قیمت جهانی سوخت هواپیما تا بشکهای ۱۵۰ دلار هم رسیده است. این در حالی است که ایرلاینهای ایرانی دریافت کننده انواع یارانههای ریز و درشت خصوصا یارانه سوخت هواپیما هستند. یارانهای که اگر مردم قیمت آن را بفهمند، خدا میداند چه بلایی سر ایرلاینها در صورت کم کاری یا افزایش نابجای قیمت بلیط پروازها میآورند. از شهروندان عزیز درخواست میکنیم، جستجو کنند و ببینند که قیمت سوخت هواپیما لیتری چند به ایرلاینها داده میشود. بررسی کنند و ببینند که ایرلاینها چقدر به شرکت فرودگاهها بابت استفاده از خدمات فرودگاهی بدهی دارند و کی به کی میپردازند؟ بررسی کنند و ببینند که ارایه خدمات با بوئینگ ام. دی چرا صورت میپذیرد و چرا از هواپیماهای به روز استفاده نمیشود (آیا مشکل فقط تحریم است)؟ ملاحظه کنند و بفهمند چرا بحثی بعنوان چارتر باید در کشور وجود داشته باشد و پولش به جیب چه کسانی میرود؟ اصلا ببینند که اگر هواپیماداری و داشتن شرکت هواپیمایی نمیصرفد، چرا برای مجوز آن سر و دست میشکنند؟ آقای رستم قاسمی وزیر محترم راه و شهرسازی، حضرت عالی هم بهتر است با اندکی جستجوی اینترنتی، پاسخگو به سوالات باشی. وگرنه این صنعت ناکارآمد تو را هم مثل اسلافت (نظیر مهندس اسلامی که گوشش را به شنیدن حرفها بسته بود)، میبلعد. راستی چه خبر از فلای چک، دو هزار میلیارد خرید شرکت فرودگاهها در زمان مدیر آقای ایکس و رابطه صمیمانه با رئیس مجلس وقت، چه خبر از ایرلاینهایی با مدیریت تو در تو، چه خبر از پدرخوانده حاضر در یکی از فرودگاههای اطراف تهران، شیوه هزینه کرد درآمدهای اختصاصی در شرکت فرودگاهها و صدها مسئله ریز و درشت حول چهار ضلعی سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، ایرلاینهای دولتی و خصوصی و صد البته آژانسهای مسافرتی. بنظر شما چه کسانی از منافع این چهار ضلعی به تعبیر ما مسئله دار حمایت میکنند؟ آیا نظام مقدس جمهوری اسلامی قصد بازخواست از هستههای سخت حامی این چهار ضلعی و فشار و ستم روا داشته بر شهروندان خود ندارد؟ سربسته عرض شد.
شعار سال: همزمان با
افزایش نگرانیها درباره کمبود عرضه نفت خام، قیمتهای جهانی سوخت هواپیما به بالاترین حد خود در ۱۴ سال اخیر رسیده است.
این در حالی است که شرکتهای هواپیمایی و مسافران با افزایش شدید هزینهها درست زمانی که سفرهای هوایی از محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا رها میشوند، مواجه هستند.
بر اساس این گزارش، قیمت نفت به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۸ رسیده است، چرا که سرعت عرضه این محصول از سرعت بهبود تقاضای جهانی کمتر بوده و این افزایش قیمت در حالی صورت میگیرد که ایالات متحده پس از تهاجم مسکو به اوکراین بر ممنوعیت واردات نفت روسیه تاکید میکند.
تحریمهای اعمال شده علیه روسیه نیز باعث تقلای واردکنندگان در بازارهای جهانی برای جایگزین کردن نفت خام این کشور شده است.
رقابت برای نفت خام قیمت محصولات پالایش شده را افزایش داده است که در صورت کاهش عرضه نفت خام تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، به طوری که قیمت سوخت جت سنگاپور از تاریخ ۲۴ فوریه از نفت برنت پیشی گرفت و نزدیک به ۳۵ درصد افزایش یافت و برای اولین بار از ژوئیه ۲۰۰۸ به ۱۵۰ دلار در هر بشکه رسید.
قیمت سوخت جت در اروپا و ایالات متحده افزایش مشابهی را به ثبت رسانده و باعث شده است شرکتهای هواپیمایی در جهان که طی دو سال گذشته تحت تأثیر شیوع کووید-۱۹ قرار داشتهاند، مجبور شوند قیمت بلیطهای خود را افزایش دهند.
به نوبه خود، این افزایش هزینه روند بهبود سفرهای هوایی را که با سهولت محدودیتهای مرزی بین المللی شتاب بیشتری گرفته، تضعیف کرده است.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون