شعار سال: اولین نامی که با شنیدن استارتاپ موفق به ذهن شما میرسد احتمالا اسنپ، دیجیکالا و اسامی از این دست است. شرکتهایی که مبتنی بر دانش خاصی نیستند و بر اساس آنچه در گذشته به آن واسطهگری میگفتیم شکل گرفتهاند. در دنیایی که امروزه استارتاپها با سرعت زیادی به سمت ایدههای دانشبنیان و فناورانه میروند مسیر استارتاپی ایران به کدام سمت رهسپار است؟
حامد آرون، کارآفرین و فعال حوزه استارتاپ در این خصوص گفت: ارزش بزرگترین استارتاپهای ایرانی مبتنی بر دانش نیست، بر واسطهگری است. در واقع شرکتهایی با ماهیت دلالی کاذب گذشته و در غالب شرکتهای دانشبنیان کاذب با نام استارتاپ فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: البته این طبیعی است که دیجیکالا ایده آمازون موفق در دنیا را در ایران پیاده کند یا اسنپ و تپسی به سراغ ایده موفق اوبر بروند، اما این باید یک مسیر باشد نه هدف. با توجه به اینکه اولین استارتاپهای موفق در ایران استارتاپهای واسطهمحوری مثل اسنپ و دیجیکالا بودند تصور عامه مردم این است که باید به این سمت رفت. این در حالی است که در حال حاضر دنیا به سمت استارتاپهایی با دانش فنی بالا و نوآوریهای پیشرفته و گجتمحور میرود. حرکت باید به سمت استارتاپهای تخصصی با ارزش علمی باشد.
آرون ادامه داد: تصور غلط از استارتاپ در حال حاضر به سایت و اپلیکیشن محدود میشود. استارتاپ یک سایت، اپلیکیشن یا حتی بیزینس نیست بلکه مسیر یک بیزینس است. استارتاپ یک روند است و کسبوکار استارتاپی از نقطهای به بعد به کمپانی تبدیل میشود. اگر استارتاپ در ایران مسیر درست را پیدا کند رشد خواهیم کرد در غیر این صورت با حجم انبوهی از سایت و اپلیکیشن مواجهیم که قطعا همگی موفق نخواهند بود.
پدیده مهاجرت نوجوانان
موسس اولین هنرستان استارتاپی در ایران در خصوص مشکلات تیمسازی در استارتاپها گفت: مشکل تیمسازی از جذب سرمایه بیشتر است. در حال حاضر ما دچار خشکسالی منابع انسانی هستیم. اکثر برنامهنویسهای موفق کشور مهاجرت میکنند. ما تلاش میکنیم انگیزه ماندن را در دانشآموزان به وجود بیاوریم، اما بسیار مشکل است. بسیاری از دانشآموزان پیش از گرفتن دیپلم به فکر مهاجرت میافتند و میروند.
آرون تصریح کرد: شرکتهای بسیار بزرگی در حال حاضر به ما مراجعه و اذعان میکنند حتی با حقوق بسیار زیاد هم نمیتوانند نیروهای کار خود را نگه دارند و به فکر سرمایهگذاری روی نیروی نوجوان افتادهاند. دیگر تخصص مهم نیست، باور ماندن بااهمیتتر است. افراد دیگر حتی به اندازه کسب تخصص و تجربه هم حاضر نیستند در کشور بمانند و این موضوع مشکل نیروی انسانی را بسیار حادتر از گذشته کرده است.
این کارآفرین گفت: در حوزه استارتاپ با یک ایده جهان سومی روبروییم و همه فکر میکنند باید استارتاپ خود را داشته باشند. این در حالی است که بیشتر از ایدهپرداز ما به کارمندان استارتاپی نیاز داریم. اما افراد بدون تجربه کارمندی میخواهند کارآفرینی کنند. اساتید موفقیتفروش ذهنیت افراد را نسبت به حوزه کارآفرینی به هم ریختهاند. حتی در دنیا هم همه کارآفرینی نمیکنند بلکه کارآفرینی بیش از هر چیزی به روحیه خاصی نیاز دارد که طبیعتا در همه نیست. تصوری که در حال حاضر از استارتاپ وجود دارد یک کار شیک و تمیز و پشت میزنشینی با درآمد بالاست در حالی که کار در استارتاپ یک فعالیت شبانهروزی است.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار:۲۰ بهمن ۱۴۰۰، tejaratnews.com