروشی در مترو، گل فروشی سر چهار راه، پاک کردن شیشه و ... منظورمان نیست. شما در آن توئیت اولیه گفته بودید، چون آموزش ندیده‌ایم، باور نمی‌کنیم که می‌شود با این مقدار پول شغل ایجاد کرد.

اما برخی نیز همین موضوع را دستمایه گزارش‌های خبری کرده بودند و به نقد وزیر پرداخته بودند. مثلا کمال اطهاری، اقتصاددان و پژوهشگر توسعه اعتقاد دارد که طرح مسائلی همچون ایجاد شغل با یک میلیون تومان بسیار بچگانه و ابتدایی است.

محمود جام‌ساز، اقتصاددان نیز درباره امکان ایجاد شغل با یک میلیون تومان، معتقد است اظهاراتی که مسئولین در این رابطه می‌کنند، پایه و اساس علمی ندارد و مبتنی بر واقعیات ملموس جامعه نیست.

من ۵۰ میلیون تومان به وزیر می‌دهم که دوره‌ای برگزار کند و بگوید چگونه می‌توان با یک میلیون تومان شغل ایجاد کرد

۵۰ میلیون تومان برای وزیر برای دوره آموزش ایجاد شغل
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که هنوز هم اظهارات این وزیر مورد توجه توئیتری‌ها است و به عنوان مثال یک فعال توئیتری نوشت: «من ۵۰ میلیون تومان به وزیر می‌دهم که دوره‌ای برگزار کند و بگوید چگونه می‌توان با یک میلیون تومان شغل ایجاد کرد.»

ویا یک کاربر که تصویر توئیتر آن حتی در فضای اینستاگرام هم بسیار دست به دست شد، راه حلی طنز گونه برای ایجاد شغل با یک میلیون تومان ارائه داد و نوشت: ۱۰۰ هزار تومان چاقو ضامن دار، ۲۰۰ هزار تومان کاپشن خلبانی و... که منظورش خفت گیری بود.

با این حال اگر چه توئیتر‌ها و موضع گیری‌ها بیشتر مبنای متلک به وزیر جوان را داشت، اما بیش از همه تشنه بودن جوانان به ورودبازار کار و آموزش نحوه ورود به بازار کار را گوشزد می‌کردند.

متولی ایجاد شغل در کشور، وزارت کار است؟
اما بی توجه به این پیام‌ها فارغ از فضای سیاسی پشت صخنه عبدالملکی مدعی شد که وزارت کار متولی ایجاد شغل نیست و گفت: «بیکاری دومین معضل بعد از تورم است...، اما موضوع اشتغال به صنعت، کشاورزی، فناوری واطلاعات، گردشگری و محیط زیست بستگی دارد و وزارت کار مسوول ایجاد اشتغال نیست، بلکه ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در زمینه اشتغال را بر عهده دارد و این وزارتخانه به عنوان دبیر شورای عالی اشتغال موضوع بیکاری را پیگیری می‌کند.»

همین موضع گیری نیز منجر به واکنش از سوی نمایندگان جامعه کارگری و نمایندگان مجلس شد و یک نماینده گفت: با یک میلیون تومان حتی نمی‌توان به سوپری برای خرید رفت چه برسد به ایجاد یک شغل!

استیضاح یا اقدام عملی؟‌ای کاش وزیر محترم کار که این روز‌ها بسیاری به دنبال استیضاح وی هستند متوجه بار سخنان خود بود و به جای اصرار بر اظهارات بی پایه علمی و یا انحراف مباحث با قبول مسئولیت خود در چارچوب وظایف مصرحه اش در مسیر ایجاد اشتغال گام بر می‌داشت.

طبق گفته کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس حداقل ایجاد شغل در حال حاضر با توجه به جهش تورمی، ارزی و بی ثباتی اقتصاد کلان که در کشور داریم، قطعا هزینه ایجاد شغل بسیار بالاتر از یک میلیون تومان است. در ضمن، باید شغلی ایجاد کنیم که پایداری و دوام داشته باشد، نه اینکه فرد برای دو تا سه ماه یک منبع درآمدی داشته باشد و بعد از آن از بازار خارج شود و قادر به ادامه نباشد.

بر اساس محاسبات سال گذشته رقمی میان ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به عنوان هزینه ایجاد شغل، مطرح می‌شد که با شرایط اقتصادی امسال، مسلما این هزینه بسیار بیشتر شده است.

تجربه جالب امارات
با این اوصاف‌ای کاش وزیر محترم به جای این حرف‌های حاشیه دار به دنبال تحقیقی در معرفی شغل‌های آینده دار در کشور و برنامه ریزی آموزشی برای توسعه مهارت‌ها برای این دست شغل‌ها بود. کاری که در همین بغل گوش کشور ما یعنی در کشور امارات در حال انجام است.

روز گذشته وزارت منابع انسانی و امارات با اشاره به اینکه شکل مشاغل در این کشور طی ده سال آینده تغییر خواهد کرد، ۶ شفل پر طزفدار در بازار کار آینده را معرفی کرد.

این وزارتخانه تأیید کرد که بازار کار امارات شاهد تغییرات مستمر در نتیجه پیشرفت‌های سریع فناوری و فناوری‌های مدرن خواهد بود. این وزارتخانه ۶ شغل آینده را که طی ۱۰ سال آینده در امارات متحده عربی با اقبال بیشتری مواجه خواهد شد؛ شناسایی و آن‌ها را اعلام کرده است که نشان از برنامه ریزی در بازار کار بر مبنای یک پروژه آینده پژوهی است.

نهاد دولتی امارات متحده عربی، تحلیلگران داده، دانشمندان، متخصصان هوش مصنوعی، متخصصان یادگیری ماشین، متخصصان داده‌های بزرگ، متخصص بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) را به عنوان ۶ شغل پرطرفدار در امارات معرفی کرده و از شهروندان خواسته تا از ابتکاراتی که برای توسعه مهارت‌های خود برای همگام شدن با مشاغل آتی راه اندازی کرده، استفاده کنند

۶ شغل پر طرفدار در امارات
نهاد دولتی امارات متحده عربی، تحلیلگران داده، دانشمندان، متخصصان هوش مصنوعی، متخصصان یادگیری ماشین، متخصصان داده‌های بزرگ، متخصص بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) را به عنوان ۶ شغل پرطرفدار در امارات معرفی کرده است.

این وزارتخانه اماراتی از شهروندان خواسته تا از ابتکاراتی که برای توسعه مهارت‌های خود برای همگام شدن با مشاغل آتی راه اندازی کرده، استفاده کنند.

سرگرم کردن با شغل یک میلیون تومانی یا برنامه آموزش سه بعدی؟

پروژه‌ای برای دانش آموزان درباب اهمیت کار در بخش خصوصی
این وزارتخانه طرح‌ها و ابتکارات زیادی را برای خدمت به بازار کار و همگامی با پیشرفت‌های آینده راه‌اندازی کرده است، از جمله «گفتگو‌های توطین» است.

«گفتگو‌های توطین» یک پلتفرم تعاملی با هدف آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان و جوانان در مورد اهمیت کار در بخش خصوصی است.

بد نیست بدانید که ابتکار عمل در این پروژه هم که با به کارگیری واقعیت مجازی (VR) است توسط این وزارتخانه و با نیرو‌های ملی خود تکمیل شده است.

پروژه اماراتی می‌تواند به عنوان یک الگو در وزارتخانه تحت تابعه وزیر محترم دنبال شود و دقیقا این کاری است که باید وزارت کار به عنوان یک سیاستگذار و یا به زعم وزیر محترم یک هماهنگ کننده در حوزه بازار کار انجام داد نه این که از اساس صورت مساله را پاک کند و بگوید: ما متولی ایجاد شغل نیستیم!


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تحلیل بازار، تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۱۲۸۹۵۱، www.tahlilbazaar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین