پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۳۷۳۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
فروشگاه زنجیره‌ای رفاه، مجموعه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالا‌های مصرفی در سطح ایران می‌باشد. این شرکت در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۷۴ به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شد و در تاریخ ۱۲ مرداد ماه ۱۳۷۴ فعالیت خود را آغاز کرد. از ابتدای راه اندازی، حاشیه‌ها و مسائل عدیده در خصوص این فروشگاه مطرح بوده و الان هم ادامه دارد. در اخبار شهریور 1399، ادعا شده که این فروشگاه برای تبلیغات و برنامه‌های مرتبط، ۲۵ میلیارد تومان به مهران مدیری پرداخت است در حالی که حدود ۲ هزار میلیارد تومان بدهی در گذشته دارد؟! اما از آن تاریخ تاکنون ، جواب درخوری به مطالبات و درخواست توضیحات داده نشد . منتظر دریافت توضیحات تکمیلی در این خصوص، حاشیه‌های واگذاری سهام، شیوه انتخاب مدیران و ادعای حضور برخی متخلفان ارزی، توضیح در خصوص برند آوازه (برنج آوازه) و مواردی همانند، هستیم. اخبار مرتبط خبر حاضر، نوعی جریان شناسی از این داستان در سال های دور را شفاف می کند شاید مدیریت فعلی فروشگاه قصور و تقصیر خاصی را متوجه خود نداد اما سکوت سازمان بازرسی کل کشور برای ما جای سوال دارد. در صورت نیاز بشکل خاص به پرونده بن های بهزیستی و ارتباط با این فروشگاه و برخی از حاشیه های آن ورود خواهیم نمود.
شعار سال:شهریور 1399 بود که اخبار قرارداد 25 میلیارد تومانی مهران مدیری با فروشگاه رفاه درز کرد و رسانه ها درخواست توضیح داشتند. در کنار ان بحث بدهی بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی فروشگاه زنجیره‌ای رفاه که عمدتاً به طلب تامین کنندگان و شرکت‌های تولیدی طرف قرارداد با رفاه مربوط می شد بر سر زبان ها افتاد. شرکت‌هایی که گویا به دلیل عدم دریافت مطالبات خود از فروشگاه زنجیره‌ای رفاه با مشکلات جدی مواجه شده بودند. اما کسی پاسخ قانع کننده ای از رفاه نشنید. حال که یار قدیمی رفاه به خارج گریخته ، باید پرسید که آن قرارداد چه عایدی خاصی برای این فروشگاه زنجیره ای داشته است.

برای آنکه بیشتر از رفاه بدانیم، باید وارد تاریخچه تاسیس و شیوه فعالیت این فروشگاه زنجیره ای شویم . فروشگاه زنجیره‌ای رفاه، مجموعه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالا‌های مصرفی در سطح ایران می‌باشد. این شرکت در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۷۴ به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شد و در تاریخ ۱۲ مرداد ماه ۱۳۷۴ فعالیت خود را آغاز کرد.  در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ طی یک واگذاری جنجالی که در رسانه‌ها سر و صدای بسیاری را به پا کرد، مالکیت ۶۰ درصد از سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به شرکت‌های سپهر نوید آفرین و بازتاب سهام توس واگذار شد؛ ترکیب سهامداران این شرکت در سال 1399 به شرح زیر بوده است:

ادعای پرداخت ۲۵ میلیارد تومانی فروشگاه رفاه به مهران مدیری؟ چه کسی به زیان‌های سنواتی و غیر سنواتی فروشگاه رفاه پاسخگو است؟
ماجرای واگذاری ارزان سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه چه بود؟
در روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۵ بود که ۱۰.۰۸ درصد از سهام فروشگاه زنجیره‌ای رفاه در بازار پایه فرابورس به قیمت هر سهم هزار و ۶۵۰ تومان از طرف بانک ملت فروخته شد. این در حالی بود که بانک ملت این میزان سهم خود از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه را با شرایط نقد و اقساط به قیمت پایه هر سهم ۹۵۰۱ ریال آگهی کرده بود. سوال همین جاست که آیا افکار عمومی می داند مدیرعامل بانک ملی در آن دوره چه کسی بوده و این قیمتگذاری به پیشنهاد چه فردی صورت گرفته است؟ 

خریدار این سهام، شرکت بازرگانی سپهر نویدآفرین به مدیرعاملی امیرحسین ابوترابیان بود. این شرکت در زمینه واردات مواد غذایی، حیوانی، نباتی، آشامیدنی، محصولات وابسته، نباتات و حیوانات زنده و همچنین صادرات کالا‌های مجاز فعالیت می‌کرد. برخی از کارشناسان در آن زمان اعلام کردند که این واگذاری بسیار ارزان اتفاق افتاده است. به عنوان نمونه بانک ملی ایران در زمان این واگذاری ۲۵ درصد از سهام شرکت را در اختیار داشت و کارشناسان آن اعلام کردند که حداقل قیمت کارشناسی شده بلوک مدیریتی فروشگاه رفاه را ۳ هزار و ۳۰۰ تومان محاسبه کرده اند.

همچنین سایر سهامداران فروشگاه زنجیره‌ای رفاه که اغلب بانک‌های کشور بودند، در ۲۲ اسفندماه در یک کنسرسیوم اقدام به عرضه بلوک ۵۲ درصدی رفاه کردند که این بلوک فروش نرفت. بعد از عدم فروش بلوک ۵۲ درصدی فروشگاه رفاه در ۲۲ اسفند، بانک تجارت ۹.۴۷ درصد از سهام فروشگاه رفاه را در آخرین روز کاری سال ۹۵ فروخت. این واگذاری به قیمت پایه هر سهم ۱۶۶۰ تومان عرضه شد و در نهایت به قیمت هر سهم ۱۶۶۸ تومان و به ارزش تقریبی ۷۰ میلیارد تومان به شرکت بازرگانی سپهر نویدآفرین واگذار شد. همچنین عرضه بلوک‌های مدیریتی رفاه در سال ۱۳۹۶ نیز ادامه یافت و بلوک ۴۲ درصدی فروشگاه رفاه در ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۶ توسط بانک‌های صادرات و ملی، سرمایه‌گذاری امید و یک شرکت دیگر عرضه شد که با رقابت ۴ متقاضی همراه بود. این بلوک شامل بیش از ۱۹۱ میلیون و ۹۸۶ هزار سهم بود که به قیمت پایه هر سهم ۱۶۶۰ تومان توسط کارگزاری بانک ملی عرضه شد، اما با رقابت ۴ متقاضی، بهای هر سهم به ۱۶۶۸ تومان رسید. در نهایت ۴۲.۶۲ درصد از سهام شرکت فروشگاه رفاه توسط شرکت بازتاب سهام طوس خریداری شد.

در آن زمان اعلام شد که برخی از اعضای خانواده ابوترابیان در هیات مدیره شرکت بازتاب سهام طوس حضور دارند. به هر حال واگذاری سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به دو شرکت سپهر نوید آفرین و بازتاب سهام طوس در آن زمان جنجال‌های بسیاری را در رسانه‌ها برپا کرد.

حال و روز فروشگاه زنجیره‌ای رفاه در سال 1399 چگونه بود؟
در سال 1399 ، نام فروشگاه زنجیره‌ای رفاه به حد زیادی از طریق رسانه‌ها شنیده می شد و این فروشگاه یکی از سلبریتی‌ها بنام مهران مدیری را برای تبلیغات در رسانه‌های به خدمت گرفته و به عبارتی این سلبریتی سفیر برند رفاه شده بود . تبلیغاتی که بیشتر جنبه خیریه دارد و «خبرگزاری آنا» مدعی شده بود"تیم مدیریتی فروشگاه رفاه در قدم اول رقمی معادل ۲۵ میلیارد تومان جهت همراه شدن هنرمند مذکور (آقای م. م) در یک شوی خیریه هزینه کرده اند! با بررسی کوتاهی، می‌توان دریافت که متأسفانه این حرکت یک شو تبلیغاتی بیش نیست و به نوعی فریب افکار عمومی است. "
 
ادعای پرداخت ۲۵ میلیارد تومانی فروشگاه رفاه به مهران مدیری؟ چه کسی به زیان‌های سنواتی و غیر سنواتی فروشگاه رفاه پاسخگو است؟
این هنرمند طی مصاحبه‌ای اعلام کرده است که پذیرفتن این موضوع از طرف من با کمال میل بود، چون می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات خانواده‌ها رفع کند. به هر حال روز به روز شرایط کشور دارد بهتر می‌شود (می‌خندد) و ما فکر کردیم این تنها کاری است که می‌توانیم بکنیم. همان گونه که این هنرمند اعلام کرده بود،پذیرش شرکت در این تبلیغات از سوی او با کمال میل و برای رفع بخش عمده‌ای از مشکلات خانواده‌ها بوده ، اما باید گفت که بخش عمده‌ای از خانواده‌ها که به نوعی تامین درآمدشان وابسته به فروشگاه زنجیره‌ای رفاه می‌باشد با مشکلات بسیاری رو به رو شدند. اما داستان از چه قرار است؟

بررسی صورت‌های مالی منتهی به ۳۰ مهرماه ۱۳۹۸ فروشگاه زنجیره‌ای رفاه نشان می‌دهد که این شرکت در تاریخ تنظیم ترازنامه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بدهی داشته است که این بدهی فروشگاه زنجیره‌ای رفاه عمدتاً به طلب تامین کنندگان و شرکت‌های تولیدی طرف قرارداد با فروشگاه رفاه مربوط می‌شود. شرکت‌هایی که گویا به دلیل عدم دریافت مطالبات خود از فروشگاه زنجیره‌ای رفاه با مشکلات جدی مواجه شده اند؛ بنابراین هر چند رقم ادعایی پرداختی به هنرمند مذکور در مقابل بدهی فروشگاه زنجیره‌ای رفاه مبلغ قابل توجهی محسوب نمی شود، اما به هر حال شاید همین مبلغ کم هم می‌توانست درد یکی از این شرکت‌ها را برطرف کند.

به هر حال این اتفاقات در فروشگاه زنجیره‌ای رفاه در حالی در حال رقم خوردن بود که لذعا می شد سهامداران اصلی این شرکت گویا به دلیل تخلفات ارزی در پیگیری و یا بازداشت به سر می‌بردند و مشخص نبود که مدیریت فروشگاه زنجیره‌ای رفاه به چه کسی پاسخگو است؟

خبر‌های سال 1399 حکایت از آن داشت که فروشگاه رفاه، کرسی خود در انتخابات اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور را از دست داده و رسول محمدی مدیرعامل این شرکت نتوانسته است رای لازم از را از اعضای این اتحادیه را کسب کند و در بین ۵ نفر اصلی اتحادیه قرار گیرد که این مسئله نیز در نوع خود می توانست شکستی برای فروشگاه زنجیره‌ای رفاه محسوب گردد. نکته جالب توجه دیگر در مورد سهامداران اصلی فروشگاه زنجیره‌ای رفاه این بود که در ماجرای واگذاری کشت و صنعت دشت مغان به بخش خصوصی گویا این سهامداران نیز برای تصاحب این شرکت حضور یافته بودند که اهلیت آن‌ها به دلیل مشکلاتی که داشتند، از سوی نهاد‌های نظارتی تایید نشد! و این پرسش به وجود آمد که اگر این افراد اهلیت لازم را نداشتند چگونه سهام فروشگاه زنجیره‌ای رفاه را به تملک خود درآوردند؟
فروشگاه رفاه از سال 1399 تاکنون،در خصوص این مسائل بشکل خاص روشنگری ننموده و سکوت در پیش گرفته است. راهبردی که با فرار مهران مدیری از کشور، ضرورت شکستن آن احساس می شود و فروشگاه رفاه می بایست پاسخگو به سوالات عدیده و انباشته افکار عمومی  باشد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار:۳۰ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۹۹۷۸۵۲،www.tabnak.ir . با بازنگری و به روز رسانی . 
اخبار مرتبط
برچسب ها: فروشگاه های رفاه ، بدهی فروشگاه زنجیره ای رفاه ، فروش سهام فروشگاه زنجیره ای رفاه ، قراردادهای رفاه با شرکت ها ، قرارداد فروشگاه های رفاه با سلبریتی ها ، قرارداد فروشگاه های زنجیره ای رفاه با مهران مدیری ، مهران مدیری چقدر از رفاه گرفت که تبلیغ کن ، واگذاری ارزان سهام فروشگاه های زنجیره ای رفاه ، سهام فروشگاه های رفاه ، مالکیت سهام فروشگاه های رفاه ، شرکت سپهر نوید آفرین سهام دار رفاه ، شرکت بازتاب سهام توس سهام دار رفاه ، امیرحسین ابوترابیان ، سفیر برند رفاه ، مهران مدیری سفیر برند رفاه ، مهران مدیری به چه قیمتی سفیر برند رفاه شد؟ ، سهامداران اصلی فروشگاه زنجیره‌ای رفاه ، تخلفات فروشگاه زنجیره ای رفاه ، تخلفات رفاه ، مدیران فروشگاه رفاه در زندان ، تخلفات در فروشگاه رفاه ، پاسخگویی به تخلفات گذشته در فروشگاه رفاه ، قرارداد مهرلن مدیری با فروشگاه رفاه ، چرا باید رفاه خیریه تاسیس کند ، بن بهزیستی خیریه رفاه و مابقی ماجرا
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین