پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل مدعی شده است که ترور شهید فخری زاده اولین ترور در فضای سایبری بود. اولین حمله سایبری زیرساختی در دنیا، حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران با ویروس اِستاکس‌نِت بوده است. حمله سایبری سال گذشته به سامانه سوخت کشور، چند لایه بود. یک لایه این حمله نفوذ فردی بود. لایه دوم آسیب‌پذیری زیرساختی بود. لایه سوم «قطع خدمت‌رسانی به مردم» بود و.. همه مباحث مطرح شده توسط ایشان درست، اما سوال اینجاست که در خصوص لایه اول یا نفوذ چه تدابیری اندیشیده شده است؟ آیا هنوز معتقد به گزینش‌های مثلا کارآمد بی بازده هستیم؟ آیا هنوز معتقد به دخالت در زندگی شخصی افراد هستیم؟ چرا نباید سیستم‌های چند عاملی کنترل دارایی‌ها و رفتار مقامات، مدیران و کارشناسان خاص را طراحی کنیم؟ چرا باید شاهد مماشات و توصیه پذیری‌های خاص باشیم؟ چرا انتصابات بر اساس شایسته سالاری جلو نمی‌رود؟ باید سردار جلالی به این سوالات هم می‌پرداخت و پاسخ می‌داد.
شعار سال: سردار جلالی در صحبت‌های اخیر خود به مواردی اشاره می‌کند که در دنیا بدان جنگ ترکیبی می‌گویند. در جنگ ترکیبی، جنگ از رویارویی نظامی خارج شده و بشکل چند کانونی (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی و ...) اقدام به تقابل نامحسوس می‌شود.
تعداد بازدید : 8

با رواج جنگ‌های ترکیبی از محوریت یابی و وظیفه مندی مستقیم تشکیلات نظامی در جنگ کاسته شده و حوزه‌های مدیریت توسعه‌ای و کلان کشور، بشکلی فرابخشی تبدیل به اتاق جنگ می‌شوند.

سردار جلالی می‌گوید که در ترور شهید محسن فخری‌زاده دریافت موقعیت مکانی ایشان از طریق رهگیری سیگنال‌های تلفن همراه صورت گرفته است. موضوعی که در سایر عملیات‌های مشابه تروریستی نیز گزارش شده است؛ برای مثال گفته می‌شود که ترور شهید عماد مغنیه نیز از طریق رهگیری گوشی موبایل وی توسط موساد انجام شده است. در سال ۲۰۰۸ افسران موساد، تلفن شهید عماد مغنیه، معاون جهادی حزب الله لبنان را ردیابی کرده و فهمیدند که وی در حال حرکت به سمت آپارتمانی در منطقه کفرسوسه دمشق است و این خبر را فوراً به جاسوسان خود در دمشق رساندند و آن‌ها خودروی بمب گذاری شده را در مکانی که مطمئن بودند مغنیه از آنجا عبور خواهد کرد قرار دادند؛ در آن زمان صحنه‌های مرکز عملیات در یک صفحه بزرگ برای مأموران موساد نمایش داده شد و آن‌ها دیدند که شهید مغنیه ماشین خود را در جای مخصوصش پارک کرد و از این طریق اقدام به بمب گذاری و ترور وی کردند.
نمونه دیگر از ردپای استفاده از ابزار‌های فناورانه توسط سازمان‌های جاسوسی را می‌توان در ترور سردار سلیمانی مشاهده کرد. به نحوی که ۷‌ماه پس از ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیرو‌های مردمی عراق، رسانه‌ها اعلام کردند که یک شرکت تلفن همراه عراقی، اطلاعات حساسی را از گوشی یکی از همراهان ابومهدی المهندس در اختیار فرماندهی ارتش آمریکا قرار داده است.
همانگونه که مشاهده می‌شود، امروزه یکی از رایج‌ترین شیوه‌های جاسوسی، جاسوسی از طریق برنامه‌ها و پلتفرم‌هایی است که روی گوشی تلفن همراه افراد نصب می‌شود و سازمان‌های جاسوسی در دنیا قادر هستند با استفاده از این ابزار‌ها و سایر قطعات الکترونیکی گوشی فرد، حجم عظیمی از اطلاعات از قبیل مکان کاربر، پیام‌های فرستاده شده و حتی داده‌هایی که توسط میکروفن دستگاه وی، ضبط یا توسط دوربین دستگاه دیده می‌شود را در اختیار بگیرند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین