پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴
به گفته کارشناسان و کارکنان پتروشیمی بندرامام، مسبب هر ۲ اتفاق ناایمن بودن تجهیزات دستگاه جت زنی بوده و مدت‌هاست که اتصالات جت‌زنی مشکل دارند و خود کارگران مشغول در این بخش هم به این موضوع واقفند!
شعار سال: متاسفانه سه روز پیش یک کارگر پتروشیمی بندرامام در عملیات اورهال تعمیرات اساسی گروه جت‌زنی، جان خود را از دست می‌دهد؛ کارگران این بخش با روحیه‌ای خراب از تشابه این اتفاق با حادثه اتفاق افتاده در سال ۹۸ برای کارگری دیگر دراین واحد می‌گویند و گلایه دارند چرا بیشتر به فکر جان کارگران در شرایط اورهال نیستند؛ به جهت آنکه یک طرفه قضاوت نشده باشد پیگیر این موضوع می‌شویم؛ اما مدیرعامل پتروشیمی بندرامام که مستندات مکاتبه با وی موجود است، تاکید می‌کند از سال ۱۳۹۷ تا کنون یعنی از زمان مدیریت وی براین مجتمع تنها، حادثه جمعه صبح منجر به فوت دراین پتروشیمی شده است!
 
این درحالی است که وقوع این حادثه در زمان مدیریت مدیرعامل فعلی چندان مهم نیست چراکه اگر چنین اتفاقی در هر سالی بوقوع پیوسته قطعا مسوولان این مجتمع چه مدیران قبلی و چه مدیران فعلی به دلیل عدم رفع مشکلات موجود که منجر به حادثه‌ای مشابه گردیده؛ باید پاسخگوی بی تدبیری خود باشند؛ بنابراین گزارش، ساعت ۲:۱۰ بامداد روز جمعه هفته گذشته یکی از کارگران اورهالی تعمیرات اساسی گروه جت‌زنی شرکت فیرمکو، پیمانکار اجرایی تعمیرات مجتمع بسپاران در حین جت‌زنی کویل‌های رآکتور‌های واحد BDSR دچار حادثه شد و علی‌رغم اقدامات پزشکی صورت گرفته، متاسفانه در اثر شدت جراحت جان خود را از دست داد.
موضوع، اما وقتی جدی‌تر می‌شود که به گفته بسیاری از کارکنان پتروشیمی و سه تن از نماینده‌های کارگری پتروشیمی بندرامام که فایل صوتی اظهاراتشان محفوظ است، اظهار داشتند که این اولین باری نیست که کارگری قربانی بخش جت‌زنی شده و چند سال پیش هم در واحد EDC و درمبدل ۸۰۱ بندر امام در جریان یک اورهال مشابه همین اتفاق برای یک کارگر که تنها یک هفته به بازنشستگی‌اش باقی مانده بود، افتاده ومتاسفانه وی جان خود را ازدست داده است.

به گفته کارشناسان و کارکنان پتروشیمی بندرامام، مسبب هر ۲ اتفاق، اما ناایمن بودن تجهیزات دستگاه جت زنی بوده و ظاهراً مدت‌هاست که اتصالات جت‌زنی مشکل دارند و خود کارگران مشغول در این بخش هم به این موضوع واقفند و هر زمانی که می‌خواهند مبدل‌ها را جت‌زنی کنند با ترس و لرز کار می‌کنند.
بنابرادعای یکی از کارگران فعال دراین بخش، تجهیزات به حدی فرسوده است که کارگران هر روز بالاخص در زمان اورهال که سر کار می‌روند از بازگشت خود به خانه مطمئن نیستند!

یکی دیگر از کارکنان مشغول در واحد EDC می‌گوید: به علت مشکلات فرآیندی و بهره‌برداری‌های ناصحیح تیوب‌های مبدل‌ها، زود به زود دچار گرفتگی می‌شوند که دراین صورت باید مبدل ازسرویس خارج شود و تمام لاین‌ها تک به‌تک و با استفاده از یک گان باریک و با فشار ۱۵ تا ۲۰ بار آب باز شوند که این کار توسط دستگاه جت زنی انجام می‌شود؛ منتها چند سال است که این اتصالات جت‌زنی و این نازل که به علت تحریم‌ها ساخت داخل هم هستند معمولا در فشار بالا از هم می‌پاشند و اتصالات درمی‌رود و حادثه می‌آفریند.

از سویی دیگر یکی از نمایندگان کارگری پتروشیمی بندرامام که نخواست نامش فاش شود ضمن تایید وقوع حادثه چند سال پیش علت بروز حوادث این چنینی را درکوتاهی کارگران دراستفاده از تجهیزات ایمنی به علت طولانی بودن تایم کاری و گرمای هوا و عدم توجه و سختگیری نکردن واحد ایمنی جستجو می‌کند و اعتقاد دارد:نکته مهمتری که در این زمینه وجود دارد این است که مدیران بالادست در اورهال‌ها به شدت عجله دارند و به نوعی افزایش تولید و تولید مازاد را فدای جان کارگران و کارکنانی می‌کنند که مجبور هستند در شرایط جوی سخت در شیفت‌های بعضا دوازده ساعته با تجهیزات فرسوده کارکنند و در نهایت وقتی یک اورهال ۴۰ روزه را بیست روزه به پایان می‌رسانند این موفقت را برگی زرین در دفتر فعالیت‌هایشان ثبت می‌کنند.

وی در گفتگو با "نفتی‌ها" که فایل صوتی آن موجود است، ادعا می‌کند در چنین شرایط‌هایی اغلب وقتی کارشناس HSE به سرعت بالای اورهال و یا رعایت نشدن نکات ایمنی ایراد می‌گیرد و می‌خواهد کار را متوقف کند مورد بازخواست مدیران مجتمع و حتی در برخی از موارد مدیران بالادستی HSE قرار می‌گیرد!
این اظهارات در حالی است که وقتی خبرنگار "نفتی‌ها" علت تشابه این حادثه با فوت یکی از کارگران این شرکت در چند سال گذشته را و عدم تدبیرلازم مدیران برای جلوگیری از ایجاد حادثه‌ای مشابه را از مدیرعامل پتروشیمی بندرامام پیگیر می‌شود؛ در کمال تعجب مدیرعامل این شرکت فوت کارگری دیگر با دستگاه جت زنی در دوران مدیریت خود را منکر می‌گردد و کار به جایی می‌رسد که وی در پاسخ مکتوب خود در واتساپ تاکید می‌کند از زمان حضور وی در این جایگاه مدیریتی تا کنون هیچگونه حادثه منجر به فوتی به غیر از حادثه چند روز گذشته اتفاق نیفتاده است. این درحالی است که پیگیری‌های خبرنگار "نفتی‌ها" همچنان بر ایجاد این حادثه آنهم یک هفته به بازنشستگی فرد فوت شده تاکید دارد.

با اینحال "نفتی‌ها" برای آنکه محکوم به یک جانبه گرایی در گزارش فوق نگردد سعی بر استعلام موضوع از مدیرعامل پتروشیمی بندرامام داشت که متاسفانه جواب آقای مدیرعامل تنها دوره مدیریت خودش را هدف می‌گیرد درحالیکه این اظهارات با نظرات کارگران فعال دراین واحد و ۳ تن از نمایندگان کارگری دراین شرکت متفاوت بود! چراکه انان معتقدند که حادثه اتفاق افتاده برای کارگر جان باخته پتروشیمی بندرامام در تابستان سال ۱۳۹۸ بوقوع پیوسته که به دلیل نبود هیچگونه خبری دراین خصوص در رسانه‌ها به طور قطع نمی‌توان در خصوص زمان وقوع این اتفاق اظهارنظر کرد، اما یک چیز کاملا روشن است و آن صحت وقوع این اتفاق است که متاسفانه جان کارگری از دست رفته که یک هفته به بازنشستگی‌اش باقی مانده بود. اما آقای مدیرعامل در زمان اظهارنظرش دراین خصوص به این نکته توجه نکرده که فرقی نمیکند این کارگر در چه سالی دچار این حادثه گشته و در زمان ریاست او بوده یا خیر؛ چراکه اصل موضوع بی توجهی مدیران این شرکت و در راس آن آقای مدیرعامل به حوادث ایجاد شده در دوره‌های قبل است که بازهم حادثه‌ای مشابه را رقم زده!
دراین بین باید تاکید کرد: علت عدم قید نام این افراد در گزارش هم اصراراین کارگران در جهت عدم افشای نامشان برای جلوگیری از رفتار‌های انتقادی مسوولان با آنان بود که به همین دلیل "نفتی‌ها" ضمن احترام به نظر این عزیزان از انتشار نام آنان خودداری و تنها فایل صوتی گفتگو با آنان را در جهت پیگیری‌های احتمالی محفوظ می‌دارد.
این درحالی است که در صورت صحت اظهارات کارگران و نمایندگان آنان در پتروشیمی بندرامام اگر این اتفاق برای دومین بار دراین پتروشیمی بوقوع پیوسته باید مدیران این مجموعه بالاخص مدیرعامل این شرکت پاسخگوی این بی تدبیری خود که منجر به فوت ۲ کارگر این مجتمع طی ۲ سال گشته باشد، اما اگر به اذعان آقای مدیرعامل چنین چیزی واقعیت ندارد باید به این سوال پاسخ داد که چطور ۳ نماینده کارگری و تعدادی از کارگران این واحد براین مساله اصرار دارند و حتی نام فرد فوت شده " حمید راشدی نژاد" را که ظاهرا تنها یک هفته به بازنشستگی‌اش باقی مانده بوده را به خاطر دارند؛ و همه این افراد یک روایت را با "نفتی‌ها" در میان می‌گذارند!
اما دراین بین مهمتر از هر چیز دیگر این است که در صورت صحت فوت کارگری دیگر با دستگاه جت زنی چه در سال ۱۳۹۸ چه قبل‌تر از آن می‌بایست هلدینگ خلیج فارس با تشکیل کمیته حقیقت یاب به دنبال حل این مشکل و رفع ایراداتی باشد که خدای نکرده مجددا تکرار نگردد و درعین حال کارگران با آرامش بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند!



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نقتی ها، تاریخ انتشار:۲۵ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر: ۶۲۵۷۶، naftiha.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین