پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۶۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
یک کارشناس صنعت زنبورداری با اشاره به ضرورت تغییر در شاخص‌ها و استاندارد‌های تولید عسل که مربوط به سال ۱۳۹۲ است، گفت: با توجه به این‌که عسل‌های موجود در کشور توسط هیچ محققی شناسایی نشده و هیچ سازمانی بر عسل‌های تولیدشده در کشور نظارت ندارد، دقیقاً نمی‌دانیم چند نوع عسل در کشور وجود دارد و هرکدام از این عسل‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؛ بنابراین آمار دقیقی از میزان عسل‌های تقلبی موجود در بازار در اختیار نداریم.
شعار سال: محمد دومیرایی در پاسخ به این‌که راهکار‌های جلوگیری از تولید عسل تقلبی در کشور چیست، اظهار داشت: تغییر در شاخص‌ها و استاندارد‌های تولید عسل که مربوط به سال ۱۳۹۲ است، می‌تواند منجر به شناسایی بیش از نیمی از عسل‌های تقلبی در کشور شود.

دومیرایی در ادامه گفت: همچنین اتحادیه سراسری کشور باید به‌عنوان نماینده صنفی و نماینده بخش خصوصی در خصوص این امر عمل کند، ولیپنج سال است که باوجود تمام درخواست‌های ما هیچ اقدامی نکرده و در بخش دولتی نیز آقای اکبرپور، رئیس دفتر زنبورعسل و آقای دماوندی‌نژاد، معاون وزیردر امور تولیدات دامی، به کمک تشکل‌ها برای حل این مشکل نیاز دارند.

وی در مورد دلایل گسترش تولید عسل‌های تقلبی در کشور گفت: عدم وجود آزمایشگاه مرجع، روش‌های آزمایشگاهی ثابت، مواد ثابت برای بررسی آنالیز عسل در آزمایشگاه، نبود استاندارد جامع و درست، فقدان درجه‌بندی اصولی تعیین کیفیت و همچنین عدم پیگیری اتحادیه سراسری کشور باوجود تشکیل کارگروه استاندارد عسل و نبود قانون درست برای برخورد با متخلفان تولید عسل تقلبی و شبه عسل، از جمله عواملیاست که باعث گسترش تولید عسل‌های تقلبی در کشور شده.

دومیرایی ادامه داد: با توجه به عدم‌تغییر شاخص‌ها و استاندارد‌ها از سال ۱۳۹۲ و همچنین عدم وجود آزمایشگاه تشخیص اصل و فرع‌بودن عسل، تمام تولیدکننده‌ها با رعایت آیتم‌هایی می‌توانند به‌راحتی عسل و شبه عسل تقلبی تولید کنند، چون به توجیه خودشان با تولید عسل‌های تقلبی کسی معتاد و کشته نمی‌شود.

وی گفت: در حال حاضر کارخانه‌های تولیدکننده شبه عسل در کشور وجود دارد و ما نمی‌توانیم علیه آن‌ها اقدام قانونی کنیم، چون عسل را به آزمایشگاه می‌دهند و آزمایشگاه تأیید می‌کند، چون استاندارد‌های ما قدیمی و کهنه است.

این کارشناس صنعت زنبورداری در مورد علت‌های عدم تغییر استاندارد‌های عسل از سال ۱۳۹۲ گفت: برای تغییر در استاندارد‌های تولید عسل مربوط به سال ۱۳۹۲ اتحادیه کشور همکاری نکرد و در جلسات شرکت نکردند، حتی حاضر شدیم هزینه رفت‌وآمد آن‌ها را بدهیم، ولی قبول نکردند.

دومیرایی در مورد خروج عسل از کشور گفت: ما سومین کشور مصرف‌کننده عسل با بالاترین میزان سرانه مصرف یعنی به ازای هر ایرانی ۴۰۰ گرم عسل در دنیا هستیم، ولی بهترین عسل‌های ما در حال خارج شدن از کشور است و بدون توجه به‌سلامتی مصرف‌کنندگان شبه عسل و عسل تقلبی به مردم می‌دهند.

این کارشناس صنعت زنبورداری با اشاره به مشکلات زنبورداران در تأمین شکر گفت: با توجه به ارزش‌افزوده‌ای که توسط وزارت جهادکشاورزی برای شکر گذاشته شده، روزبه‌روز قیمتش در حال افزایش است.

دومیرایی ادامه داد: در حال حاضر تمام سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و افراد به دنبال خریدشکر هستند، چون قیمت شکر به ۲۰ هزار تومان خواهد رسید و در حال حاضر هم زنبورداران به دلیل عدم حمایت بخش دولتی، شکر را با قیمت ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان در استان‌های مختلف خریداری می‌کنند


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری روستانیوز، تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۲۵۲۰۷، www.rustanews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین