پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۱۶۱
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
کامبیز نوروزی، حقوقدان، در یادداشتی در نقد اظهارنظر دادستان کل کشور دربار وضعیت حقوقی داخل خودرو و حریم خصوصی ندانستن آن نوشت که فضای داخل خودرو حریم خصوصی بوده و برخورد با جرایم مشهود، بحث دیگری دارد. همانگونه که عامل انتظامی یا ضابط قضایی می‌تواند با جرایم مشهود بر اساس چارچوب‌های قانونی برخورد کند، در داخل خودرو هم همین وضع حاکم است، منتهی این اختیار دلیلی بر خصوصی ندانستن حریم داخل خودرو نمی‌شود.
شعار سال: کامبیز نوروزی، حقوقدان، در یادداشتی تلگرامی در نقد اظهارنظر دادستان کل کشور درباره‌ی وضعیت حقوقی داخل خودرو نوشت:

آقای دادستان کل در نامه‌ای به نیروی انتظامی به مناسب ماه رمضان نوشته است “اتومبیل حریم خصوصی نیست” و این اشتباه را باز هم تکرار کرده است. قسمت‌های داخلی اتومبیل، مانند اتاق، صندوق عقب و آنچه داخل آن‌ها ست حریم خصوصی است و هیچکس نمی‌تواند وارد آن شده یا درآن تجسس کند.

کسانی که می‌گویند اتومبیل حریم خصوصی نیست، آثار حرفشان را یا نمی‌دانند یا تجاهل می‌کنند. اگر اتومبیل حریم خصوصی نباشد نتیجه‌اش این می‌شود که هرکسی می‌تواند بدون اجازه در اتومبیل را باز کند و حتی به داخل اتومبیل وارد شود، می‌تواند بدون اجازه به داخل اتومبیل خیره نگاه کند، می‌تواند از داخل اتومبیل بدون اجازه عکس و فیلم بگیرد، می‌تواند بدون هر اجازه‌ای در صندوق عقب را باز کند. اما عقل و قانون و شرع و عرف چنین نمی‌گوید و چنین چیز‌هایی را نمی‌پذیرد. آیا آقای دادستان کل می‌پذیرد که وقتی به تنهایی یا همراه با خانواده در اتومبیل خود نشسته است کسی با ایشان چنین رفتاری انجام دهد؟

از این جهات اتومبیل فرقی با داخل خانه ندارد. کسی نمی‌تواند بدون اجازه وارد خانه‌ای شود یا از داخل آن عکسبرداری کند یا از پنجره به داخل خانه نگاه کند و…..، زیرا خانه حریم خصوصی است. به همین دلیل است که ورود به خانهٔ دیگری یا باید با اجازهٔ حود او باشد یا با دستور قضایی.

اینکه پلیس اجازه دارد در صورت مشاهدهٔ جرم مشهود با رعایت شرایط قانونی اجازهٔ مداخله دارد یک حکم کلی است. از این حکم کلی نمی‌توان نتیجه گرفت که داخل خودروی شخصی حریم خصوصی نیست.

نتیجهٔ این سخن که خودروی شخصی حریم خصوصی نیست این می‌شود که هیچ کس در خودروی شخصی خود امنیت نداشته باشد و به سادگی مورد تعرض دیگران قرار گیرد و هیچ حریم امنی باقی نمی‌ماند.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از انصاف نیوز، تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۳۳۷۹۸۹، www.ensafnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین