پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۸۳۷۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
بعد از اعلام و ارسال پیام نسبتا واضح بن بست برجام و کنار نهادن داستان، خبر از تبادل زندانی های طرفین با رویکردی انسانی و آزادی ، بخشی از پول های بلوکه شده می رسد. هرچند که مبدا پول آزاد شده اعلام نگردیده ، اما احتمالا اشاره به مطالبات از کره جنوبی و هند دارد. برخی از تحلیل گران، این حرکت را نشانه ای هرچند ضعیف،برای از سرگیری برجام می دانند.

شعار سال : خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران از سوی رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی ( نور نیوز) منتشر شد. در گزارش این رسانه تاکید شده که طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشور‌های منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیارد‌ها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است. هر چند در گزارش نور نیوز مبلغ و کشور ازادکننده مشخص نبود، اما تسنیم خبر آزادسازی هفت میلیارد دلار منابع بلوکه شده را اعلام کرد.

طبق گزارش‎‌ها حجم قابل توجه پول ایران در عراق و کره جنوبی بلوکه است و در سایر کشور‌ها نیز ایران منابعی کمتر در محدوده یک تا سه میلیارد دلار را دارند. گفته می‌شود میزان پول‌های بلوکه شده ایران در عراق بین ۵ تا هشت میلیارد دلار، میزان پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بالغ بر هفت میلیارد دلار و در ژاپن و عمان و ... در محدوده یک تا سه میلیارد دلار است. البته برخی معتقدند ایران در چین نیز چیزی در حدود بیست میلیارد دلار پول بلوکه شده دارد، اما برخی دیگر بر این اعتقادند این پول در چین بلوکه نشده است.

خبر آزاد شدن پول های بلوکه شده و شایعات آرام گرفتن بازار ارز، آیا گره برجام مجددا باز شده ؟

داستان، اما از سوی برخی رسانه‌ها فراتر از آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران بود. به نظر می‌رسد این اتفاق در حقیقت اولین توافق عملی دولت بایدن با دولت رییسی است. این توافق در حالی رخ می‌دهد که کشورهای سه گانه عراق،عمان و قطر، مسئولیت میانجیگری را بر عهده داشته و البته مذاکرات ایران و غرب نیز در روندی کشدار و فرسایشی قرار گرفته است.

همزمان با انتشار خبر آزادسازی پول های بلوکه شده ،«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل از آزادی باقر نمازی از زندان خبر داد. در عین حال وکیل سیامک نمازی خبر مرخصی موقت موکلش را در مصاحبه با خبرگزاری رویترز تأیید کرد. سیامک نمازی از سال ۲۰۱۵ در زندان به سر می‌برد و به جرم «همکاری با دولت‌های متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

با وجود آنکه بازار ارز در روز گذشته با توجه به اخبار اغتشاشات و بحث بن بست برجام،با رشد قابل توجه قیمت روبرو بود.  دلار در صرافی‌های بانکی تغییر قیمت چندانی نداشت و در بازار آزاد قیمت دلار از کانال سی و دو هزار تومان عبور کرد و در نیمه کانال سی و سه هزار تومان ایستاد تا مرز روانی دلار در بازار آزاد شکسته شود. بسیاری از معامله گران بر این اعتقاد بودند که تداوم ماندگاری دلار در این محدوده قیمتی می‌تواند منجر به افزایش تقاضا در بازار ارز شود. تقاضایی که البته نشات گرفته از ورود سرمایه‌های خرد به بازار ارز است. اما با انتشار خبر حاضر، ریزش دلار در بازار آزاد شروع شده است.

خبر آزاد شدن پول های بلوکه شده و شایعات آرام گرفتن بازار ارز، آیا گره برجام مجددا باز شده ؟

حسابرسی و خزانه داری پول های بلوکه شده با کدام مرجع و نهاد قانونی در ایران است؟
دولت رییسی از اولین ماه‌های استقرار در پاستور، تلاش خود را برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده آغاز کرد. در اولین هفته‌های استقرار دولت سیزدهم، دائما اخباری به نقل از مخبر و سایر مقامات این دولت در خصوص آزادسازی قریب‌الوقوع پول‌های بلوکه شده ایران منتشر شد. با این حال همواره موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. آبان ماه سال 1400 بود که مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی از «جریان آزادسازی منابع بلوکه شده» داد و گفت: «روند تأمین ارز تجاری به‌صورت روان در جریان است و بخشی از این یک میلیارد دلار تخصیص یافته به واردات کالا‌های اساسی، از محل منابعی است که به‌تازگی در  دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.» هیچ‌گاه جزییاتی درباره اینکه کشور آزاد کننده پول کدام کشور است، اما منتشر نشد. بار دیگر در آبان ماه سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از وجود «منابع متعدد» بلوکه شده پول‌های ایران گفت و خبر داد که این منابع در حال آزادسازی هستند. در اردیبهشت سال جاری (1401) بود که خبر آزادسازی چهارصد میلیون پوند از پول بلوکه شده ایران در انگلستان منتشر شد. در همین رابطه محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران به خبرگزاری «انتخاب» گفت، طلب بلوکه شده ایران در بریتانیا با وساطت کشور‌های همسایه «از مبدا» آزاد شده، اما هنوز در اختیار تهران قرار نگرفته است.
او خاطرنشان کرد: «حدود ۴۰۰ میلیون پوند بدهی انگلستان به ما از مبدا آزاد شده است. چندان مشکل به مقصد رسیدن را نداریم کما اینکه به مقصد هم خواهد رسید. مهم این است که یک کار هماهنگ، حقوقی، مستدل و عالمانه را برای بازگشت این پول‌ها شروع کرده‌ایم و دارد نتیجه هم می‌دهد.»

خبر آزاد شدن پول های بلوکه شده و شایعات آرام گرفتن بازار ارز، آیا گره برجام مجددا باز شده ؟

عباس‌زاده نقش میانجی‌گری عمان را تایید کرد. در زمینه دلیل آزادسازی پول‌های بلوکه شده در انگلستان نیز گمانه‌هایی مطرح بود. امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران اعلام کرده بود پرداخت این مبلغ مربوط به بدهی بریتانیا درباره خرید تسلیحات در زمان حکومت پیشین ایران بوده و ارتباطی با آزادی زاغری و آشوری ندارد.

سوالی که ذهن بسیاری از ایرانیان را بخود مشغول کرده این است که واقعا حسابرسی و خزانه داری این طلب ها با کدام نهاد و سازمان است؟ اگر حسابرسی دقیق وجود دارد ،چرا مطالبات ایران در طیفی از 100 تا 40 میلیارد دلار در نوسان بوده و به روایت های مختلف بیان می شود؟ اگر این حسابرسی وجود دارد ،چرا مبالغ وصول شده روی بودجه سالیانه ننشسته و تراز جدید اصلاحی ارایه نمی گردد ؟ 

اولیانوف: مذاکرات هسته‌ای احتمالا ماه آینده از سر گرفته می‌شود
نکته جالب داستان آنجاست که میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه در گفتگو با الجزیره از احتمال آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در اواخر آبان ماه (اواسط نوامبر) خبر داد. وی بیان داشته است که «پیش‌بینی می‌کنیم که مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای ایران اواسط نوامبر آینده (اواخر آبان ماه) از سر گرفته شود.». اولیانوف همچنین بیان کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده به مسکو سفر خواهد کرد.
 

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص،برگرفته از خبرآنلاین (گزارش زهرا علی اکبری). منتشره در دهم مهر 1401 . کدخبر : 1679481 . https://www.khabaronline.ir ./ سایر منابع .

اخبار مرتبط
برچسب ها: آزادی پول های بلوکه شده ایران ، آزاد سازی پول های بلوکه شده ، زهرا علی اکبری ، زهرا علی اکبری خبرنگار ، زهرا علی اکبری کیست ، زهرا علی اکبری کجاست ، رزومه زهرا علی اکبری ، آزادی پول های بلوکه شده و تبادل زندانیان ، نشانگان احیای برجام ، دلارهای زندانی ، دلارهای به گروگان گرفته شده ، دلارهای توقیف شده ایران ، ارزهای توقیفی ایران در خارج از کشور ، حسابداری ارزی طلب های ایران با کیست ، نهاد ناظر بر حسابداری ارزی کشور کیست ، ابهام در طلب های جمهوری اسلامی ، طلب بلوکه شده ایران ، اولین توافق عملی دولت بایدن با دولت رییسی ، میانجیگری عمان قطر و عراق در مذاکرات ایران و آمریکا ، میانجیگری عراق ، پیام رسانی عمان ، مودت بخشی قطر ، امتیاز طلبی فرانسه ، امتیاز طلبی کثیف فرانسوی ، باقر نمازی کیست ، باقر نمازی کجاست ، آزادی باقر نمازی و رفتن به آمریکا ، حضور سیامک نمازی در ایران ، مبادله زندانیان طرفین ، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل ، نهاد مسئول حسابداری و حسابرسی مطالبات خارجی ایران کیست ، چرا پول های وصولی روی بودجه سالیانه نمی نشیند ، وصول مطالبات از انگلیس و آزادی زاغری و عاشوری ، وصول مطالبات و آزادی باقر نمازی ، از سرگیری مذاکرات هسته ای از اواسط آبان ماه 1401 ، سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به روسیه
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین